Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 13:07:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 12:53:36
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)  (gelezen 2118 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Gepost op: 27 februari 2024, 19:54:54 »
Sinds een paar maanden heb ik mijn n-spoor hobby weer opgepakt en nu merk ik dat locs eigenlijk nog steeds (verbaasd mij enigszins) vaak stilvallen, ik ben nu aan het uitzoeken waar het probleem zit, even wat beschrijven wat ik al gedaan heb  ;D:

Ik rij met 3 locs (BR110 digitaal gemaakt + BR151 digitaal gemaakt + nieuwe BR185.1) alle 3 hebben ze een tijdje prima gereden maar nu ronduit slecht, en dan bedoel ik op een meter spoor vallen ze op gemiddelde snelheid zo'n 5x geheel stil (licht uit, etc...) met een "tikje" gaan ze weer iets verder. Rails heb ik roco, fleischmann, minitrix, GT; een mix dus en bedrading gesoldeerd.

Reeds gedaan:
- Rail met stofzuiger schoongemaakt; grof vuil eraf.
- Met railgum goed schoonmaken, lijkt te helpen maar lost het probleem niet geheel op, tevens zijn niet alle sporen gemakkelijk toegankelijk dus je kunt en wilt niet elke dag boenen...
- Rails met wasbenzine schoonmaken; ook dit lijkt te helpen maar ook nu weer zijn niet alle stilvallers verholpen  ???.
- Wielen vd locs schoongemaakt met zowel een rail borstel en ook met wattenstaafje met wasbenzine.
- Vandaag van alle 3 de locs kap eraf gehaald en de stroomafnemers / slepers met wasbenzine schoongemaakt; ook de wielen aan de binnenkant (waar de sleper op zit). Dit lijkt ook effect te hebben en ik merk nu dat de BR151 met 6 assen (stroomopname op 12 wielen) minder stil valt dan de anderen, het lijkt erop dat de nieuwe R185.1 eigenlijk het vaakst stilvalt; vliegwielen en buffers ten spijt....
- Ik merk ook geen verschil als ik alle 3 de locs op de sporen zet, of 2 of 1, andere stroom-afnemers zijn er niet.
- Sinds vandaag heb ik ook wat stipjes ATF op de rails gezet maar nog te vroeg om conclusies te trekken.

Wat ik nog wil doen is een contact-olie op de slepers aanbrengen, staat ook in de handleiding van de BR185.1 om elke 40h in bedrijf olie onderhoud te doen.

Qua bedrading (ringleiding) en aansturing (MS2) kan ik niet geloven dat daar een probleem zit momenteel.

Idee wat ik ook nog heb is om zonder kap te rijden en als hij stilvalt even de multimeter voorzichtig op de afnemer te prikken, zien of daar echt geen spanning op staat?

Iemand ideeen?
Heeft een decoder trouwens een mogelijkheid om een elektrisch buffer (elko) aan te sluiten na gelijkrichting?

Paul

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2024, 09:19:24 »
Citaat
Heeft een decoder trouwens een mogelijkheid om een elektrisch buffer (elko) aan te sluiten na gelijkrichting?

Ja in principe werkt dat. Op verreweg de meeste moderne decoders is een aansluiting aanwezig. De electronica onderlegde hobbyist krijgt het ook bij oudere decoders wel voor elkaar.
Meer is de vraag of je een dergelijk zinvol groot powerpack wel in je locs krijgt. Bij spoor N zit het probleem van slechte stroomopname vaak bij kleine lokjes en daar is domweg geen ruimte. In geval van een vaste samenstelling zou je dit powerpack nog in een wagon kunnen inbouwen.

Als contactolie zou je overigens ook de overal voor geroemde ATF kunnen gebruiken. Dit verbetert de stroomopname aanzienlijk. Wel spaarzaam gebruiken!
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2024, 09:22:38 »
Heb je de stroomafname stripjes gecontroleerd?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2024, 14:39:57 »
Track-Magic al eens geprobeerd Paul?
Werkt goed en laat ook een filmlaagje waardoor contact beter word! (Wel eerst de rails en wielen ermee schoonmaken)
Laat ik wel zeggen.....het is geen wonder middel maar mijn treinen rijden er wel beter door!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2024, 15:28:04 »
Nog nooit van Track-Magic gehoord. Het blijkt een oplossing van natriumsilicaat te zijn. Ook bekend onder de naam waterglas.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2024, 15:37:54 »
Paul hier heb je een filmpje ervan ;)
https://youtu.be/QoLOnU7t6DQ?si=9vWto3Xg8QQTSo4_
Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2024, 15:40:37 »
Hoi Paul,

Zit er aparte stroomtoevoer aan de rails ?
Zo niet, dan misschien de raillasjes eens iets bij elkaar knijpen met een tangetje.

Jos

PS: Oeps, ik zie dat Ronald Visser die vraag om 9:22 ook al gesteld had.
Maar heb je dat al gedaan ?
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2024, 15:45:19 door Josephes »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8067
  • Spoor N
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2024, 15:48:55 »
't lijkt me sterk dat na het reinigen van de rails en wielen alle drie de locs een probleem hebben, ik zou het eerst in de bedrading zoeken. Vallen ze op een bepaald stuk stil of overal op de baan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2024, 22:08:16 »
Stroomtoevoer zit gesoldeerd aan de rails; ongeveer eens per meter. Ik heb vandaag als een loc op lage snelheid stilvalt eens gemeten met de multimeter; op de rails ca 17VAC maar op de decoder (rails ingang) niets. Ik hoef ook maar een heel klein tikje te geven en dan gaat hij weer.

De stroomafname (stripjes) zijn allemaal goed schoongemaakt.

Wat ik ga proberen is een buffercondensator op de decoder zetten (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php), uiteraard is er nauwelijks ruimte maar eerst maar eens zonder kap zien wat het effect is (bij verschillende capaciteit). Ik verwacht hier eigenlijk wel veel van; als ik zie hoe veel de verlichting nu "knippert", zonder buffer gaat dat een decoder geen goed doen.

Ik moet wel eerst even mijn soldeer uitrusting een upgrade geven om smd te gaan verwerken (y).

/edit Overigens snap ik dat ik maar zeer kleine buffers kan installeren, met 5x een 10uF heb ik slechts een buffer van onder de 10ms (bij 200mA afname). Ik heb ook wel een idee om een accu wagon erachter te hangen en met een stekker te verbinden (toekomst muziek....).

Paul
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2024, 08:56:34 door Paul552 »

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2024, 16:03:12 »
Vandaag een proefopstelling gemaakt met conventioneel (wat ik nog had liggen...). Je ziet duidelijk het verschil, zonder buffer valt de BR110 5x stil en heeft hij een zetje nodig, met buffer geen problemen.

Zonder buffer: https://youtu.be/xjFi5nuUAlo
Met buffer: https://youtu.be/BeueReDqvvM

Helaas had ik maar 1 elco liggen 1000uF / 25v en kan ik dus geen testjes doen nog met kleinere capaciteit.

In ieder geval geeft dit testje voor mij voldoende redenen om wat materialen te gaan bestellen, eigenlijk wil ik ook een scoop erbij om de spanningsval zichtbaar te maken; mijn gevoel zegt dat de rail-spanning heel erg vaak verstoord raakt (voor gelijkrichter dus), met 2 channel kan ik dat zo naast de VS zetten  :).

Ik besef mij overigens nog steeds heel goed dat ik nagenoeg geen ruimte heb voor de buffer, dus even zien wat het effect is bij bv 100uF, spelen met supercaps is nog even brug te ver, dan moet ik namelijk ook een regelcircuit in smd erbij gaan maken...

Paul

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2024, 17:25:20 »
Ik zag op het filmpje dat het een wat modernere loc betreft.
Ik heb de laatste jaren de ervaring dat met dat modernere spul het steeds
vaker voorkomt dat de wielen vies zijn.
Die wielen zijn vaak wat bruin gemaakt.

De 1e keer zag ik dat met de Piko 1200 locs.
Tegenwoordig zie ik het ook bij Fleischmann locs.

Wat ik heb gedaan:
alle wielen uit het draaistel gehaald.
wiel voor wiel tussen je vingers doordraaien in een WC papiertje gedrenkt
in wasbenzine.  Je krijgt dan zwarte maantjes op het papiertje.
Als alle wielen gedaan zijn, weer terug in het draaistel.
Rijdt perfect.
Helaas herhaalt zich dit weer na een tijdje.

Zie ook dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=10424&hilit=piko+ns1225&start=100


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2024, 12:16:55 »
Wat ik ga proberen is een buffercondensator op de decoder zetten (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php), uiteraard is er nauwelijks ruimte maar eerst maar eens zonder kap zien wat het effect is (bij verschillende capaciteit). Ik verwacht hier eigenlijk wel veel van; als ik zie hoe veel de verlichting nu "knippert", zonder buffer gaat dat een decoder geen goed doen.
[...]
/edit Overigens snap ik dat ik maar zeer kleine buffers kan installeren, met 5x een 10uF heb ik slechts een buffer van onder de 10ms (bij 200mA afname).
Laat ik dan meteen zeggen dat je die SMD-condensators het beste kan vergeten, althans, de types van die website. Er wordt namelijk geen enkele informatie over het gebruikte diëlektricum gegeven en juist dat is bij keramische condensators in SMD-land van groot belang. Deze hebben namelijk de nare eigenschap dat ze bij stijgende gebruiks-spanning (dat is dus NIET de maximale werkspanning die opgegeven wordt) een steeds lagere capaciteit vormen.

De condensatoren op die website ( https://shop.1001-digital.de/umbau/elektronik/253/keramikkondensator-100-f/16-v-smd-10er-packung?c=74 ) zijn maar liefst 100 uF bij 16 Volt exemplaren. Sowieso is het geen goed idee om zo krap op de maximum werkspanning te ontwerpen (neem 25 Volt exemplaren), maar de kans is ook groot dat de capaciteit nog maar 20% van de opgegeven waarde bedraagt als je wél tot de grens van de maximum werkspanning gaat. (in hele slechte gevallen zelfs nog iets minder).
Ik heb even bij mouser lopen zoeken, en kan deze condensatoren in die maat alleen in X7S of X5R krijgen: van de X5R variant is er bij 14 Volt nog maar 16,2 uF over en ga je nog verder richting de maximum werkspanning, dan blijft daar nog minder van over.

Als je dit effect zoveel mogelijk tegen wil gaan, kun je het beste op zoek naar condensatoren met (minstens) een X7R diëlektricum. C0G (NP0) is zonder meer de beste keus, maar kostbaar én - niet onbelangrijk - fors groter om de effecten van afnemende capaciteit bij stijgende werkspanning tegen te gaan.

Omdat de website niets vermeld over deze gegevens, zou het best kunnen dat dit X5R of zelfs Y5V exemplaren betreft, die het meeste last hebben van afnemende capaciteit bij stijgende werkspanning.

Gewone SMD-elco's of tantaal-elco's (goed opletten op de spanning! deze elco's falen over het algemeen vrij spectaculair!) zijn waarschijnlijk een veel betere keus.

Vergeet voor het monteren van SMD-componenten niet om flux van het een of ander te bestellen. De een zweert bij pasta uit een spuitje, de ander bij flux uit een pen. Het is persoonlijk wat je voorkeur is, maar belangrijk is dat ook 'no-clean' flux het beste schoongemaakt kan worden met isopropanol alcohol, dit omdat flux gewoon agressief is en door blijft werken op metalen indien het niet volledig geactiveerd is door het soldeerproces. Omdat wij dat niet kunnen testen, is het beter om gewoon schoon te maken.

Mocht je voor je bout een zogenaamde 'gull wing' punt kunnen krijgen: doen! Het is niet noodzakelijk maar eens je met zo'n put SMD gesoldeerd hebt, wil je niet anders meer. Dit soort punten hebben een kleine holte waar tin in gesmolten kan worden. Samen met flux hoef je dan alleen de bout nog maar langs de pootjes te halen. De oppervlakte-spanning van het tin doet dan de rest en zorgt dat een pootje precies genoeg tin krijgt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2024, 15:57:08 »
Wat ik heb gedaan:
alle wielen uit het draaistel gehaald.
wiel voor wiel tussen je vingers doordraaien in een WC papiertje gedrenkt
in wasbenzine.  Je krijgt dan zwarte maantjes op het papiertje.
Als alle wielen gedaan zijn, weer terug in het draaistel.
Het is niet nodig om de wielen uit het draaistel te halen.
Leg dat papiertje of een doekje op het spoor. Eén draaistel er op en het ander draaistel op de rails. Loc tegenhouden en spanning er op. De wielen gaan slippen en poetsen zichzelf schoon.
Loc omdraaien zodat het andere draaistel op het doekje staat en de handeling herhalen.
Veel makkelijker en veel sneller.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2024, 19:41:04 »
Ah das een slimme tip Klaas (y)
Bedankt!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: n-spoor locs vallen stil (stroomafname)
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2024, 21:08:04 »
Hallo Menno,
Bedankt voor de info en tips. Keramisch is er alleen 10uF te krijgen in 1206 bij 16V of 25V; dus dan zou ik hele repen moeten maken en dan nog zal de capaciteit redelijk beperkt blijven. Grootste probleem is en blijft dat er gewoon geen ruimte onder de kap v/e BR110 is; een plaatje karton van 3mm dik past al niet  :(.
Beste idee dat ik heb is 1 of 2 elko's plaatsen in de cabine, ik denk als ik er 2 SMD naast elkaar zet zijn het net stoeltjes... Daarmee moet ik zelfs in n-spoor wel richting 600uF kunnen komen.
Nog mooier zou een accu wagon kunnen zijn maar ja, hoe verbind ik electrisch de loc met een wagon? Zeg maar een stekker op micro schaal? Beetje onmogelijk denk ik.
En ook een schakeling met super-caps; bridge too far... al is het best te doen hoor, schakeling uitzoeken en in smd realiseren en een kleine cap ergens verstoppen.
H0 zou hier toch wel veel praktischer zijn  :angel:
Ik heb eea in bestelling, ga wat proberen komende week.
Paul