Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden.
door
Pauldg
Vandaag
om 19:09:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:06:01
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:04:26
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 18:37:42
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen"
door
Keska
Vandaag
om 18:33:03
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 18:30:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Jelle1969
Vandaag
om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ben
Vandaag
om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder
door
Ben
Vandaag
om 17:51:26
Roco AC modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Daafs128
Vandaag
om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:46:52
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Eric B
Vandaag
om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit
door
thevandijks
Vandaag
om 14:32:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 14:01:59
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt
door
jorgendp
Vandaag
om 13:36:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:16:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaatsing terugmelders op kopspoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing terugmelders op kopspoor (gelezen 1335 keer)
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Gepost op:
02 March 2024, 13:28:28 »
Ik ben druk bezig met het plaatsen van terugmelders op mijn gelijkspoorbaan dmv stroomdetectie. Hiervoor gebruik ik Yamorc terugmelders op mijn witte z21. Besturing van dit alles doe ik dmv iTrain en een multimaus.
Bij de normale stationssporen heb ik 3 terugmelders per spoor: eentje aan het begin, in het midden een lange sectie, en aan het eind weer een korte sectie. Dat lijkt goed te werken.
Maar nu heb ik ook een kopspoor op het station waar ik 2 terugmelders wil plaatsen. Maar wat is de beste plek voor de sectiescheiding? Bij het blauwe of rode lijntje?
Het kopspoor bestaat nu uit 1 lang spoor van 92cm en nog 1 kort spoor van 11,5cm. Ik zou natuurlijk daartussen een isolatielasje kunnen plaatsen. Dat is vrij makkelijk.
Of is het icm iTrain veel eleganter om echt halverwege het kopspoor een klein deel weg te slijpen zodat je twee gelijke delen hebt van 51,2cm?
Wat zou jullie advies zijn?
Gelogd
bask185
Online
Berichten: 5177
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2024, 13:39:58 »
Het maakt hier veel uit of je hier op melders of op positie rijdt. Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je treinen zijn. Zodra een trein op een melder komt, wordt die positie weer gesynchroniseerd. Vanaf dat moment kan iTrain je trein blind naar een positie sturen tot op ongeveer een cm nauwkeurig. Daarbij heb je geen middenmelder of stop melder meer nodig.
In beide gevallen kan je ook gewoon op 1 melder rijden. Als je op positie rijdt volstaat het bij een normaal blok spoor/ stationsspoor waarop je maar in 1 richting rijdt om slechts een melder te gebruiken.
Middendetectie is IMO overrated in bijna alle gevallen. Vooral als je doel is om verloren wagons te kunnen detecteren, dan kan je er beter voor zorgen dat je geen verloren wagons krijgt in de eerste plaats.
Indien je rijdt op posities, zeg ik nu blauw.
Als je rijdt op melders, zeg ik rood. En dan zou ik hem nog iets verder naar links zetten.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Mark
Offline
Berichten: 31
www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2024, 17:46:21 »
Aangezien je nog aan het bouwen bent, zou ik voor alle sporen rijden op positie adviseren. Voor dit kopspoor, maar ook andere stationssporen is een korte begin melder het beste. Door daar een korte melder te hebben, hou je de mogelijkheid om bezet spoor op te rijden. Hiervoor is de voorwaarde dat de 1e melder van het blok vrij moet zijn.
Voor blokken die als vrije baan zijn of waar het niet nodig is om bezet spoor (automatisch) op te rijden is in basis 1 melder prima.
Gelogd
Groet,
Mark Boeve
MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2024, 22:08:18 »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor de korte begin melder, jullie verhaal klinkt wel logisch. Want mij lijkt rijden op positie inderdaad wel het mooist om te gaan doen.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1328
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2024, 00:16:23 »
Nou als je bij een kopspoor met twee melders werkt zou ik de tweede melder niet bij het begin leggen
Maar meer naar het einde. De tweede melder is je stopmelder die bepaald waar je trein stopt.
Ik houd meestal twee standaard raillengten aan voor de stopmelder (3 kan ook)
Al de trein dan nog te vroeg stopt kun je fine tune met doorrijden in centimeters.
Vraag heb je een testbaantje gemaakt met Koploper zodat je het rijgedrag van je treinen met Koploper weet ( en getest) ?
Mvg Johan
Gelogd
Overet
Offline
Berichten: 889
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #5 Gepost op:
03 March 2024, 09:36:38 »
Martijn schrijft dat hij iTrain gebruikt, geen Koploper dus.
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #6 Gepost op:
05 March 2024, 14:46:31 »
Ik gebruik inderdaad geen Koploper, maar iTrain. Ik heb een relatief kleine, overzichtelijke baan. Dus ik heb geen testbaan om alles uit te proberen. Maar ik probeer steeds langzaam een stap verder te gaan. Zodra alles werkt zoals ik het wil ga ik weer door met de volgende stap. Dus voor nu heb ik zo'n 75% van mijn terugmelders al werkend geïnstalleerd.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaatsing terugmelders op kopspoor