niet volledig nieuwe generatie als 22 jarige. hoewel ik wat meer interesse heb ik nieuwer materieel. vind ik het oude materieel veel mooier. heb zelf ook een relatief uitgebrijde collectie aan treinen van 1946 tot heden. om de hele nieuwe generatie aan een kant te scheren vind ik niet zo netjes.
Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit? Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?
...Om terug op topic te komen, naar mijn mening zijn er bar weinig elocs bedrijfsvaardig, eigenlijk alleen bij het NSM. Daar wordt het geld niet verdiend met rijvaardig materieel, het is botweg eerder een kostenpost. Een stam ICR is dus niet handig/gewenst (er is immers al een stam rijtuigen beschikbaar) en voor het tijdsbeeld is 1 rijtuig ICR bewaard....
Van mij hoeft het bewaren van complete stammen helemaal niet.
De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.
Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder, dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!
Vanuit het kader van "leren van het verleden" zou het juist wel interessant zijn om ICR te bewaren. Immers, nu spreekt het misschien niet aan, maar dat kan over 10 of 20 jaar geheel anders zijn. En natuurlijk is gebruik goed, maar kijkend naar bv de Wadloper, het is wel erg jammer dat er daarvan niet 1 (of een eentje) bewaard is. Al was het maar bij de STAR. Dus, ik denk dat het zeker interessant kan zijn in de toekomst.
Wie had ooit gedacht dat wij massaal in een groene, of rooie plan V of gele plan U door half Nederland gingen crossen onder de noemer van een museum-rit? Niemand toch?
Maar is het überhaupt mogelijk om ook maar 1 ICR rijtuig terug te brengen in de afleveringstoestand met de oranje bankjes en de bruine accenten in het interieur? Zijn ze er nog?
Waarom zou een rijtuig per se naar de aflevertoestand terug moeten? De laatste actieve toestand is net zo museumwaardig.
De benelux stuurstand in het spoorwegmuseum is geheel origineel met de oranje banken. Groeten Arjen