Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Rob Ellerman
Vandaag om 17:14:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
roco maus 2 door Sven
Vandaag om 16:59:41
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 16:13:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
  

Auteur Topic: De Achtbaan H0 315x200cm  (gelezen 3385 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2024, 19:14:10 »
totaal niet om af te zeiken, of omdat je plan niet haalbaar is.
maar overweeg om:
E leeg laten.
H leeg laten of in ieder geval kleiner
F er dan helemaal bij te pakken.
dan is het allemaal wat beter bereikbaar.

Mijn eerste baantje, als herbeginner, moest ik kunnen rond rijden (dacht ik). ik ben toen volledig over gestapt op automatisch rijden, er ging een wereld voor mij open. Het gedoe van rondrijden is dan geen issue meer. De computer zorgt eventueel voor continu rijdende treinen.
Dat scheelt heel veel ruimte vretende cirkels.

begin gewoon met een test baantje.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2787
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #16 Gepost op: 29 February 2024, 08:55:23 »
Ik snap de reacties van anderen, velen zijn toch een beetje van een koude kermis gekomen van een groot project. Aan de andere kant, er zijn er ook genoeg die het wel lukt. Die keuze blijft dus aan jou.

Misschien kan je je plan ook in delen uitvoeren, dat komt de uitvoerbaarheid ten goede. Misschien kan je beginnen met de basis spoorlijn en dan later de diverse stations toevoegen? Op deze manier kan je vrij snel wel rijden, zie je resultaat (werkt motiverend) en de portemonnee vind dit vaak ook fijn. Je kan dan vrij snel rijden en vervolgens jaren nog bouwen. Vaak is dat leuker dan eerst jaren lang bouwen en dan pas rijden  ;)

Groeten,
Rogier




jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #17 Gepost op: 29 February 2024, 23:25:52 »
Hallo,

Leuk dat je weer begint met treinen. Mooi plan maar dit gaat vele frustraties geven. Deze hellingen met R1 vraagt om problemen. tenzij korte treintjes. je kunt je wel willen verzetten tegen de natuurkundige wetten van motorkracht en wrijving in hellingen in een boog maar dat lukt toch niet. En waarom modules?? Als je gaat verhuizen ben je toch op dit baanplan uitgekeken en wil je wat nieuws. tenzij je er mee op beurzen gaat staan. Ik zou terug naar de tekentafel gaan en met de helft van dit baanplan opnieuw beginnen. Zelf heb ik alleen R5 en R6 in een vlakke baan en dat is mooi en werkt prima. Sorry, is mijn mening maar het is jouw baan dus wel doen wat je zelf wil.
succes jandcargo

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2024, 10:56:49 »
Citaat uit begin:

Mijn huidig materieel heeft geen problemen met deze getallen, maar dit stelt wel enige beperkingen aan het materieel dat ik in de toekomst kan kopen.

Daar komt bij, dat de stijgende baan een grotere boogstraal heeft.  Plus een opmerking over een kleine verlenging voor het steigende/dalende spoor.

En waarom zou je gaan verhuizen of uitgekeken raken , laat staan er mee naar beurzen willen gaan  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2024, 21:53:19 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BramFokke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #20 Gepost op: 03 March 2024, 16:59:20 »
De hellingset ziet er mooi uit, maar persoonlijk vind ik een stijgingspercentage van 4% veel, zeker bij lange rijtuigen. De norm is 3%, en lager is beter. Misschien kan je dat makkelijker uit houten onderkant maken (dat kan dan handiger omhoog krullen), en dat bedekken met EPS? Misschien is 2cm EPS ook al voldoende trouwens, dat werkt met een helling makkelijker?

Je zou het laatste wissel rechtsonder kunnen vervangen door een Engels wissel. Je komt dan nu wel iets buiten je tafel? Voordeel is dan wel dat je naar alle 4 de sporen kan locwisselen. Hetzelfde geldt voor de andere kant, maar dat komt de symetrie niet ten goede. Je zou ook van de bovenste 2 sporen kopsporen kunnen maken, zodat je langere treinen kwijt kan? Dan oogt het station zeker niet symmetrisch meer, maar moet je meer omlopen.
Dat gaat helaas niet passen vanwege een deur. Maar de suggestie om een aantal sporen om te vormen tot kopsporen lijkt me zinvol, dat maakt het station een stuk interessanter om te zien en levert ook ruimte op.

Citaat
Als ik eerlijk ben lijken maar 2 sporen lang genoeg voor 1,80, namelijk je voorste spoor in het grote station en het achterste spoor in het achterste station, de overige sporen zijn een stuk korter.... Hou er bij omlopen rekening mee dat je eigenlijk 2 locs moet rekenen, dus loc + wagens + loc. Anders moet je de trein terugduwen wat niet echt realistisch is. Met 2 kopsporen kan je wel langere treinen kwijt in je hoofdstation.
Het klopt dat beide stations maar één perronspoor hebben lang genoeg voor treinen van 1m80. Mijn redenering was dat omdat alle perrons vanaf alle sporen bereikbaar zijn, ze altijd het kortst mogelijke spoor zouden kunnen pakken (dit kan vrij makkelijk met iTrain). Omdat niet al mijn materieel 1m80 lang is, zou dat kunnen werken.

Citaat
Een aparte aansluiting voor wissels etc lijkt mij zeker handig, dan kan je met de z21 een heel eind komen. Ik dacht dat de z21 standaard 2A leverde, maar misschien zit ik fout? Een rindleiding schijnt erg onhandig/gevaarlijk te zijn om te gebruiken heb ik begrepen, maar een sterleiding werkt wel prima (dus vanuit een verdeelstekker maken naar alle wissels bv).

Groeten,
Rogier
Volgens de productpagina levert de z21 start maximaal 3A.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

In vak C niveau 0 kun je de lus naar schatting een decimeter naar achteren leggen, zodat je voor de spiraal wat meer ruimte krijgt.  Maakt de hellingshoek wat kleiner.
Verder zou ik op het bovenstation in vak A de wissels andersom leggen, dan blijft je hondenbot beter intact. Dan kun je op het achterste spoor doorrijden naar de lus.
En als je een keerlus wil voorkomen (bovenstation) kun je aan de rechterkant de Engelse wissel vervangen door een gewone wissel en de bereikbaarheid van het tweede stationsspoor oplossen door de linkse wissel in het achterste spoor wat naar links te verleggen.


Het verleggen van de keerlus is een goede suggestie, dat levert sowieso wat meer ruimte op in het krapste gedeelte van de baan, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 21:50:51 door BramFokke »