Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Pendel met een Keerlus vraag  (gelezen 3078 keer)

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2024, 14:14:01 »
ja, klopt, die eerste tekening was verkeerd gekozen, dat is een oude. Dat had ik gisteravond niet gezien, Het was echt niet mijn bedoeling om iemand verkeerd voor te lichten! Excuses daarvoor!

Tja, als je al een hele dag aan het klooien bent en het lukt maar niet  :'(



Daarom heb ik vanochtend alles nog eens goed getekend. En alle lijntjes en stromen erin gezet. Zodat ik ook zelf kan zien wat nou eigenlijk wat is.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2024, 14:20:01 door bord4kop »

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2024, 19:04:09 »
Alles zo aangesloten:



Maar dit werkt niet.
Omhoog gaat het prima, maar na (op) de wissel gaat de Z21 op rood (kortsluiting).


Alles nog een keer gecontroleerd.
- Beide railstaven zijn geïsoleerd tussen sectie 1 en 2 en 3
- en tussen 1 en 3 en de rest van de baan
- sectie aansluitingen 1, 2 en 3 zitten alle drie hetzelfde en op de juiste manier (rood en zwart) op de keerplus

- ompolen van de Keerplus t.o.v. de rest van de baan helpt dit keer ook niet.

Ik geef het op.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #17 Gepost op: 25 February 2024, 20:21:36 »
Polarisatie van de wissel ?

En koppel het hele naar beneden gaande deel eens fysiek af.  Dan hou je alleen de omhooggaande rail over, die direct aan het linker deel zit.
Wat gebeurt er dan ?
In mijn ogen heeft dit niks met de keerlus te maken, vandaar deze test om het zeker te weten. De fout zit ergens anders.

En misschien is de wissel zelf wel defect of maken de wielen kortsluiting op de wissel.

Opgeven kun je altijd nog, hier is het alleen een kwestie van J en K.

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2024, 11:43:51 »
Ja, ik bedoel de polarisatie van de spoorstaven in de wissel. Als je dat zo noemt tenminste  ;D De kortsluiting in ieder geval.


Ik heb nu alles nog een keer getest. Maar nu zo zuiver mogelijk. Dus alles losgehaald en opnieuw gelegd.
Vorige keer had ik al andere wissels gebruikt, maar om zeker te zijn heb ik er nu een compleet nieuwe Peco wissel tussen gezet. En ik heb alle terugmelders er tussenuit gehaald.

Zowel de baan omhoog als de baan naar beneden werkt nu (mits de wissel goed staat  :P )

Conclusie:
1).
Sowieso was fout;
- de 'ompoling' op de Keerplus module was toch niet juist
- de wisseltong moet goed staan t.o.v. de Keerplus module

2). Wat zou het probleem nog meer geweest kunnen zijn;
- de originele wissel kan ik niet uitsluiten
- de terugmelder (s) zouden een fout kunnen bevatten, dat kan ik ook niet uitsluiten
- viezigheid en/of contact tussen de geïsoleerde spoorstaven

- waarschijnlijk een combinatie van alle bovenstaande punten..



Maar dat ga ik nu dan uitzoeken. En alles weer één voor één aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2024, 11:46:11 door bord4kop »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2024, 13:37:44 »
1). [/b] Sowieso was fout;
- de 'ompoling' op de Keerplus module was toch niet juist
- de wisseltong moet goed staan t.o.v. de Keerplus module

Op grond van bovenstaande is mijn "conclusie" toch wat anders:

- de ompoling van de keerlusmodule kan niet fout zijn.  Dan heb je hem verkeerd aangesloten
- de stand van de wissel heeft niets te maken met de keerlusmodule.  Dat heeft te maken met de polarisatie van de wissel.  Mogelijk  heb je geen isolaties aangebracht op de stukjes rail van de wissel, die naar de helix gaan.

De keerlus zou ook "20 meter verder" in de helix kunnen zitten, zou ook in het andere spoor kunnen zitten.  En heeft dus alleen daarom al niks met de stand van de wissel te maken.  Daar maak je mogelijk een denkfout, doordat je beide rails die van de wissel afkomen direct aan de wissel hebt gekoppeld.
Maar dit is een beoordeling op afstand, een schema met juiste opgaves over de wissel, aansluitingen en isolaties zou zeker helpen.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2024, 13:39:37 door MartinRT »

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2024, 20:08:29 »
Goedenavond, ik heb toch nog een keer jullie hulp nodig;



Dit stuk van de baan zit een keerplus oplossing van van DTS:



Maar hij blijft kortsluiting geven. Linksom, rechtsom, anders aansluiten, ik snap er niets van!



De Keerplus is zo aangesloten volgens schema:



Begin van de keerlus, sectie 1 zit links. Alle secties zijn geïsoleerd en onderling, tussen de secties ook. De keerplus is aangesloten op DCC signaal en een externe trafo voor de voeding.
 
Ik heb het vastgelegd in twee video 's;

De secties:

https://streamable.com/4fnbud


Met rijdende locomotief:

https://streamable.com/qe0z0y
 

Ik zal wel iets helemaal fout doen, maar het werkt niet zoals het hoort.
Als ik links start (in sectie 1), brandt er 1 ledje en gaat hetzelfde als in de vid hierboven. Dus ook geen twee ledjes, maar van één led ineens naar drie ledjes. En aan het einde van sectie 3 weer kortsluiting..
En ik verwachtte eigenlijk ook dat de ledjes zouden oplichten naar gelang de sectie, of hebben anderen dat ook?.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2024, 20:32:41 door bord4kop »

jabesse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2024, 08:41:10 »
Misschien een domme vraag, maar gewoon voor de zekerheid: je hebt links en rechts van het stuk met de keerplus oplossing de spanning andersom aangesloten? Dus er is echt een spanningomkering die je moet oplossen?
Het lijkt er namelijk op dat de keerplus keurig reageert op het passeren van de lok, de boel ompoolt, en vervolgens bij uitrijden blijkt dat er eigenlijk helemaal niet omgepoold had moeten worden...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2024, 08:53:13 »
Jij hebt helemaal geen keerlus probleem in dat enkele spoor zitten, maar ergens anders. Wat je nu probeert gaat in elk geval nooit werken.

Hier gelijk maar even de tekeningen. Je keerlus zit tussen de blauwe strepen:

Heb de ene kant van het spoor een rood lijntje gezet, bij de andere kant een groen lijntje. Bij dat wissel komt rood en groen aan elkaar. Dus daar heb je de kortsluiting.
Echter, jij hebt nu je keerlus in het enkelspoor traject. En dat zou werken als je met een kortsluitdetectie keerlus zou werken. Die zou daar dan netjes omschakelen.

Maar de versie die je nu hebt werkt daar niet, want:
Je komt aanrijden, door het buitenste spoor van de bocht rechts. Dan kun je, zoals ik het nu aangesloten hebt, gewoon doorrijden zonder dat je een keerlus nodig hebt. Het spoor is precies hetzelfde aangesloten, en de kopspoortjes ook.
Als je terugrijd moet hij wel omschakelen voor de aansluiting aan het binnenspoor.

Echter, de keerlus schakeling die je nu hebt gaat er van uit dat de ene kant altijd andersom aangesloten zit dan de andere kant van de sectie. En bij jouw is de ene kant van de sectie, die van die kopspoortjes, altijd gelijk aangesloten, en zit de wisseling bij je wissel kant. Maar dat is dus steeds dezelfde kant die nadersom aangesloten moet worden.

Je kunt het op 3 manieren oplossen.
1, doe wat je nu gedaan hebt in die lus tussen de twee blauwe strepen. Dat is dan een deel waarbij aan beide kanten van de sectie de spanning altijd op dezelfde manier aangesloten is, en dus ook aan beide kanten anders. (dit is de manier die je in reactie 16 van 25 februari aangeeft, die moet, mits goed aangesloten gewoon werken.

2: doe je ingaande secties aan dezelfde kant van je keerlus, zie hiervoor de tekening:

Je komt de sectie binnen rijden vanaf je opgaande spoor. De sectie kan dan een deel, of het geheel van de rest zijn, afhankelijk van of er meerdere treinen daar kunnen staan.
Je tweede sectie om je keerlus weer te schakelen zit dan na het wissel in het spoor naar beneden.
Dit zijn tenslote ook de twee waar de aansluiting gekeerd is en waartussen de keerlusschakeling nodig is.

3: neem toch een keerlus detectie op basis van kortsluiting.
Die zijn bij binnenkomst de sectie goed zetten. Dan bij uitrijden aan de kopsporen niets doen, want er is niets te keren.
Maar bij het rijden naar beneden detecteerd hij daar weer een probeem en schakeld om.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 09:16:00 door rjr »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2024, 09:13:31 »
2 keer was niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 09:15:45 door rjr »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2024, 10:16:07 »
Onzinnige reactie verwijderd vanwege onzinnige vraagstelling.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 13:55:52 door maartenvdb. Reden: correctie »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2024, 11:37:34 »
Naar aanleiding van het bericht van Maarten ook even naar je andere bijdragen gezocht, en daar ook een baanplan inderdaad gevonden, en dat is dit:

Het totaal ziet er dan zo uit:




Als dit je huidige baanplan is dan heb je helemaal geen keerlus probleem meer, dus dan kan die hele keerlus er uit en heb je nergens problemen. Haal de keerlus module er dan maar eens helemaal tussen uit, dan kun je gewoon rond rijden.

Roelco

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2024, 12:55:25 »
Onzinnige reactie verwijderd vanwege onzinnige vraagstelling.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 13:56:44 door maartenvdb. Reden: correctie »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2024, 13:33:37 »
Maarten,

Is inderdaad verwarrend, mijn citaat van 6 maart komt uit een ander draadje: Re: Een kantoorbaan in schaal N
Daar heeft hij het over een ander baanplan dan in dit draadje. Als je klikt op de citaat regel boven de citaat zou je naar het juiste draadje moeten gaan.

maar als het baanplan veranderd dan kan inderdaad ook de vraag veranderen. En het lijkt hier dat het plan intussen zo aangepast is dat die hele keerlus er niet meer in zit. En als je die schakeling dan in je baan wel toe voegd krijg je kortsluiting aangezien er niet omgeschakeld zou moeten worden.

Dus TS, wat is het baanplan dat je nu hebt liggen met je probleem?

Roelco

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2024, 13:40:58 »
Heb ik al geen probleem meer mee.

Als je een vraag stelt, maar je spreidt je info over 2 verschillende draadjes, dan veroorzaak je totale verwarring.

Daar ben ik klaar mee, dus het zal me verder worst wezen.

Ik heb mijn opmerkingen, onzinnig geworden, inmiddels verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 13:57:55 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2024, 15:18:40 »
Ik heb het hier even aangezien en ook naar dat andere item gekeken.

Ik ben bang, dat bord4kop zijn hier gebruikte naam te veel eer aandoet.

Hier is voor mij ook niets meer te verbeteren als ik zie, dat waar voor gewaarschuwd is (door mijzelf) wederom gebeurt en waar een oplossing geboden wordt (door een ander, door anderen en mij bevestigd) niet geluisterd wordt, en bovendien het "probleem" weer veranderd is.

Veel succes met nog meer "nieuwe" problemen opwerpen.