Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?  (gelezen 5985 keer)

Piet Meijer

• Offline Offline
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Gepost op: 04 March 2024, 20:56:47 »
Met de ontwikkelingen op het gebied van Internet of things (IoT) vraag ik mij af of hier al optimaal gebruik wordt gemaakt van m.n. de mogelijkheden van het gebruik van microcontrollers. Naast de Arduino 3 wordt in een rap tempo de omvang van die controllerbordjes steeds kleiner. Zo ben ik op dit moment bezig met het gebruik van een 'ESP32-C3 super mini' te verwerken in schaal N tractiematerieel.
Uiteindelijk met de bedoeling als een "echte" machinist als eerste - geheel afzonderlijk van allerlei systemen - bijvoorbeeld het frontsein, sluitsein (alsmede de rangeerseinen en eventuele zwaailamp) correct in te stellen alvorens te vertrekken...
Ik begin met de aanpassing van twee 22/2300 locs die in een klompentrein zijn opgenomen. Voorop lopende loc L-frontsein, sluitsein uit en bij de achterop lopende loc alleen het sluitsein aan; geen zwaailicht. Bovendien moet de achterop lopende loc meteen stoppen op het moment dat de vooroplopende loc stopt (voor bijvoorbeeld een sein of anderszins).
Ik ben e.e.a. op dit moment aan het uitwerken op een breadboard. Voor het derde licht in het frontsein maak ik gebruik van een bicolor LED (Smd Led 0605 Bi-Kleur Rood/Wit).
Je kunt dan met je smartphone/tablet/laptop/pc via je wifi netwerk de zaken instellen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze verlichting automatisch correct wordt ingeschakeld zodra de rijrichting bekend is. Hierna zijn m'n Hippeltjes (Graham Farish) aan de beurt. Wat zijn de meningen in deze? Ik hoor graag de meningen...

Frank 123

• Offline Offline
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #1 Gepost op: 04 March 2024, 21:06:40 »
Heb er helemaal niets mee dat IOT, zie het vaak meer in kader van met de hype meelopen maar de voordelen wegen vaak niet op tegen kosten en nadelen.

Dus nee, ga er geen tijd aan besteden. Maar ook voor deze geldt: vindt je het leuk dan vooral doen (Ps niet cynisch bedoeld voordat dat gedacht wordt  8))

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2024, 21:11:04 »
Ik sluit me helemaal bij Frank aan. Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien. Ik ben wat dat betreft erg op mijn privacy gesteld.
Maar als je het leuk vindt, zeker lekker mee bezig gaan.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2024, 21:24:18 »
Zelf heb ik ook niet echt iets met IoT als in ik ga het niet toepassen in de nabije toekomst, maar ik vind het wel interessant.

Je krijgt dus ditte in een N-schaal model?  :o Een traxx geloof ik, maar ik denk dat een bakkie wel lastig wordt.

Hij zou opzich nog wel kleiner kunnen. Die castellated holes kunnen uitgevoerd worden als soldeerpads op de achterzijde. En dan met minder pads misschien? je kan ook een mini-USB (= goedkoop) met die boot knop op een breakaway tap zetten. Dan moet je dus 1x goed programmeren en dan breek je de USB af. Anders kan je nog wat doen met pogopins om te programmeren. Dat is natuurlijk goedkoper. Dat reset knopje is overbodig. Ik denk dat 10x10mm misschien wel haalbaar is?

Maar eh don't look at me voor het komende half jaar hier voor  ::).

Kan je, wat je wilt, niet oplossen in de centrale kant? icm een normale DCC decoder? Als je een arduino aansluit op Lnet/Xnet dan kan je die programmeren om al die handelingen te verwerken en dan kan je wellicht een normale esu micro decoder met functie mapping zo ver krijgen om te doen wat je wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2024, 21:31:57 »
Ieder zijn ding. Ben zelf veel bezig met klein spul zoals nano’s, esp mini’s ( daar zit standaard wifi op) en eigen ontwikkelingen zoals een eigenbouw car systeem. Maar daar kom ik ” niet verder dan” remote aansturen met IR ( en noord en zuidpool magneten)
De basis is toch DCC gestuurd.
Dus wel Things maar weinig I.
Wel leuk dit te volgen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2024, 21:44:26 »
IoT in locomotieven ben ik nog niet tegengekomen, wel als het gaat om wissel-/seindecoders/schakelpanelen e.d.
Een uitgebreid en doordacht systeem is ontwikkeld door Hans Tanner, zie zijn Youtube kanaal https://www.youtube.com/@IoTT (Internet of Toy Trains)

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2024, 21:46:39 »
Ik denk dat 10x10mm misschien wel haalbaar is?

Knappe jonge die dat doet, het Espressif ic is al groter ;D

Greetz Caspar

meino

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2024, 21:49:11 »
Als oud ITer, die zich nog goed herinnerd hoe we voor het eerst (rond 1985) een 10mbit ethernet installeerden met het IP protocol. Die al vanaf 1990 toegang tot het Internet had en de hele opkomst van het WWW vanaf '94 meegemaakt heeft, inclusief hackers en steeds verdere maatregelen om je zelf te beschermen, komt het IOT bij mij niet in huis. Mocht er toch noodgedwongen in de toekomst iets in huis komen met IOT, dan zal ik alles in het werk stellen om de toegang van buiten te blokkeren.

Groet Meino

PeterV

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2024, 22:18:29 »
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?

Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden al in zitten en tevens de mogelijkheid tot dubbeltractie.

Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals:
  • transistors/mosfets
  • weerstandjes
  • condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.

Ik zie eigenlijk alleen maar de lol van het uitzoeken van hetgeen je beschreven hebt en daar is natuurlijk niets mis mee!

Wat wel leuk is dat je iemand aan de andere kant van de wereld de verlichting in je loc kan laten aanzetten, maar als je dit eenmaal gezien hebt is de lol er snel vanaf en blijft het leer effect over.

Mvg,
Peter
Edit van "tractie" "dubbeltractie" gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 23:21:32 door PeterV »

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2024, 22:39:19 »
'ESP32-C3 super mini
Die is interessant! Klein is belangrijk voor inbouw in (vracht) wagens voor me en hopelijk kleiner.
Heb onlangs een esp mini getest met standaard wifi. Daar liep ik tegen een timer probleem aan en daarom terug gegaan naar een ( te grote) Nano.
Weet je hoeveel timers de kleinste super mini heeft. Kan het zo niet vinden.

Edit, toch gevonden: Timer Initialization

The two ESP32-C3 timer groups, with two timers in each, provide the total of four individual timers for use.
Dat moet ok zijn, heb er een paar besteld
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 22:47:43 door Bert55 »
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2024, 22:46:59 »
Knappe jonge die dat doet, het Espressif ic is al groter ;D
Ik had dat bakding niet op de achterkant gezien  ::), never mind, 10x10 wordt zo wel erg onmogelijk.

Citaat
Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden
Ik denk 3 punten.
A). Het feit dat je deze simpelweg zelf programmeert, geeft je al meer flexibiliteit dan dat een LoPi je ooit kan geven met function mapping. Maar je raist wel een valid point. Het is makkelijker om zelf een DCC decoder te maken. En die kan je dan custom programming geven.
B). De feedback. Nu bestaat er welliswaar railcom, maar of je daar nu gelukkig van moet worden voor dit soort dingen? Idk, Je kan natuurlijk zelf een railcom detector (te vinden op WWW) bouwen en je eigen DCC decoder met railcom uitvoeren. Dan kan je daarin wellicht nog zelf een protocolletje verwerken naar de centrale arduino. En dat in combinatie met de Xnet/Lnet arduino aan de centrale kant, moet je alle flexibiliteit geven die je maar wilt.
Alleen C). daar komt een soort van veel elektronica en meer werk bij kijken. WiFi heeft dan opzich wel voordelen in dat het makkelijker is. En je kan ook meteen iets leuks met een browser of een app of een ander ESP boardje doen. Ik snap zo wel de voordelen van WiFi.

[offtopic]
Citaat
Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien.
Citaat
maatregelen om je zelf te beschermen, komt het IOT bij mij niet in huis.

Zijn jullie nou allemaal daadwerkelijk bang dat jullie bank gegevens via een WiFi trein gejat kunnen worden ofzo?  ;D

@Bert, Uit nieuwsgierigheid hoeveel timers heb je nu nodig voor je toepassing? Met 2 moet je volgens mij ver komen toch? Dan heb servo bediening en met de andere kan je dan processen timertje.
[/offtopic]

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2024, 22:50:51 »
Over die bankgegevens: er is een keer een bedrijf grondig gehackt waarbij de initial acces tot stand kwam via een digitale aquariumpomp van de fishtank in de lobby die toevallig aan internet hing  ;D. Alles kan. Of het waarschijnlijk is dat is vers twee.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2024, 22:54:56 »
@Bas,
Had al een edit op mijn post, zie boven.
Mijn geheugen is soms last in first out, dus precies weet ik het niet hoeveel timers ik nodig ben, liep in ieder geval vast met de esp mini.

Delays heb ik verbannen, gebruik veel millis in mijn coding.
De mini gebruikt zijn timer voor wifi.
Märklin, DCCnext, ECOS

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2024, 10:19:20 »
Bert,
Ik heb 'ns gekeken hoe het zit met mijn timers. ik kom er n.l.nooit tekort. Voor de ESP32 was je er al achter dat deze 4 hardware timers heeft. ik heb daarnaast nog 16 andere zie,

Nu werken jullie met code en daarmee heb ik geen ervaring mee en gebruik ze zelden. die plemp ik er voor de simpeltimer er ook maar bij. en staat 'n <SimpleTimer.h> bij dus dat zal wel 'n lib zijn!

#include <SimpleTimer.h>

SimpleTimer timer;

void Simple_timer_16() {

}

void setup(){
  timer.setInterval(2222L, Simple_timer_16);

}

void loop(){
  timer.run();

}

Hint,
er zijn ESP32 mini's met batterijlader (3,7V) aan board! Leuk voor auto, vrachtwagentjes en wagonnetjes. kun je d.m.v. WiFi direct diverse  lichtjes en motortjes bedienen. Er is 'n wemos D serie geloof ik waarbij ook passende schields te verkrijgen zijn.

Suc6
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 10:28:31 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2024, 10:39:44 »
Bedankt voor de info Cas.
Met de weimo esp liep ik vast op de hardware timers, wellicht dat ik het op kon lossen met sw timers maar dat is me te complex.

Dus gaat het met de 4 timer versie wel.

Simple timer moet ik even induiken.

Die van de hint gaat het niet worden, ik wil naast de witmoos post beginnen met een car system post, dan wordt het duidelijker waarom.
Märklin, DCCnext, ECOS