Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 64740 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #300 Gepost op: 19 September 2009, 11:42:15 »
Gister met het ding meegeweest van Rotterdam naar Schiphol. Leuk om weer eens een ander stuk van NL uit de trein te zien. Uiteraard redelijk wat tunnel en veel geluidschermen. Het lawaai in de trein vind ik uitzonderlijk hoog maar dat is natuurlijk ook geen wonder gezien de leeftijd van het materieel en de betonnen en glazenbakken waarin je rijdt....


Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #301 Gepost op: 19 September 2009, 12:07:21 »
@Wesley
Ik heb het eens uitgezocht (ja ja, dat had ik gelijk moeten doen :-[) en je hoeft niet te reserveren, je kan gewoon een kaartje uit de automaat halen met toeslag en daarmee op iedere willekeurige Fyra stappen en op een niet gereserveerde plaats gaan zitten.
Dus als je je Fyra mist dan moet je bij de volgende Fyra gewoon een plekje zoeken.
Vergelijkbaar met de Duitse ICE dus.

Mijn bewering klopt dus inderdaad niet (gelukkig!)

Ik moest onlangs naar Apeldoorn vanaf Schiphol en de rechtstreekse was de Berlijntrein.
Daar mag je mee zonder toeslag maar de trein was voor 100% gereserveerd!
Sta je daar in een bijna lege trein met je 1ste klas kaartje terwijl je nergens mag zitten (wat we natuurlijk wel gedaan hebben).
Toen uiteindelijk de rechthebbende instapten bij Amersfoort zijn we daar maar overgestapt (kon ik eindelijk de Protos van dichtbij bekijken :))

Nou woon ik vlakbij Schiphol dus zal ik waarschijnlijk wel eens gebruik maken van de Fyra
Vr. groeten,
Bob

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #302 Gepost op: 19 September 2009, 12:31:00 »
Welke van de twee alternatieven je zou moeten volgen voor de dienst naar Antwerpen en Brussel, dat is een wat lastiger vraagstuk. Ik weet niet wat op die verbindingen beter zou werken: dezelfde tarieven als de huidige Beneluxtrein of marktprijzen. Ik ben geneigd te denken dat een tariefsysteem van marktprijzen daar wel zou kunnen werken.
Zo'n systeem vind ik – afgaande op de wijze waarop het vormgegeven is bij de ICE via Emmerich – niet erg laagdrempelig. Voordeel van de Superdiscount-kaarten met treinbinding is natuurlijk dat je kunt reserveren, zeker bent van een plaats en langer van tevoren aan goedkope kaarten kunt komen, maar even de trein pakken zit er veelal niet in. Zodra de kortingskaarten* niet meer beschikbaar zijn, kom je op het normale tarief dat bij die ICE in mijn ogen exorbitant hoog is: Arnhem-Köln retour € 86 p.p. in de tweede klasse. Voor de groep reizigers die niet weken van tevoren al wil vastleggen op dag x met trein y te gaan reizen niet erg aantrekkelijk...

*Aanvulling 12.45: "kortingskaarten" is te lezen als Superdiscount/Discount-kaarten, m.a.w. de actietarieven. Deze zijn slechts beperkt beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2009, 13:12:07 door Julius »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #303 Gepost op: 19 September 2009, 12:37:31 »
Er is heel veel kans dat de huidige Beneluxtrein + een aantal ontercity's verdwijnen als straks alles rijd.
Er is wel veel verzet hier tegen maar vaak haalt dat niets uit.
Gaat de kortingkaart echt verdwijnen ??
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #304 Gepost op: 19 September 2009, 14:00:04 »
Julius,

Daarom zei ik ook heel voorzichtig dat ik het niet weet. Voor korte binnenlandse reizen is het in mijn ogen evident dat een systeem van marktprijzen niet werkt, voor lange internationale (of binnenlandse, maar die hebben we in Nederland niet) reizen juist wel. Het grijze gebied ligt bij korte internationale afstanden zoals Rotterdam-Antwerpen of Amsterdam-Brussel.

€ 86 retour vol tarief voor een internationale treinreis van drie uur lijkt me overigens redelijk in lijn met soortgelijke verbindingen. Amsterdam-Parijs is € 220 (vanwege hogesnelheidstraject, lijkt mij), Amsterdam-Brussel met de Benelux toch ook € 73,20, Zürich-Milano € 118, Barcelona-Montpellier € 112, Brussel-Keulen € 88... Alle prijzen voor een retour tweede klasse (of equivalent) vol tarief, uitsluitend dagtreinen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #305 Gepost op: 01 October 2009, 08:25:06 »
Voor mensen die van plan waren de HSL uit te proberen, ze rijd voorlopig niet i.v.m. technisch onderzoek....
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #306 Gepost op: 01 October 2009, 08:34:25 »
De Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam bedoel je?

Ik zag overigens dinsdag (of was het gisteren) een Thalys stel halverwege de tunnel in barendrecht staan.
Mogelijk *Speculaasmodus aan* testen of de baan nog ok was na het ongeluk?


*EDIT* linkje in ander topic gevonden
« Laatst bewerkt op: 01 October 2009, 08:46:04 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #307 Gepost op: 01 October 2009, 09:54:48 »
De Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam bedoel je?

Oh ja zo noemen ze dat ding, die heb je inderdaad nodig om de HSL uit te proberen...
Vr. groeten,
Bob

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #308 Gepost op: 04 October 2009, 23:16:46 »
Afgelopen vrijdag rond 14:00 reed een Thalys met een behoorlijke vaart (200+) bij grensovergang uit richting Nederland naar België. Stond even later niet bij Noorderkempen, dus doorgereden naar Antwerpen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

sheik

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #309 Gepost op: 21 November 2009, 22:49:11 »
vanmiddag rond 16:20 stond er een HSL treinstel ( 4806 ) op Rotterdam Lombardijen , hij stond zou maar zeggen op een zijspoor

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #310 Gepost op: 22 November 2009, 12:37:56 »
Dat is het vogelbekdier die ze voor de testritten gebruiken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #311 Gepost op: 26 November 2009, 12:20:56 »
Straks ook vanaf Amsterdam rechtstreeks naar London...
zie o.a. dit bericht.

Is gelijk duidelijk waarom dat nog niet zo is, ze willen dezelfde controle als op de luchthavens op de stations.
Speciaal aanpassingen op perrons op de Nederlandse stations met poortjes en bagage scanners met de nodige irritaties.
Moet je dan ook 2 uur van tevoren aanwezig zijn ? :-X
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #312 Gepost op: 26 November 2009, 18:18:09 »
Mjah:
Citaat
Als het aan de Britse premier Gordon Brown ligt, krijgt Amsterdam volgend jaar een directe treinverbinding met Londen.

Het zij vermeld dat Gordon Brown naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar niet langer de Britse premier is en de Conservatieven hebben niet zoveel op met spoorvervoer. Hoewel, dit zou ze geen cent extra kosten, dus het zou toch kunnen.

Alleen vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een heel station om te gaan bouwen, alleen maar omdat Groot-Brittannië geen lid van de Schengen-zone is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #313 Gepost op: 26 November 2009, 21:22:58 »
En dat is nu juist het hele probleem: je kunt - bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal, of in Amsterdam Zuid for that matter - geen perronspoor missen in de exploitatie. En dat is wel waar het op neerkomt: als je 3 minuten voor de Eurostar een andere trein van dat perron wilt laten vertrekken, heb je geen garantie dat het perron in die tussenliggende drie minuten 'steriel' gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam. Bovendien... nóg een beveiligingssysteem aan boord van die dingen wordt behoorlijk vol (ik meen eerder al eens gehoord te hebben dat de ATB er echt niet meer bij past, maar correct me if I'm wrong), en zolang ERTMS niet op het hele Nederlandse net in bedrijf is, is dat toch echt verplicht... Last but not least: er zijn niet zo erg veel Eurostarstellen geschikt voor 1500 V gelijkstroom (zonder hopeloos inefficiënt te zijn met half vermogen enzo). Al met al: makkelijker gezegd dan gedaan...

Moet je dan ook 2 uur van tevoren aanwezig zijn ? :-X

Nee, 25 minuten is de procedure in Brussel, Lille en Parijs als ik het wel heb...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #314 Gepost op: 26 November 2009, 22:06:06 »
Maar aangezien High Speed 1 gebouwd is naar een Europees profiel en 25kV~ op de draad heeft, zou je met een Thalys o.i.d. naar St. Pancras door kunnen rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40