Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
Piko 2025 door kar
Vandaag om 11:09:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:40:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
Railpro 607 door spoorijzer
Vandaag om 10:37:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 10:33:31
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
  

Auteur Topic: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70  (gelezen 9313 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • Modelspoor is emotie...
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #45 Gepost op: 04 April 2024, 14:43:46 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Tbinnebarretije…

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #46 Gepost op: 04 April 2024, 14:55:11 »
Nee, maar dan kan het rijtuig direct mee terug en hoeft het niet op de opstelsporen in Zandvoort geparkeerd te worden zou ik denken. Overigens had de post in Haarlem ook een bestemming kunnen zijn, daar reed de 800 ook langs..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #47 Gepost op: 11 April 2024, 15:33:22 »
Ik vind in "Op de rails" van 1972-7 de volgende passage:

"
Bij de postrijtuigen werden de afzonderlijke
Twente-omloop van 3 en de hoofdomloop van 22
stuks gecombineerd. De RIC-omloop van 4 stuks
wijzigde niet.

"

Als ik het goed begrijp reden er tot 1972 dus nog drie postrijtuigen op de Twentelijn, die per 1972 werden opgenomen in de "hoofdomloop". Wat met hoofdomloop wordt bedoeld is me niet helemaal duidelijk. De RIC-omloop zal internationale inzet (Benelux-treinen?) zijn gok ik. Per 1973 is het aantal inzetbare postrijtuigen Plan E/L verminderd van 25 naar 24 en wordt inzet op de Twentelijn niet meer expliciet genoemd.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #48 Gepost op: 11 April 2024, 16:18:26 »
Met RIC wordt gewoon internationaal verkeer bedoeld. RIC is namelijk de rijtuigovereenkomst en in het zogenoemde RIC-raster komen de landen/bedrijfsafko's voor.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #49 Gepost op: 11 April 2024, 16:23:59 »
 (y)

Weet je dan misschien ook wat er met die "hoofdomloop" bedoeld wordt en waarom de Twente-omloop daarop een uitzondering was?

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #50 Gepost op: 11 April 2024, 17:02:10 »
Feitelijk zijn er dan twee omlopen. Eén voor 22 P's en één voor 3 p's. In de eerste komen de P's voor die zich in reizigers-, goederen- en posttreinen bevonden, de tweede die (ook reiz./gtr./ptr.) alleen naar Twente koersten.

Uit OdR 2-1971:
Motorpostrijtuigen
Er zijn thans twee omlopen, één van 27 diensten en één van 2 diensten. In deze laatste serie lopen de mP's 3014-16, die zijn ingericht voor de proef voor vervoer van post in containers; deze rijden tussen Amsterdam en Rotterdam enerzijds en Nijmegen anderzijds. De versnelling van de reizigerstreinen heeft een belangrijker rol van de posttrekkers tot gevolg gehad, evenals de invoering door de PTT van het "maandagochtendnet" per september 1969. In veel treinen rijden 2 mP's, in een enkele zelfs drie: tr 129461 Den Haag HS v 15.04 via Binckhorst naar Utrecht a 15.51 en tr 171441 tussen Ede-Wageningen v 15.26 en Arnhem. Voor vervoer van post rijdt soms ook een postrijtuig of een goederenwagen achter een mP. Er zijn enkele treinen, waarbij een mP meerdere wagens trekt, zoals 161813 tussen Eindhoven v 23.36 en Venlo (mP-8 gwgs), 111315 tussen Utrecht v 1.35 en Den Bosch (mP-P-7 wgs), 197115 Maastricht v 21.49-Amsterdam (mP-P-2 wgs, vanaf Ht 5 of 6 wgs), 18115 van Venlo v 20.09 tot Tilburg (mP-6 wgs) en 1625379 tussen Hengelo en Enschede (mP - opzendloc-12 wgs-Dg). De mP's worden sedert de zomerdienst 1968 niet meer ingezet voor het bloemenvervoer.
Voor een sluitende omloop zijn vele lege ritten nodig, in enkele gevallen gerealiseerd door opzending achter een loc. Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd). Het opmerkelijkste geval is wel op di-vr trein 84491 (VI v 5.01), waarbij een 2400 een mP naar Cuijk brengt (a 5.49); vandaar worden beide voertuigen door een van een buurtgoederentrein terugkerende 2200 naar Nijmegen getrokken (N m a 6.12). Ook in goederentreinen is een mP in opzending te zien, b.v. op zat in tr 655627 (Odz v 13.00-Hgl v 14.40-Amf a 17.38). Deze mP gaat op zo leeg ( v 17.05 via Lunteren) naar Nijmegen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #51 Gepost op: 11 April 2024, 19:55:10 »
Dank weer voor de info! (y)

Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd).

Ik had 'm al in de omloop van 1973 vermeld, omdat ik dat zelf ook wel een opmerkelijke omloop vind.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #52 Gepost op: 12 April 2024, 08:00:27 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Ik herinner mij dat er regelmatig een postrijtuig vanaf Zandvoort meereed. Vandaar dat er hier op mijn foto ook een op het opstelterrein staat. De datum zal ergens eind jaren 70 zijn, zo ongeveer ten tijde van de afbraak van de goederenloods.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #53 Gepost op: 02 July 2025, 12:16:24 »
Ik vind dit opmerkelijke plaatje op de site van de Eisenbahnstiftung. Het bijschrift vind ik vooral opmerkelijk, aangezien het hier geen "Gepäckwagen", maar een postwagen betreft.


Eisenbahnstiftung: "NS 1106 wartet mit einem niederländischen Gepäckwagen im Grenzbahnhof Emmerich auf die Ankunft des D 222, um ihn nach Amsterdam zu bringen. (06.12.1978) Foto: Peter Schiffer"

Heeft iemand enig idee wat wèl het verhaal achter dit rijtuig is? Waarom staat 'ie in Emmerich (BRD)?
« Laatst bewerkt op: 02 July 2025, 14:32:47 door 1200blauw. Reden: typo »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #54 Gepost op: 02 July 2025, 12:21:26 »
Ben blij met dit plaatje :D.
Enkele L's hadden een B & D in het UIC raster.
Pas geleden nog een rijtuig overgenomen, Artitec 039-9.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2025, 16:30:36 door IJmc »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #55 Gepost op: 02 July 2025, 12:26:13 »
Maar dat zegt nog niet dat dit rijtuig planmatig verder Duitsland in is geweest. Het kan ook vanaf Arnhem achter de 1100 mee naar Emmerich gehobbeld zijn om daarna met de D 222 eenvoudig in Asd terug te keren.

Was het planmatig verder Duitsland in geweest, dan zou het toch niet eerst tot Emmerich terug gebracht zijn om vervolgens daar in de D 222 gerangeerd te worden?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 July 2025, 12:28:29 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • Modelspoor is emotie...
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #56 Gepost op: 02 July 2025, 12:33:17 »
In de tussentijd is een van de rode ovalen posterijborden al van het rijtuig verdwenen (veilig gesteld/gejat)…. ;)
Tbinnebarretije…

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #57 Gepost op: 02 July 2025, 12:39:30 »
Citaat van: Martijn Haman op https://www.martijnhaman.nl/planl.htm
Levensloop
De postrijtuigen deden zowel dienst in zowel in de reizigersdienst als in postgoederentreinen. In de reizigersdienst werden de rijtuigen voornamelijk ingezet op de trajecten Amsterdam CS-Enschede, Zandvoort aan Zee-Maastricht en Amsterdam CS-Nijmegen. Op dit laatste traject werden de postrijtuigen gebruikt als "bloementrein" van Arnhem naar Oberhausen (Duitsland).
Mogelijk los uit Oberhausen om in Emmerich gecombineerd te worden voor de rit in Nederland. Voor Emmerich zelf is geen D in het toelatingsraster noodzakelijk.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #58 Gepost op: 02 July 2025, 13:00:05 »
In de tussentijd is een van de rode ovalen posterijborden al van het rijtuig verdwenen (veilig gesteld/gejat)…. ;)
of links bloemen en rechts poststukken  ;)

Nog even bij de NVBS gekeken, maar daar is ook weinig te vinden, meestal betreft het foto's op emplacementen. Wel paar leuke combis: Zoek daar gecombineerd in het zoekveld op: "plan E" & postrijtuig
« Laatst bewerkt op: 02 July 2025, 13:51:27 door marco »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #59 Gepost op: 02 July 2025, 14:41:35 »
Mogelijk los uit Oberhausen om in Emmerich gecombineerd te worden voor de rit in Nederland. Voor Emmerich zelf is geen D in het toelatingsraster noodzakelijk.

Is los uit Oberhausen niet vreemd? Of zou dat kunnen zijn om een keertje combineren (in Oberhausen met enkel het rijtuig) met D222 uit te sparen? Ook wel apart dat volgens Martijn die rijtuigen zo ver Duitsland in mochten en de technisch overeenkomstige Plan E niet. Ontheffing? Ik weet duidelijk niets over dit traject...