Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
15 June 2025, 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29
  

Auteur Topic: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70  (gelezen 6699 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #45 Gepost op: 04 April 2024, 14:43:46 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Tbinnebarretije…

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #46 Gepost op: 04 April 2024, 14:55:11 »
Nee, maar dan kan het rijtuig direct mee terug en hoeft het niet op de opstelsporen in Zandvoort geparkeerd te worden zou ik denken. Overigens had de post in Haarlem ook een bestemming kunnen zijn, daar reed de 800 ook langs..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #47 Gepost op: 11 April 2024, 15:33:22 »
Ik vind in "Op de rails" van 1972-7 de volgende passage:

"
Bij de postrijtuigen werden de afzonderlijke
Twente-omloop van 3 en de hoofdomloop van 22
stuks gecombineerd. De RIC-omloop van 4 stuks
wijzigde niet.

"

Als ik het goed begrijp reden er tot 1972 dus nog drie postrijtuigen op de Twentelijn, die per 1972 werden opgenomen in de "hoofdomloop". Wat met hoofdomloop wordt bedoeld is me niet helemaal duidelijk. De RIC-omloop zal internationale inzet (Benelux-treinen?) zijn gok ik. Per 1973 is het aantal inzetbare postrijtuigen Plan E/L verminderd van 25 naar 24 en wordt inzet op de Twentelijn niet meer expliciet genoemd.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #48 Gepost op: 11 April 2024, 16:18:26 »
Met RIC wordt gewoon internationaal verkeer bedoeld. RIC is namelijk de rijtuigovereenkomst en in het zogenoemde RIC-raster komen de landen/bedrijfsafko's voor.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #49 Gepost op: 11 April 2024, 16:23:59 »
 (y)

Weet je dan misschien ook wat er met die "hoofdomloop" bedoeld wordt en waarom de Twente-omloop daarop een uitzondering was?

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #50 Gepost op: 11 April 2024, 17:02:10 »
Feitelijk zijn er dan twee omlopen. Eén voor 22 P's en één voor 3 p's. In de eerste komen de P's voor die zich in reizigers-, goederen- en posttreinen bevonden, de tweede die (ook reiz./gtr./ptr.) alleen naar Twente koersten.

Uit OdR 2-1971:
Motorpostrijtuigen
Er zijn thans twee omlopen, één van 27 diensten en één van 2 diensten. In deze laatste serie lopen de mP's 3014-16, die zijn ingericht voor de proef voor vervoer van post in containers; deze rijden tussen Amsterdam en Rotterdam enerzijds en Nijmegen anderzijds. De versnelling van de reizigerstreinen heeft een belangrijker rol van de posttrekkers tot gevolg gehad, evenals de invoering door de PTT van het "maandagochtendnet" per september 1969. In veel treinen rijden 2 mP's, in een enkele zelfs drie: tr 129461 Den Haag HS v 15.04 via Binckhorst naar Utrecht a 15.51 en tr 171441 tussen Ede-Wageningen v 15.26 en Arnhem. Voor vervoer van post rijdt soms ook een postrijtuig of een goederenwagen achter een mP. Er zijn enkele treinen, waarbij een mP meerdere wagens trekt, zoals 161813 tussen Eindhoven v 23.36 en Venlo (mP-8 gwgs), 111315 tussen Utrecht v 1.35 en Den Bosch (mP-P-7 wgs), 197115 Maastricht v 21.49-Amsterdam (mP-P-2 wgs, vanaf Ht 5 of 6 wgs), 18115 van Venlo v 20.09 tot Tilburg (mP-6 wgs) en 1625379 tussen Hengelo en Enschede (mP - opzendloc-12 wgs-Dg). De mP's worden sedert de zomerdienst 1968 niet meer ingezet voor het bloemenvervoer.
Voor een sluitende omloop zijn vele lege ritten nodig, in enkele gevallen gerealiseerd door opzending achter een loc. Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd). Het opmerkelijkste geval is wel op di-vr trein 84491 (VI v 5.01), waarbij een 2400 een mP naar Cuijk brengt (a 5.49); vandaar worden beide voertuigen door een van een buurtgoederentrein terugkerende 2200 naar Nijmegen getrokken (N m a 6.12). Ook in goederentreinen is een mP in opzending te zien, b.v. op zat in tr 655627 (Odz v 13.00-Hgl v 14.40-Amf a 17.38). Deze mP gaat op zo leeg ( v 17.05 via Lunteren) naar Nijmegen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #51 Gepost op: 11 April 2024, 19:55:10 »
Dank weer voor de info! (y)

Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd).

Ik had 'm al in de omloop van 1973 vermeld, omdat ik dat zelf ook wel een opmerkelijke omloop vind.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #52 Gepost op: 12 April 2024, 08:00:27 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Ik herinner mij dat er regelmatig een postrijtuig vanaf Zandvoort meereed. Vandaar dat er hier op mijn foto ook een op het opstelterrein staat. De datum zal ergens eind jaren 70 zijn, zo ongeveer ten tijde van de afbraak van de goederenloods.