Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
  

Auteur Topic: Plaatsing terugmelders op kopspoor  (gelezen 1216 keer)

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Gepost op: 02 March 2024, 13:28:28 »
Ik ben druk bezig met het plaatsen van terugmelders op mijn gelijkspoorbaan dmv stroomdetectie. Hiervoor gebruik ik Yamorc terugmelders op mijn witte z21. Besturing van dit alles doe ik dmv iTrain en een multimaus.

Bij de normale stationssporen heb ik 3 terugmelders per spoor: eentje aan het begin, in het midden een lange sectie, en aan het eind weer een korte sectie. Dat lijkt goed te werken.
Maar nu heb ik ook een kopspoor op het station waar ik 2 terugmelders wil plaatsen. Maar wat is de beste plek voor de sectiescheiding? Bij het blauwe of rode lijntje?


Het kopspoor bestaat nu uit 1 lang spoor van 92cm en nog 1 kort spoor van 11,5cm. Ik zou natuurlijk daartussen een isolatielasje kunnen plaatsen. Dat is vrij makkelijk.
Of is het icm iTrain veel eleganter om echt halverwege het kopspoor een klein deel weg te slijpen zodat je twee gelijke delen hebt van 51,2cm?
Wat zou jullie advies zijn?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2024, 13:39:58 »
Het maakt hier veel uit of je hier op melders of op positie rijdt. Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je treinen zijn. Zodra een trein op een melder komt, wordt die positie weer gesynchroniseerd. Vanaf dat moment kan iTrain je trein blind naar een positie sturen tot op ongeveer een cm nauwkeurig. Daarbij heb je geen middenmelder of stop melder meer nodig.

In beide gevallen kan je ook gewoon op 1 melder rijden. Als je op positie rijdt volstaat het bij een normaal blok spoor/ stationsspoor waarop je maar in 1 richting rijdt om slechts een melder te gebruiken.

Middendetectie is IMO overrated in bijna alle gevallen. Vooral als je doel is om verloren wagons te kunnen detecteren, dan kan je er beter voor zorgen dat je geen verloren wagons krijgt in de eerste plaats.

Indien je rijdt op posities, zeg ik nu blauw.
Als je rijdt op melders, zeg ik rood. En dan zou ik hem nog iets verder naar links zetten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mark

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
    • spoorH0.nl
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2024, 17:46:21 »
Aangezien je nog aan het bouwen bent, zou ik voor alle sporen rijden op positie adviseren. Voor dit kopspoor, maar ook andere stationssporen is een korte begin melder het beste. Door daar een korte melder te hebben, hou je de mogelijkheid om bezet spoor op te rijden. Hiervoor is de voorwaarde dat de 1e melder van het blok vrij moet zijn.
Voor blokken die als vrije baan zijn of waar het niet nodig is om bezet spoor (automatisch) op te rijden is in basis 1 melder prima.
Groet,
Mark Boeve

MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2024, 22:08:18 »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor de korte begin melder, jullie verhaal klinkt wel logisch. Want mij lijkt rijden op positie inderdaad wel het mooist om te gaan doen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1254
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2024, 00:16:23 »
Nou als je bij een kopspoor met twee melders werkt zou ik de tweede melder niet bij het begin leggen
Maar meer naar het einde. De tweede melder is je stopmelder die bepaald waar je trein stopt.
Ik houd meestal twee standaard raillengten aan voor de stopmelder (3 kan ook)
Al de trein dan nog te vroeg stopt kun je fine tune  met doorrijden in centimeters.

Vraag heb je een testbaantje gemaakt met Koploper zodat je het rijgedrag van je treinen met Koploper weet ( en getest) ?

Mvg Johan

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2024, 09:36:38 »
Martijn schrijft dat hij iTrain gebruikt, geen Koploper dus.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2024, 14:46:31 »
Ik gebruik inderdaad geen Koploper, maar iTrain. Ik heb een relatief kleine, overzichtelijke baan. Dus ik heb geen testbaan om alles uit te proberen. Maar ik probeer steeds langzaam een stap verder te gaan. Zodra alles werkt zoals ik het wil ga ik weer door met de volgende stap. Dus voor nu heb ik zo'n 75% van mijn terugmelders al werkend geïnstalleerd.