Zo lang we in dit land niet eens in staat zijn om het huidige museummaterieel fatsoenlijk te bewaren en er regelmatig mee te rijden, zie ik geen toekomst weggelegd voor een museale ICR stam.Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit? Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?En zo kan ik nog een hele lange waslijst maken. Zolang er allemaal kleine clubjes, stichtingen en verenigingen zijn, elk vast met de beste bedoelingen, wordt er van het ene treintype teveel bewaard en van het andere te weinig of niets. De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar....Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel. Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd…
De 186 staat opgesloten in een ATB-NG gebied en kan met zijn ATB-E daar alleen met 40 km/u uit, ik weet niet of het stel nog rijvaardig is.
Mensen moeten steeds langer doorwerken en dan ook nog eens steeds meer mantelzorg verlenen. Dus dan is het logisch dat het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet langzaam afneemt.
.......subsidie......
Huh, subsidie?