Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62352 keer)

Arnold

• Offline Offline
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #300 Gepost op: 19 September 2009, 11:42:15 »
Gister met het ding meegeweest van Rotterdam naar Schiphol. Leuk om weer eens een ander stuk van NL uit de trein te zien. Uiteraard redelijk wat tunnel en veel geluidschermen. Het lawaai in de trein vind ik uitzonderlijk hoog maar dat is natuurlijk ook geen wonder gezien de leeftijd van het materieel en de betonnen en glazenbakken waarin je rijdt....

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #301 Gepost op: 19 September 2009, 12:07:21 »
@Wesley
Ik heb het eens uitgezocht (ja ja, dat had ik gelijk moeten doen :-[) en je hoeft niet te reserveren, je kan gewoon een kaartje uit de automaat halen met toeslag en daarmee op iedere willekeurige Fyra stappen en op een niet gereserveerde plaats gaan zitten.
Dus als je je Fyra mist dan moet je bij de volgende Fyra gewoon een plekje zoeken.
Vergelijkbaar met de Duitse ICE dus.

Mijn bewering klopt dus inderdaad niet (gelukkig!)

Ik moest onlangs naar Apeldoorn vanaf Schiphol en de rechtstreekse was de Berlijntrein.
Daar mag je mee zonder toeslag maar de trein was voor 100% gereserveerd!
Sta je daar in een bijna lege trein met je 1ste klas kaartje terwijl je nergens mag zitten (wat we natuurlijk wel gedaan hebben).
Toen uiteindelijk de rechthebbende instapten bij Amersfoort zijn we daar maar overgestapt (kon ik eindelijk de Protos van dichtbij bekijken :))

Nou woon ik vlakbij Schiphol dus zal ik waarschijnlijk wel eens gebruik maken van de Fyra
Vr. groeten,
Bob

Julius

• Offline Offline
« Reactie #302 Gepost op: 19 September 2009, 12:31:00 »
Welke van de twee alternatieven je zou moeten volgen voor de dienst naar Antwerpen en Brussel, dat is een wat lastiger vraagstuk. Ik weet niet wat op die verbindingen beter zou werken: dezelfde tarieven als de huidige Beneluxtrein of marktprijzen. Ik ben geneigd te denken dat een tariefsysteem van marktprijzen daar wel zou kunnen werken.
Zo'n systeem vind ik – afgaande op de wijze waarop het vormgegeven is bij de ICE via Emmerich – niet erg laagdrempelig. Voordeel van de Superdiscount-kaarten met treinbinding is natuurlijk dat je kunt reserveren, zeker bent van een plaats en langer van tevoren aan goedkope kaarten kunt komen, maar even de trein pakken zit er veelal niet in. Zodra de kortingskaarten* niet meer beschikbaar zijn, kom je op het normale tarief dat bij die ICE in mijn ogen exorbitant hoog is: Arnhem-Köln retour € 86 p.p. in de tweede klasse. Voor de groep reizigers die niet weken van tevoren al wil vastleggen op dag x met trein y te gaan reizen niet erg aantrekkelijk...

*Aanvulling 12.45: "kortingskaarten" is te lezen als Superdiscount/Discount-kaarten, m.a.w. de actietarieven. Deze zijn slechts beperkt beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2009, 13:12:07 door Julius »

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #303 Gepost op: 19 September 2009, 12:37:31 »
Er is heel veel kans dat de huidige Beneluxtrein + een aantal ontercity's verdwijnen als straks alles rijd.
Er is wel veel verzet hier tegen maar vaak haalt dat niets uit.
Gaat de kortingkaart echt verdwijnen ??
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

• Gast
« Reactie #304 Gepost op: 19 September 2009, 14:00:04 »
Julius,

Daarom zei ik ook heel voorzichtig dat ik het niet weet. Voor korte binnenlandse reizen is het in mijn ogen evident dat een systeem van marktprijzen niet werkt, voor lange internationale (of binnenlandse, maar die hebben we in Nederland niet) reizen juist wel. Het grijze gebied ligt bij korte internationale afstanden zoals Rotterdam-Antwerpen of Amsterdam-Brussel.

€ 86 retour vol tarief voor een internationale treinreis van drie uur lijkt me overigens redelijk in lijn met soortgelijke verbindingen. Amsterdam-Parijs is € 220 (vanwege hogesnelheidstraject, lijkt mij), Amsterdam-Brussel met de Benelux toch ook € 73,20, Zürich-Milano € 118, Barcelona-Montpellier € 112, Brussel-Keulen € 88... Alle prijzen voor een retour tweede klasse (of equivalent) vol tarief, uitsluitend dagtreinen.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #305 Gepost op: 01 October 2009, 08:25:06 »
Voor mensen die van plan waren de HSL uit te proberen, ze rijd voorlopig niet i.v.m. technisch onderzoek....
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #306 Gepost op: 01 October 2009, 08:34:25 »
De Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam bedoel je?

Ik zag overigens dinsdag (of was het gisteren) een Thalys stel halverwege de tunnel in barendrecht staan.
Mogelijk *Speculaasmodus aan* testen of de baan nog ok was na het ongeluk?

*EDIT* linkje in ander topic gevonden
« Laatst bewerkt op: 01 October 2009, 08:46:04 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #307 Gepost op: 01 October 2009, 09:54:48 »
De Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam bedoel je?

Oh ja zo noemen ze dat ding, die heb je inderdaad nodig om de HSL uit te proberen...
Vr. groeten,
Bob

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #308 Gepost op: 04 October 2009, 23:16:46 »
Afgelopen vrijdag rond 14:00 reed een Thalys met een behoorlijke vaart (200+) bij grensovergang uit richting Nederland naar België. Stond even later niet bij Noorderkempen, dus doorgereden naar Antwerpen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

sheik

• Offline Offline
« Reactie #309 Gepost op: 21 November 2009, 22:49:11 »
vanmiddag rond 16:20 stond er een HSL treinstel ( 4806 ) op Rotterdam Lombardijen , hij stond zou maar zeggen op een zijspoor

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #310 Gepost op: 22 November 2009, 12:37:56 »
Dat is het vogelbekdier die ze voor de testritten gebruiken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #311 Gepost op: 26 November 2009, 12:20:56 »
Straks ook vanaf Amsterdam rechtstreeks naar London...
zie o.a. dit bericht.

Is gelijk duidelijk waarom dat nog niet zo is, ze willen dezelfde controle als op de luchthavens op de stations.
Speciaal aanpassingen op perrons op de Nederlandse stations met poortjes en bagage scanners met de nodige irritaties.
Moet je dan ook 2 uur van tevoren aanwezig zijn ? :-X
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #312 Gepost op: 26 November 2009, 18:18:09 »
Mjah:
Citaat
Als het aan de Britse premier Gordon Brown ligt, krijgt Amsterdam volgend jaar een directe treinverbinding met Londen.

Het zij vermeld dat Gordon Brown naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar niet langer de Britse premier is en de Conservatieven hebben niet zoveel op met spoorvervoer. Hoewel, dit zou ze geen cent extra kosten, dus het zou toch kunnen.

Alleen vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een heel station om te gaan bouwen, alleen maar omdat Groot-Brittannië geen lid van de Schengen-zone is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #313 Gepost op: 26 November 2009, 21:22:58 »
En dat is nu juist het hele probleem: je kunt - bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal, of in Amsterdam Zuid for that matter - geen perronspoor missen in de exploitatie. En dat is wel waar het op neerkomt: als je 3 minuten voor de Eurostar een andere trein van dat perron wilt laten vertrekken, heb je geen garantie dat het perron in die tussenliggende drie minuten 'steriel' gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam. Bovendien... nóg een beveiligingssysteem aan boord van die dingen wordt behoorlijk vol (ik meen eerder al eens gehoord te hebben dat de ATB er echt niet meer bij past, maar correct me if I'm wrong), en zolang ERTMS niet op het hele Nederlandse net in bedrijf is, is dat toch echt verplicht... Last but not least: er zijn niet zo erg veel Eurostarstellen geschikt voor 1500 V gelijkstroom (zonder hopeloos inefficiënt te zijn met half vermogen enzo). Al met al: makkelijker gezegd dan gedaan...

Moet je dan ook 2 uur van tevoren aanwezig zijn ? :-X

Nee, 25 minuten is de procedure in Brussel, Lille en Parijs als ik het wel heb...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #314 Gepost op: 26 November 2009, 22:06:06 »
Maar aangezien High Speed 1 gebouwd is naar een Europees profiel en 25kV~ op de draad heeft, zou je met een Thalys o.i.d. naar St. Pancras door kunnen rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40