Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: De Achtbaan H0 315x200cm  (gelezen 3227 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2024, 19:14:10 »
totaal niet om af te zeiken, of omdat je plan niet haalbaar is.
maar overweeg om:
E leeg laten.
H leeg laten of in ieder geval kleiner
F er dan helemaal bij te pakken.
dan is het allemaal wat beter bereikbaar.

Mijn eerste baantje, als herbeginner, moest ik kunnen rond rijden (dacht ik). ik ben toen volledig over gestapt op automatisch rijden, er ging een wereld voor mij open. Het gedoe van rondrijden is dan geen issue meer. De computer zorgt eventueel voor continu rijdende treinen.
Dat scheelt heel veel ruimte vretende cirkels.

begin gewoon met een test baantje.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #16 Gepost op: 29 February 2024, 08:55:23 »
Ik snap de reacties van anderen, velen zijn toch een beetje van een koude kermis gekomen van een groot project. Aan de andere kant, er zijn er ook genoeg die het wel lukt. Die keuze blijft dus aan jou.

Misschien kan je je plan ook in delen uitvoeren, dat komt de uitvoerbaarheid ten goede. Misschien kan je beginnen met de basis spoorlijn en dan later de diverse stations toevoegen? Op deze manier kan je vrij snel wel rijden, zie je resultaat (werkt motiverend) en de portemonnee vind dit vaak ook fijn. Je kan dan vrij snel rijden en vervolgens jaren nog bouwen. Vaak is dat leuker dan eerst jaren lang bouwen en dan pas rijden  ;)

Groeten,
Rogier




jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #17 Gepost op: 29 February 2024, 23:25:52 »
Hallo,

Leuk dat je weer begint met treinen. Mooi plan maar dit gaat vele frustraties geven. Deze hellingen met R1 vraagt om problemen. tenzij korte treintjes. je kunt je wel willen verzetten tegen de natuurkundige wetten van motorkracht en wrijving in hellingen in een boog maar dat lukt toch niet. En waarom modules?? Als je gaat verhuizen ben je toch op dit baanplan uitgekeken en wil je wat nieuws. tenzij je er mee op beurzen gaat staan. Ik zou terug naar de tekentafel gaan en met de helft van dit baanplan opnieuw beginnen. Zelf heb ik alleen R5 en R6 in een vlakke baan en dat is mooi en werkt prima. Sorry, is mijn mening maar het is jouw baan dus wel doen wat je zelf wil.
succes jandcargo

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2024, 10:56:49 »
Citaat uit begin:

Mijn huidig materieel heeft geen problemen met deze getallen, maar dit stelt wel enige beperkingen aan het materieel dat ik in de toekomst kan kopen.

Daar komt bij, dat de stijgende baan een grotere boogstraal heeft.  Plus een opmerking over een kleine verlenging voor het steigende/dalende spoor.

En waarom zou je gaan verhuizen of uitgekeken raken , laat staan er mee naar beurzen willen gaan  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2024, 21:53:19 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BramFokke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: De Achtbaan H0 315x200cm
« Reactie #20 Gepost op: 03 March 2024, 16:59:20 »
De hellingset ziet er mooi uit, maar persoonlijk vind ik een stijgingspercentage van 4% veel, zeker bij lange rijtuigen. De norm is 3%, en lager is beter. Misschien kan je dat makkelijker uit houten onderkant maken (dat kan dan handiger omhoog krullen), en dat bedekken met EPS? Misschien is 2cm EPS ook al voldoende trouwens, dat werkt met een helling makkelijker?

Je zou het laatste wissel rechtsonder kunnen vervangen door een Engels wissel. Je komt dan nu wel iets buiten je tafel? Voordeel is dan wel dat je naar alle 4 de sporen kan locwisselen. Hetzelfde geldt voor de andere kant, maar dat komt de symetrie niet ten goede. Je zou ook van de bovenste 2 sporen kopsporen kunnen maken, zodat je langere treinen kwijt kan? Dan oogt het station zeker niet symmetrisch meer, maar moet je meer omlopen.
Dat gaat helaas niet passen vanwege een deur. Maar de suggestie om een aantal sporen om te vormen tot kopsporen lijkt me zinvol, dat maakt het station een stuk interessanter om te zien en levert ook ruimte op.

Citaat
Als ik eerlijk ben lijken maar 2 sporen lang genoeg voor 1,80, namelijk je voorste spoor in het grote station en het achterste spoor in het achterste station, de overige sporen zijn een stuk korter.... Hou er bij omlopen rekening mee dat je eigenlijk 2 locs moet rekenen, dus loc + wagens + loc. Anders moet je de trein terugduwen wat niet echt realistisch is. Met 2 kopsporen kan je wel langere treinen kwijt in je hoofdstation.
Het klopt dat beide stations maar één perronspoor hebben lang genoeg voor treinen van 1m80. Mijn redenering was dat omdat alle perrons vanaf alle sporen bereikbaar zijn, ze altijd het kortst mogelijke spoor zouden kunnen pakken (dit kan vrij makkelijk met iTrain). Omdat niet al mijn materieel 1m80 lang is, zou dat kunnen werken.

Citaat
Een aparte aansluiting voor wissels etc lijkt mij zeker handig, dan kan je met de z21 een heel eind komen. Ik dacht dat de z21 standaard 2A leverde, maar misschien zit ik fout? Een rindleiding schijnt erg onhandig/gevaarlijk te zijn om te gebruiken heb ik begrepen, maar een sterleiding werkt wel prima (dus vanuit een verdeelstekker maken naar alle wissels bv).

Groeten,
Rogier
Volgens de productpagina levert de z21 start maximaal 3A.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

In vak C niveau 0 kun je de lus naar schatting een decimeter naar achteren leggen, zodat je voor de spiraal wat meer ruimte krijgt.  Maakt de hellingshoek wat kleiner.
Verder zou ik op het bovenstation in vak A de wissels andersom leggen, dan blijft je hondenbot beter intact. Dan kun je op het achterste spoor doorrijden naar de lus.
En als je een keerlus wil voorkomen (bovenstation) kun je aan de rechterkant de Engelse wissel vervangen door een gewone wissel en de bereikbaarheid van het tweede stationsspoor oplossen door de linkse wissel in het achterste spoor wat naar links te verleggen.


Het verleggen van de keerlus is een goede suggestie, dat levert sowieso wat meer ruimte op in het krapste gedeelte van de baan, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 21:50:51 door BramFokke »