Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21

Auteur Topic: Ringleiding oké of niet (afgesplitst)  (gelezen 1512 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Ringleiding oké of niet (afgesplitst)
« Gepost op: 28 February 2024, 13:11:11 »
Waarom zou een ringleiding onhandig of zelfs gevaarlijk zijn? Het hangt af van de verdeling van de aansluitpunten over de spoorbaan of een ring of een ster handiger is. Maar elektrisch maakt het niks uit.

Helaas heb ik er technisch niet genoeg kennis van, maar tijdens de introductie Digitaal modelsporen bij DTS in Ermelo werd het ten zeerste ontraden. Brandveiligheid was serieus een ding, maar dat is (helaas) alles wat ik onthouden heb.

In de praktijk heb ik eerder met een ster-leiding gewerkt. Kost misschien iets meer draad, maar dat werkte prima. En, ik denk dat dat ook snel van toepassing is bij digitaal rijden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding oké of niet (afgesplitst)
« Reactie #1 Gepost op: 29 February 2024, 09:32:29 »
Helaas heb ik er technisch niet genoeg kennis van, maar tijdens de introductie Digitaal modelsporen bij DTS in Ermelo werd het ten zeerste ontraden. Brandveiligheid was serieus een ding, maar dat is (helaas) alles wat ik onthouden heb.
Iemand die echt snapt waarom een ring een groter brandrisico is dan een  ster, die mag dat komen uitleggen.
Ik zie dat absoluut niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 February 2024, 10:29:34 »
Misschien omdat de zon (ringvorm, heet) dichterbij staat dan een ster (stervorm, koud)  ???  ;D

En wat betreft groot denken of klein beginnen:
mijn ervaring is, dat ervaringen van anderen wel aangehoord kunnen worden, maar dat uiteindelijk het zelf ervaren pas voor werkelijke ervaring zorgt.  Dus al doende kom je vanzelf wel grenzen tegen, of fouten.  Maar laat je daardoor niet weerhouden om met meer kennis en hopelijk ook meer plezier verder te gaan.  Dan heb je wat geleerd, altijd meegenomen.

(PS ik wil nog wel eens experimenteren met, naar aanleiding van de ringleiding, rook tot gevolg.  Weer wat bijgeleerd  ;D)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #3 Gepost op: 29 February 2024, 11:24:48 »
Iemand die echt snapt waarom een ring een groter brandrisico is dan een  ster, die mag dat komen uitleggen.
Ik zie dat absoluut niet.
In de meeste gevallen betreft dat brandrisico een vermoedelijk een vrij theoretisch verhaal (want ik ken persoonlijk geen gevallen van brand bij toepassing van een ringleiding)
Maar het verschil is toch niet moeilijk uit te leggen?

Groet, Bas

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 29 February 2024, 11:47:08 »
Als het niet zo moeilijk is uit te leggen, ga je gang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 29 February 2024, 12:30:36 »
Ik aarzel Klaas.
Ik heb de indruk dat je je standpunt allang hebt ingenomen.
En dan krijg ik alleen maar de wind van voren, wat ik onprettig vind.

Maar vooruit dan.
Bij een ringleiding is de gehele baan op dezelfde leiding aangesloten.
Bij een verdeling in stervorm is de baan onderverdeeld in secties, mits separaat gevoed vanuit de centrale. Die leidingen hoeven dus theoretisch minder zwaar te worden uitgevoerd dan een ringleiding. Of als ze even zwaar zijn, zullen ze minder belast worden.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 29 February 2024, 12:52:17 »
Bas, het voordeel van een ring is dat elk punt op de baan van twee kanten wordt gevoed. Naar mijn mening hoeft een ring daarom niet zwaarder te worden uitgevoerd dan een stersysteem.
Voor mij is het enige criterium voor de keuze tussen ring of ster de vorm van de baan. Bij een baan die rondom langs de wanden van de kamer loopt is een ring de aangewezen manier.
Maar bij een lange smalle baan, met de voeding ongeveer  in het midden, heeft een ring weinig toegevoegde waarde. Daar leg je beter vanuit de voeding een tak naar beide kanten.

Waar ik mij vooral tegen verzet is de opvatting van sommigen dat een gesloten ring allerlei kwalijke gevolgen heeft. ze zeggen dan dat je wel een ring kunt leggen, maar dat die ergens onderbroken moet zijn. Ik begrijp nog steeds niet wat het wezenlijke verschil is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 29 February 2024, 14:24:14 »
Duidelijke argumentatie. Dank.

Lijkt me plausibel om bij een rondgaande baan langs de wanden uit te gaan van een ringleiding.
Waarom je die zou moeten onderbreken, daar kan ik ook niet 1-2-3 een verklaring voor bedenken. (Ik ben dus ook wel benieuwd wat "sommigen" daarover te zeggen hebben.)

Bij mijn nieuwe baan (niet-rondgaand) werk ik voor het eerst met secties. Daar heb ik tot nu toe profijt van doordat ik secties naar believen kan in- en uitschakelen. Vooral ook omdat ik in bepaalde secties desgewenst ook analoog wil kunnen (test)rijden.
En bij de opbouw in fasen, vind ik die onderverdeling in secties ook wel praktisch (al zou het natuurlijk altijd anders kunnen).

Groet, Bas

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 29 February 2024, 14:40:59 »

Waar ik mij vooral tegen verzet is de opvatting van sommigen dat een gesloten ring allerlei kwalijke gevolgen heeft. ze zeggen dan dat je wel een ring kunt leggen, maar dat die ergens onderbroken moet zijn. Ik begrijp nog steeds niet wat het wezenlijke verschil is.

Klaas, ik weet idd dat DTS er voor waarschuwt maar weet niet waarom. Vraag Martin Domburg zelf eens  ;)

meino

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 February 2024, 15:10:08 »
Klaas

voor analoog gebruik is er geen enkel probleem met een ring.
De discussie ontstaat bij het gebruik van DCC en het volgens sommigen nodig zijn van een bus terminator, waardoor een ring onderbroken moet zijn. Zie bijv. het volgende artikel: https://dccwiki.com/Bus_Termination Kortom er is een groep mensen die claimed dat je nooit een gesloten ring mag gebruiken bij DCC. De realiteit is volgens mij toch wat anders. Als je het bovenstaand artikel goed leest, dan is de conclusie daar toch dat de timing/frequentie van het DCC signaal en de lengtes van de bus het gebruik van een bus terminator niet rechtvaardigen. Eventuele problemen hebben meer te maken met de kwaliteit van de bedrading en de kwaliteit van de booster.
Mijn baan, Kranenberg, is ook een ring van ongeveer 16-18m lang. Daar heb ik geen onderbreking in en tot nu toe werkt het met DCC gewoon goed.
Overigens als je werkelijk de ring wilt onderbreken dan zul je ook op een punt de rails moeten doorslijpen en met isolaties uitvoeren, anders blijf je een niet onderbroken ring houden.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 29 February 2024, 15:24:15 door meino »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 29 February 2024, 16:11:20 »
Meino,

om met het laatste punt te beginnen, als er een trein over die elektrische onderbreking rijdt, krijg je kortstondig toch weer een gesloten ring.

Ik weet dat bij overdracht van digitale signalen vaak een busterminator wordt gebruikt. Maar daar gaat het om veel hogere frequenties. Bij DCC is de signaalfrequentie zo laag dat er nauwelijks een probleem te verwachten is.

Het enige zinnige wat ik in dat artikel zie is het optreden van ringing, dat is een oscillatie die ontstaat als gevolg van een flank. Dat effect kan ontstaan bij een bepaalde configuratie van de bedrading, een combinatie van lengte en afstand tussen de draden. Maar dat kan bij een stervormige configuratie ook optreden. Die ringing kun je inderdaad simpel onderdrukken door een busterminator aan te sluiten.

Ik heb een paar keer proeven uitgevoerd met een grote ringleiding waar ik diverse verstorende invloeden op heb aangebracht. Geen enkele invloed van signaalverstoring opgemerkt. Maar misschien was het aansluiten van de oscilloscoop voldoende om het ringing-effect te onderdrukken.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

meino

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 February 2024, 16:41:53 »
Klaas

ik ben het helemaal met je eens. de frequentie en de lengtes zijn gewoon te klein om problemen te geven. Verder, wat ik nog niet heb aangehaald, maar waar ik zelf ooit problemen mee gehad heb, is de invloed van een rijdende lok op de kwaliteit van het signaal. Bijv een BR44 van Roco gaf mij heel veel problemen. De betreffende loc had nog de oude zilveren knol van een motor. en in het donker kon je soms gewoon de vonken tussen de wielen en de railstaaf zien. Op dat moment was ik met Arduino's bezig om het DCC signaal te lezen, dat werkte soms voor geen meter, gewoon door de verstoring die de betreffende lok gaf. De lok zelf, met een Tams decoder, reed verder prima en had nergens last van. Andere loks met een Esu lopi4 helaas wel. Dus een lok kan de kwaliteit van het signaal sterk beïnvloeden. Ik heb destijds het probleem van de Arduino kunnen oplossen door iets intelligenter met het ontvangen signaal om te gaan. Daarom zie ik zelf de hele discussie rond ringleidingen en terminators als "Urban folklore".

Overigens is er in dit draadje ook nog een discussie over het gebruik van een ringleiding of een sternetwerk. Welke keuze je daarvoor maakt hangt mijns inziens sterk af van de topologie van de baan. Kranenberg is een layout langs de wand. Oorspronkelijk had iedere sectie zijn eigen aansluiting (2 draden per sectie) naar een centraal punt. Dat resulteerde in een gigantische bundel met draden. Dat heb ik op een gegeven moment vervangen door een aantal ringleidingen. Dat is allemaal wel terug te lezen in mijn draadje over Kranenberg. Aan de andere kant, als je een baan hebt op een tafel, niet te groot, dan kun je best met een sternetwerk werken, dat blijft dan ook nog wel overzichtelijk.

Groet Meino

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 February 2024, 17:13:38 »
Op mijn spoor 0 baan ligt een ringleiding van circa 30 meter, gemaakt van 1,5 mm vertind koperdraad met verspreid 2 aansluitingen naar de Roco centrale met 3,5 A.
Verder is ieder stukje rail middels standaard 0,14mm draad verbonden met de ringleiding plus nog een flink aantal wisseldecoders.
Werkt al meer dan 10 jaar perfect, geen storingen en ook geen brand...... ;D

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2024, 22:11:50 »
Als een gesloten ringleiding niet mag, dan mag een railovaal dus ook niet (zonder isolatie), want dan heb je ook een gesloten ring ook rond (zoals Meino ook al schrijft). Lijkt mij daarom onzin.
Grt, Wim

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2024, 22:32:32 »
Tjonge een nieuwe rondje kleppen over een al of niet gesloten rondje.
Misschien maar hier aan laten sluiten.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104855.0
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.