Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
  

Auteur Topic: Ook de Wesp een miskoop?  (gelezen 10239 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #60 Gepost op: 21 February 2024, 21:49:00 »
Zover ik weet zijn alle bakken even lang.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #61 Gepost op: 21 February 2024, 21:55:42 »
De vraagsteller leest wel mee en ziet dat de wissel is omgezet naar een geheel ander spoor.
En ook dat is een heel leuk stukje techniek en planning.
Welk systeem er ook wordt gekozen een big bang wordt het niet , het land zal een tijd met eiland bedrijfjes worden geconfronteerd . Noordholland boven Uitgeest en Zaandam ,alles boven Meppel  of Limburg vanaf Eindhoven en dan verder werkend richting Amersfoort en de Rest van de Randstad. Maar dat is de afdeling planning al kon je vroeger op Amersfoort zo van het ene naar het andere treinstel lopen zonder over trappen en dergelijke te moeten.
Voor het Wesp is er dus vooral een kwalitatieve klungelpartij geweest bij het lassen en konden software lieden niet thuis werken aan hun project. Al met al genoeg oponthoud om weer groot in de krant te zetten maar behalve de lasserij  veel verklaarbaar.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #62 Gepost op: 22 February 2024, 00:54:43 »
Voor de ombouw naar 25 kV zou ik persoonlijk in Noord Holland beginnen, juist omdat je dan vrij snel aansluiting kan vinden op de HSL, en dan zo snel mogelijk langs de kustlijn tot ca. Rotterdam, om af te sluiten met Limburg, Brabant en Gelderland. Vanuit Rotterdam weer omhoog met Utrecht - Amersfoort weer als grens, zodat je vanuit het Noorden nog met 1 overstap in Utrecht ver kan komen. Vervolgens ga je vanuit Amsterdam doorwerken richting Lelystad en Zwolle. Boven Zwolle zul je in 1x om moeten gooien, dus Leeuwarden, Groningen en Emmen. Vanuit Zwolle ga je doorzakken naar beneden, richting Arnhem, bij het bereiken van Deventer moet je zorgen dat Amersfoort - Deventer gereed is en zodra je Arnhem bereikt kan er weer een stuk Utrecht om. Utrecht, maar ook Arnhem, zijn in mijn ogen veel geschikter voor een knip dan bijvoorbeeld Nijmegen, zeker als je geen bicourant materieel kan krijgen/maken. Vervolgens ga je vanuit Rotterdam doorwerken naar Roosendaal, Breda en Den Bosch, waarna je de missing Link Arnhem - Den Bosch kan sluiten. Eigenlijk wil je daar in 1x naar Eindhoven toe, omdat Den Bosch - Tilburg en Den Bosch - Eindhoven met elkaar verstrengeld zijn.

Naar 3kV zou ik juist vanuit het Zuiden omhoog trekken. Immers, onze zuiderburen hebben al het nodige. Vrees wel dat je nu net te laat bent, er zijn een hoop klassieke locomotieven afgevoerd en ook de klassiekskes gaan in grote getale naar de sloop. Maargoed, als je nu nog moet gaan plannen zit je straks in de volgende batch Belgisch materieel dat naar de sloop gaat en eventueel voor nood naar Nederland gehaald zou kunnen worden. Voor 3kV zou je ofwel in Groningen ofwel in Noord Holland moeten eindigen, vanwege de mogelijkheden tot een werkplaats. Een Noord Hollands eilandbedrijf laat je eindigen te Haarlem en te Amsterdam, waarbij Zandvoort - Haarlem - Amsterdam wel om gaat.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #63 Gepost op: 22 February 2024, 06:55:30 »
Zover ik weet zijn alle bakken even lang.

Een V-IRM 4 is 1 meter langer dan een DD-IRM 4. Bij de ABv6 valt ook op dat de draaistellen verder van het wageneinde af staan, is ooit ook hier opgemerkt bij het Rivarossi-model:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60575.msg3221491063#msg3221491063

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #64 Gepost op: 22 February 2024, 16:13:08 »
Welk systeem er ook wordt gekozen een big bang wordt het niet , het land zal een tijd met eiland bedrijfjes worden geconfronteerd.

Dat is nu met de verschillende soorten beveiliging ook al het geval. Zo bijzonder is dat dus niet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #65 Gepost op: 22 February 2024, 16:16:20 »
Dat is wel zo, maar de meeste treinen kunnen toch probleemloos bijna overal komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #66 Gepost op: 22 February 2024, 18:14:08 »
25 kV gaat echt niet gebeuren, je moet alle viaducten (en misschien ook wel de tunnels!) verhogen omdat de rijdraad hoger moet hangen. Leuke dagdromerij maar volstrekt onbetaalbaar.
En als ICNG op 1500 V DC en op de AC-spanningen kan rijden dan is 3000 V ook niet zo ingewikkeld, zoals Jos al schreef. Verder, ja de aanloop gaat moeizaam, maar dat komt echt vaker voor. En het moet voor NS altijd weer specifiek zus en zo...

Jeroen Vreeken

  • Online Online
  • Berichten: 339
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #67 Gepost op: 22 February 2024, 19:24:27 »
Lang niet alle tunnels/bruggen, maar wel een flink aantal.
Dat is echter weer zo'n typisch kip/ei probleem wat we er in Nederland van maken.
Er wordt tientallen jaren over 25kV gesproken. Zo lang zelfs dat zo'n beetje elk kunstwerk in de tussentijd groot onderhoud heeft gehad en geschikt gemaakt had kunnen worden....

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #68 Gepost op: 22 February 2024, 20:59:01 »
Als je ook de bijlagen van het rapport leest, kom je meer te weten over ombouw van materieel en de migratiestrategie. Deze twee zijn nauw met elkaar verbonden, en NS was direct betrokken bij het rapport: IenW, ProRail en NS vormden samen een stuurgroep. Voor VIRM wordt geen ombouw naar bicourant 1500 V en 3000 V meer voorzien: de migratiestrategie gaat ervan uit dat dit tijdig vervangen is door nieuw materieel dat bicourant is. Zie de bijlage van ProRail over de MKBA en de second opinion van Horvath (bijlage 8).

Ombouw naar 25 kV is om meerdere redenen geen optie, niet alleen door lage bruggen, maar ook de kosten van vervanging van bovenleiding zijn enorm hoog. Ook kan 25 kV niet samen met de huidige treindetectie en treinbeveiliging. Aangezien het niet in de planning ligt om ERTMS landelijk uit te rollen, blijf je delen van het net houden waar de huidige treinbeveiliging ligt: dit ook nog moeten ombouwen maakt de businesscase voor 25 kV alleen maar negatiever.

Wat het inzetten van Belgisch materieel op Nederlands spoor betreft: alle treinen zouden dan in Nederland moeten worden toegelaten. Het is mogelijk dat dit voor sommige treinen betekent dat er alsnog ombouw of aanpassing aan het 3 kV materieel moet plaatsvinden.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2024, 21:00:47 door Duvel »
Met vriendelijke groeten, altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #69 Gepost op: 22 February 2024, 21:10:04 »
25 kV gaat echt niet gebeuren, je moet alle viaducten (en misschien ook wel de tunnels!) verhogen omdat de rijdraad hoger moet hangen.
De rijdraad moet niet hoger, de afstand tot geaarde objecten is meestal te klein voor 25kV.

Verhogen naar 3000V lijkt me de meest realistische optie. Daarvoor hoef je volgens mij de bovenleiding niet eens aan te passen. De isolatoren zijn geschikt voor 3000V. Ik heb eens naast de spanningssluis in Roosendaal gestaan en daar zag ik geen verschil tussen de isolatoren aan weerskanten van de scheiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #70 Gepost op: 24 February 2024, 10:59:45 »
Ik denk dat Tim bedoeld dat de gehele rijdraadconstructie hoger word bij 25kV.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #71 Gepost op: 24 February 2024, 11:45:25 »
In Dresden staan er nog een hoop , te wachten op ……

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #72 Gepost op: 24 February 2024, 12:00:02 »
Voorraad van Alstom, in afwachting na nawerk en aflevering.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #73 Gepost op: 26 February 2024, 08:19:36 »
De NS ziet de ICNG kennelijk niet als miskoop, er komen tien stellen geschikt voor Duitsland bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Ook de Wesp een miskoop?
« Reactie #74 Gepost op: 26 February 2024, 10:08:25 »
De ICE3 die ze hebben kunnen harder rijden en kunnen ook tussen Keulen en Frankfurt rijden over de hogesnelheidslijn . Zouden deze dat ook mogen ? Ben benieuwd daarnaar . Of gaan ze rijden tussen Den Haag-Venlo-Keulen ?