Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:00:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 08:19:51
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
  

Auteur Topic: Plaatsing terugmelders op kopspoor  (gelezen 1232 keer)

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Gepost op: 02 March 2024, 13:28:28 »
Ik ben druk bezig met het plaatsen van terugmelders op mijn gelijkspoorbaan dmv stroomdetectie. Hiervoor gebruik ik Yamorc terugmelders op mijn witte z21. Besturing van dit alles doe ik dmv iTrain en een multimaus.

Bij de normale stationssporen heb ik 3 terugmelders per spoor: eentje aan het begin, in het midden een lange sectie, en aan het eind weer een korte sectie. Dat lijkt goed te werken.
Maar nu heb ik ook een kopspoor op het station waar ik 2 terugmelders wil plaatsen. Maar wat is de beste plek voor de sectiescheiding? Bij het blauwe of rode lijntje?


Het kopspoor bestaat nu uit 1 lang spoor van 92cm en nog 1 kort spoor van 11,5cm. Ik zou natuurlijk daartussen een isolatielasje kunnen plaatsen. Dat is vrij makkelijk.
Of is het icm iTrain veel eleganter om echt halverwege het kopspoor een klein deel weg te slijpen zodat je twee gelijke delen hebt van 51,2cm?
Wat zou jullie advies zijn?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5030
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2024, 13:39:58 »
Het maakt hier veel uit of je hier op melders of op positie rijdt. Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je treinen zijn. Zodra een trein op een melder komt, wordt die positie weer gesynchroniseerd. Vanaf dat moment kan iTrain je trein blind naar een positie sturen tot op ongeveer een cm nauwkeurig. Daarbij heb je geen middenmelder of stop melder meer nodig.

In beide gevallen kan je ook gewoon op 1 melder rijden. Als je op positie rijdt volstaat het bij een normaal blok spoor/ stationsspoor waarop je maar in 1 richting rijdt om slechts een melder te gebruiken.

Middendetectie is IMO overrated in bijna alle gevallen. Vooral als je doel is om verloren wagons te kunnen detecteren, dan kan je er beter voor zorgen dat je geen verloren wagons krijgt in de eerste plaats.

Indien je rijdt op posities, zeg ik nu blauw.
Als je rijdt op melders, zeg ik rood. En dan zou ik hem nog iets verder naar links zetten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mark

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
    • spoorH0.nl
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2024, 17:46:21 »
Aangezien je nog aan het bouwen bent, zou ik voor alle sporen rijden op positie adviseren. Voor dit kopspoor, maar ook andere stationssporen is een korte begin melder het beste. Door daar een korte melder te hebben, hou je de mogelijkheid om bezet spoor op te rijden. Hiervoor is de voorwaarde dat de 1e melder van het blok vrij moet zijn.
Voor blokken die als vrije baan zijn of waar het niet nodig is om bezet spoor (automatisch) op te rijden is in basis 1 melder prima.
Groet,
Mark Boeve

MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2024, 22:08:18 »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor de korte begin melder, jullie verhaal klinkt wel logisch. Want mij lijkt rijden op positie inderdaad wel het mooist om te gaan doen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2024, 00:16:23 »
Nou als je bij een kopspoor met twee melders werkt zou ik de tweede melder niet bij het begin leggen
Maar meer naar het einde. De tweede melder is je stopmelder die bepaald waar je trein stopt.
Ik houd meestal twee standaard raillengten aan voor de stopmelder (3 kan ook)
Al de trein dan nog te vroeg stopt kun je fine tune  met doorrijden in centimeters.

Vraag heb je een testbaantje gemaakt met Koploper zodat je het rijgedrag van je treinen met Koploper weet ( en getest) ?

Mvg Johan

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2024, 09:36:38 »
Martijn schrijft dat hij iTrain gebruikt, geen Koploper dus.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2024, 14:46:31 »
Ik gebruik inderdaad geen Koploper, maar iTrain. Ik heb een relatief kleine, overzichtelijke baan. Dus ik heb geen testbaan om alles uit te proberen. Maar ik probeer steeds langzaam een stap verder te gaan. Zodra alles werkt zoals ik het wil ga ik weer door met de volgende stap. Dus voor nu heb ik zo'n 75% van mijn terugmelders al werkend geïnstalleerd.