Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:55:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 17:58:46
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Forever Rocofan
Vandaag om 17:53:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:34:23
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 66198 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #240 Gepost op: 07 July 2009, 19:44:42 »
't is toch maar een dom gedoe. Als ik naar Parijs wil moet ik vanuit Arnhem in Utrecht en Rotterdam overstappen of in Breda en Antwerpen.

Waarom hebben ze niet gelijk de HSL spoorlijn Breda -Utrecht -Schiphol aangelegd?? Dan  profiteert tenminste het hele land van die lijn in plaats van nu een klein gedeelte....

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #241 Gepost op: 07 July 2009, 19:59:39 »
Wie weet komt dat ooit nog wel.

Mooie campagne, mooie naam, mooie trein.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #242 Gepost op: 07 July 2009, 20:30:33 »
o ja de IC uit Zwolle zou natuurlijk ook naar Antwerpen kunnen ;D

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #243 Gepost op: 07 July 2009, 20:50:25 »
Waarom hebben ze niet gelijk de HSL spoorlijn Breda -Utrecht -Schiphol aangelegd?? Dan  profiteert tenminste het hele land van die lijn in plaats van nu een klein gedeelte....

...maar niet Rotterdam, tweede stad van het land. Dat zou niet logisch zijn: in Rotterdam zitten veel meer high-endbedrijven (accountancy- en advocatenkantoren om wat voorbeelden te noemen) dan in Utrecht en Breda, en bovendien zijn er 600.000 inwoners aan potentieel. Plus de makkelijkere aanreis vanuit Den Haag naar Rotterdam i.p.v. naar Breda. Het is in oppervlakte inderdaad een klein gedeelte van het land dat op deze manier van de HSL profiteert, maar economisch het leeuwendeel.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #244 Gepost op: 07 July 2009, 21:06:47 »
Aanreis naar Utrecht vanuit R'dam en Utrecht zou ook nog kunnen... krijg je een stervorm. Utrech..  het Paris van de Pays Bas... heb net een kaartje voor een voorstelling in Parijs geboekt (juni 2010) maar eens kijken hoe ik de stad bestorm met IC, Thalys, Fyra of weet ik niet wat voor een andere boemel met -tig keer over stappen in NL (incl steeds langere overstaptijden).
« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 21:10:15 door Arnold »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #245 Gepost op: 07 July 2009, 22:40:06 »
mooie trein.
:o

In Nederland zal je toch houden dat alleen de allergrootste steden een HSl aansluting krijgen.
Anders krijgen we een stop-HST ;D, omdat de steden relatief dicht op elkaar liggen.
Een goed intercitynetwerk zou beter zijn. Helaas doet NS er alles aan om mensen in de HST te krijgen (toeslag) door de intercity meer en meer te laten stoppen >:( :-\. Als voorbeeld bij een IC naar Arnhem die op Veenendaal stopt  :-X. Het zou dus beter zijn om voortaan alles viersporig te maken (helaas duurt dat even/kan het niet altijd), waardoor IC's meer ruimte krijgen en dan een HST invoeren die zoals nu op de allergrootste steden stopt.

Aspelix

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #246 Gepost op: 08 July 2009, 01:16:22 »
In Breda  ligt een mooi opstappunt vanuit Venlo - Horst-Sevenum - Deurne - Helmond - Eindhoven - Tilburg.

Eh, ja, deze lijn heeft InterCity status ;D

Gezellig een avondje uit. (y) Horst-Sevenum,  Weer eens wat anders dan Brussel of Antwerpen

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 01:19:30 door Ruurd Benthem »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #247 Gepost op: 08 July 2009, 02:25:22 »
Dat station staat ergens in de weilanden, hoe kan je dat vinden met je hersenen in een paar liter bier ??? En tot hoe vroeg stopt daar een trein, of moet je dan wachten op de eerste in de ochtend ??

Maar Utrecht en Eindhoven hebben wel de hoofdkantoren van de rijkste bank ter wereld. Dat is een bank voor de boeren, dus een snelle verbinding naar brussel is belangrijk voor het geval ze daar aan snijden in de landbouw subsidies gaan denken.  8)

En er zijn vergevorderde plannen om een directe diesel electrische verbinding van Eindhoven naar Aken op te starten. Die verbinding zou misschien ook verder door kunnen rijden in de toekomst.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 08:07:14 door Peter Korsten »

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #248 Gepost op: 08 July 2009, 07:44:42 »
:o

Jeh ik vind m mooi ;D

In Nederland zal je toch houden dat alleen de allergrootste steden een HSl aansluting krijgen.

Waarom heeft Breda dan een aansluiting? 9e stad van het land :-\

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #249 Gepost op: 08 July 2009, 08:08:58 »
Waarom? Omdat die stad op de route ligt, lijkt me, en overstap vanuit, och, Eindhoven (5e stad van het land) gemakkelijk maakt.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de Nederlandse bevolking één overstap van de HSL verwijderd is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #250 Gepost op: 08 July 2009, 10:59:43 »
Een heel groot deel, schat ik.
- De IC-lijn uit Groningen / Leeuwarden loopt natuurlijk via Zwolle, Amersfoort en Utrecht naar Rotterdam of vanuit Amersfoort naar Schiphol: maximaal 1 overstap.
- IC-lijn vanuit Twente naar Rotterdam of Schiphol: maximaal 1 overstap.
- Zo ongeveer de hele kop van Noord-Holland, alsmede de bewoners langs de Flevolijn, kunnen naar Amsterdam reizen: maximaal 1 overstap.
- De IJssellijn: met maximaal 1 overstap in Breda.
- Zeeland: met maximaal 1 overstap in Rotterdam.
- Noord-Limburg: van de lijn Venlo-Den Haag met maximaal 1 overstap in Rotterdam of Breda.
- Vanuit Leiden en Den Haag stap je natuurlijk over in Rotterdam: maximaal 1 overstap.
- Vanuit Arnhem kun je bovendien naar Amsterdam reizen: maximaal 1 overstap. Da's wel een beetje om, maar omdat het een HSL betreft maakt dat niet zo veel uit (we vliegen met zijn allen ook via Frankfurt naar New York, da's ook een beetje om ;D).
De Zuid-Limburgers? Die redden het slechts theoretisch met maximaal 1 overstap (Amsterdam), maar overstappen in Eindhoven en Breda (of Rotterdam) is natuurlijk veel efficiënter. Vanuit Maastricht zit je overigens ook met één overstap op de HSL, en wel in Brussel.

Dat zijn dus bijna alle hoofdspoorlijnen van Nederland, uitgezonderd de lijn Eindhoven - Sittard - Heerlen.

Ik heb de Wikipedia-lijst van Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners eens doorgelopen (dat zijn er 21), die hebben allemaal maximaal één overstap op de HSL behalve Zoetermeer. Dat zijn op zichzelf al een slordige 4,3 miljoen Nederlanders. En dan is er nog een heel groot aantal dat in kleinere steden en dorpen woont, waar men ook aan één overstap voldoende heeft. Dus laten we zeggen... 70% van de bevolking, zoiets? De andere 30% zou dan wonen in Midden-Limburg en in gebieden waar alleen nevenspoorlijnen lopen of überhaupt geen spoorlijnen.

Edit: Het overstappen op de betreffende HSL-stations telt dus niet mee. Dat leek mij duidelijk, maar er bleek toch behoefte te zijn aan opheldering. Bij deze.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 14:36:51 door Wesley »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #251 Gepost op: 08 July 2009, 11:18:29 »
uitgezonderd de lijn Eindhoven - Sittard - Heerlen.

Ik denk het niet hoor.
Als je de IC vanuit Heerlen neemt en dan uitstapt op Amsterdam, is het alsnog 1 overstap.

Vinysie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #252 Gepost op: 08 July 2009, 11:20:29 »
Hey verhaal van wesley is puur theoretisch want,
vanuit Purmerend (slechts 20km van Amsterdam) rijdt geen trein direct naar Amsterdam.
dus dan heb je al 2 overstappen.
Er zullen vast wel meer lijnen zijn met zulke vreemde logica.
Maarja, tegen de tijd dat de Fyra echt zal rijden zal dat vast wel weer veranderd zijn (niet perse verbeterd)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #253 Gepost op: 08 July 2009, 11:26:09 »
Ja, denk vooral ook aan alle dorpen langs een IC corridor waar de IC niet stopt. Deze mensen moeten sowieso al twee keer overstappen. Als voorbeeld Ermelo. De IC vanuit het noorden naar Rotterdam komt weliswaar langs Ermelo, maar stopt er niet. Dus eerst met de stopper naar Amersfoort en daar overstappen op de IC naar Rotterdam.

Veel grote steden zijn inderdaad met 1 overstap verbonden met de HSL, maar of dat 70% van onze bevolking vertegenwoordigd...... Daarbij gaat Wesley er dan ook vanuit dat de grote stedelingen vanaf het centraal station reizen en niet vanaf een ander station in de stad waar de IC ook niet stopt.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 12:06:42 door Peter Korsten »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #254 Gepost op: 08 July 2009, 12:10:44 »
Werken die mensen ook allemaal in het dorp, of in de grote stad met een intercitystation? Houd er ook rekening mee dat vooral veel zakenreizigers gebruik zullen maken van de HSL-Zuid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40