Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62338 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #240 Gepost op: 07 July 2009, 19:44:42 »
't is toch maar een dom gedoe. Als ik naar Parijs wil moet ik vanuit Arnhem in Utrecht en Rotterdam overstappen of in Breda en Antwerpen.

Waarom hebben ze niet gelijk de HSL spoorlijn Breda -Utrecht -Schiphol aangelegd?? Dan  profiteert tenminste het hele land van die lijn in plaats van nu een klein gedeelte....

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #241 Gepost op: 07 July 2009, 19:59:39 »
Wie weet komt dat ooit nog wel.

Mooie campagne, mooie naam, mooie trein.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #242 Gepost op: 07 July 2009, 20:30:33 »
o ja de IC uit Zwolle zou natuurlijk ook naar Antwerpen kunnen ;D

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #243 Gepost op: 07 July 2009, 20:50:25 »
Waarom hebben ze niet gelijk de HSL spoorlijn Breda -Utrecht -Schiphol aangelegd?? Dan  profiteert tenminste het hele land van die lijn in plaats van nu een klein gedeelte....

...maar niet Rotterdam, tweede stad van het land. Dat zou niet logisch zijn: in Rotterdam zitten veel meer high-endbedrijven (accountancy- en advocatenkantoren om wat voorbeelden te noemen) dan in Utrecht en Breda, en bovendien zijn er 600.000 inwoners aan potentieel. Plus de makkelijkere aanreis vanuit Den Haag naar Rotterdam i.p.v. naar Breda. Het is in oppervlakte inderdaad een klein gedeelte van het land dat op deze manier van de HSL profiteert, maar economisch het leeuwendeel.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #244 Gepost op: 07 July 2009, 21:06:47 »
Aanreis naar Utrecht vanuit R'dam en Utrecht zou ook nog kunnen... krijg je een stervorm. Utrech..  het Paris van de Pays Bas... heb net een kaartje voor een voorstelling in Parijs geboekt (juni 2010) maar eens kijken hoe ik de stad bestorm met IC, Thalys, Fyra of weet ik niet wat voor een andere boemel met -tig keer over stappen in NL (incl steeds langere overstaptijden).
« Laatst bewerkt op: 07 July 2009, 21:10:15 door Arnold »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #245 Gepost op: 07 July 2009, 22:40:06 »
mooie trein.
:o

In Nederland zal je toch houden dat alleen de allergrootste steden een HSl aansluting krijgen.
Anders krijgen we een stop-HST ;D, omdat de steden relatief dicht op elkaar liggen.
Een goed intercitynetwerk zou beter zijn. Helaas doet NS er alles aan om mensen in de HST te krijgen (toeslag) door de intercity meer en meer te laten stoppen >:( :-\. Als voorbeeld bij een IC naar Arnhem die op Veenendaal stopt  :-X. Het zou dus beter zijn om voortaan alles viersporig te maken (helaas duurt dat even/kan het niet altijd), waardoor IC's meer ruimte krijgen en dan een HST invoeren die zoals nu op de allergrootste steden stopt.

Aspelix

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #246 Gepost op: 08 July 2009, 01:16:22 »
In Breda  ligt een mooi opstappunt vanuit Venlo - Horst-Sevenum - Deurne - Helmond - Eindhoven - Tilburg.

Eh, ja, deze lijn heeft InterCity status ;D

Gezellig een avondje uit. (y) Horst-Sevenum,  Weer eens wat anders dan Brussel of Antwerpen

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 01:19:30 door Ruurd Benthem »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #247 Gepost op: 08 July 2009, 02:25:22 »
Dat station staat ergens in de weilanden, hoe kan je dat vinden met je hersenen in een paar liter bier ??? En tot hoe vroeg stopt daar een trein, of moet je dan wachten op de eerste in de ochtend ??

Maar Utrecht en Eindhoven hebben wel de hoofdkantoren van de rijkste bank ter wereld. Dat is een bank voor de boeren, dus een snelle verbinding naar brussel is belangrijk voor het geval ze daar aan snijden in de landbouw subsidies gaan denken.  8)

En er zijn vergevorderde plannen om een directe diesel electrische verbinding van Eindhoven naar Aken op te starten. Die verbinding zou misschien ook verder door kunnen rijden in de toekomst.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 08:07:14 door Peter Korsten »

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #248 Gepost op: 08 July 2009, 07:44:42 »
:o

Jeh ik vind m mooi ;D

In Nederland zal je toch houden dat alleen de allergrootste steden een HSl aansluting krijgen.

Waarom heeft Breda dan een aansluiting? 9e stad van het land :-\

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #249 Gepost op: 08 July 2009, 08:08:58 »
Waarom? Omdat die stad op de route ligt, lijkt me, en overstap vanuit, och, Eindhoven (5e stad van het land) gemakkelijk maakt.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de Nederlandse bevolking één overstap van de HSL verwijderd is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #250 Gepost op: 08 July 2009, 10:59:43 »
Een heel groot deel, schat ik.
- De IC-lijn uit Groningen / Leeuwarden loopt natuurlijk via Zwolle, Amersfoort en Utrecht naar Rotterdam of vanuit Amersfoort naar Schiphol: maximaal 1 overstap.
- IC-lijn vanuit Twente naar Rotterdam of Schiphol: maximaal 1 overstap.
- Zo ongeveer de hele kop van Noord-Holland, alsmede de bewoners langs de Flevolijn, kunnen naar Amsterdam reizen: maximaal 1 overstap.
- De IJssellijn: met maximaal 1 overstap in Breda.
- Zeeland: met maximaal 1 overstap in Rotterdam.
- Noord-Limburg: van de lijn Venlo-Den Haag met maximaal 1 overstap in Rotterdam of Breda.
- Vanuit Leiden en Den Haag stap je natuurlijk over in Rotterdam: maximaal 1 overstap.
- Vanuit Arnhem kun je bovendien naar Amsterdam reizen: maximaal 1 overstap. Da's wel een beetje om, maar omdat het een HSL betreft maakt dat niet zo veel uit (we vliegen met zijn allen ook via Frankfurt naar New York, da's ook een beetje om ;D).
De Zuid-Limburgers? Die redden het slechts theoretisch met maximaal 1 overstap (Amsterdam), maar overstappen in Eindhoven en Breda (of Rotterdam) is natuurlijk veel efficiënter. Vanuit Maastricht zit je overigens ook met één overstap op de HSL, en wel in Brussel.

Dat zijn dus bijna alle hoofdspoorlijnen van Nederland, uitgezonderd de lijn Eindhoven - Sittard - Heerlen.

Ik heb de Wikipedia-lijst van Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners eens doorgelopen (dat zijn er 21), die hebben allemaal maximaal één overstap op de HSL behalve Zoetermeer. Dat zijn op zichzelf al een slordige 4,3 miljoen Nederlanders. En dan is er nog een heel groot aantal dat in kleinere steden en dorpen woont, waar men ook aan één overstap voldoende heeft. Dus laten we zeggen... 70% van de bevolking, zoiets? De andere 30% zou dan wonen in Midden-Limburg en in gebieden waar alleen nevenspoorlijnen lopen of überhaupt geen spoorlijnen.

Edit: Het overstappen op de betreffende HSL-stations telt dus niet mee. Dat leek mij duidelijk, maar er bleek toch behoefte te zijn aan opheldering. Bij deze.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 14:36:51 door Wesley »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #251 Gepost op: 08 July 2009, 11:18:29 »
uitgezonderd de lijn Eindhoven - Sittard - Heerlen.

Ik denk het niet hoor.
Als je de IC vanuit Heerlen neemt en dan uitstapt op Amsterdam, is het alsnog 1 overstap.

Vinysie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #252 Gepost op: 08 July 2009, 11:20:29 »
Hey verhaal van wesley is puur theoretisch want,
vanuit Purmerend (slechts 20km van Amsterdam) rijdt geen trein direct naar Amsterdam.
dus dan heb je al 2 overstappen.
Er zullen vast wel meer lijnen zijn met zulke vreemde logica.
Maarja, tegen de tijd dat de Fyra echt zal rijden zal dat vast wel weer veranderd zijn (niet perse verbeterd)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #253 Gepost op: 08 July 2009, 11:26:09 »
Ja, denk vooral ook aan alle dorpen langs een IC corridor waar de IC niet stopt. Deze mensen moeten sowieso al twee keer overstappen. Als voorbeeld Ermelo. De IC vanuit het noorden naar Rotterdam komt weliswaar langs Ermelo, maar stopt er niet. Dus eerst met de stopper naar Amersfoort en daar overstappen op de IC naar Rotterdam.

Veel grote steden zijn inderdaad met 1 overstap verbonden met de HSL, maar of dat 70% van onze bevolking vertegenwoordigd...... Daarbij gaat Wesley er dan ook vanuit dat de grote stedelingen vanaf het centraal station reizen en niet vanaf een ander station in de stad waar de IC ook niet stopt.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 12:06:42 door Peter Korsten »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #254 Gepost op: 08 July 2009, 12:10:44 »
Werken die mensen ook allemaal in het dorp, of in de grote stad met een intercitystation? Houd er ook rekening mee dat vooral veel zakenreizigers gebruik zullen maken van de HSL-Zuid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40