Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
03 November 2025, 23:37:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
  

Auteur Topic: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC  (gelezen 762 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Gepost op: 18 February 2024, 14:13:13 »
Goedemiddag, analoge modelspoorders,


Sinds ruim 30 jaar gebruik ik PWM (of PBM, in correct afgekort Nederlands) rijregelaars voor de aansturing van locs, vanwege de uitmuntende langzaam rij-eigenschappen (mits de gebruikte e-motor van acceptabele kwaliteit is).
Ik heb een soort fetish :-[ ontwikkeld voor zeer langzaam rijden, rangeren en aankoppelen; dan komt PBM goed van pas.

Met name over de Gaugemaster GMC-HH ben ik enthousiast (zie afbeelding). Deze dient - volgens de instructies - te worden aangesloten op 16V wisselspanning.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/GMC-HH-65d1eef4ad9c5.pdf

De laatste tijd heb ik echter regelmatig problemen ondervonden met recente "DCC ready" locomotieven. De locs maakten een hoogfrequent geluid en werden totaal onhandelbaar; van een mooi regelgedrag was geen sprake meer. De analoge uitvoeringen hebben - zoals bekend - een brugstekker i.p.v. een decoder. Deze brugstekkers hebben tegenwoordig vaak een geïntegreerde gelijkrichter. Sommige "DCC ready" locs hebben geen gelijkrichter in de brugstekker, hiermee had ik geen van de beschreven problemen.

Ik heb zowel Roco, Brawa, Jägerndorfer als Gaugemaster (de fabrikant van de PBM regelaar) gevraagd of zij meer over dit fenomeen wisten te vertellen. De treinfabrikanten blonken uit in vaagheid, wel enigszins begrijpelijk; de ene rijregelaar is de andere niet. Gaugemaster opperde dat de gelijkrichters van de brugstekker in de loc en die in de rijregelaar (van AC-voeding naar DC-rijspanning heb je een gelijkrichter nodig) mogelijk met elkaar in conflict komen.

"Jammer dan", dacht ik in eerste instantie, "niks aan te doen".
Ik ben zelf meer mechanisch (Werktuigbouwkunde) dan elektrotechnisch onderlegd en ben me gaan verdiepen in de werking van gelijkrichters. Bij wijze van test heb ik toen de rijregelaar eens op (variabele) 12V gelijkspanning aangesloten, i.p.v. de voorgeschreven wisselspanning. Ik kon niet echt een technisch bezwaar verzinnen en als het problemen geeft, merk je het snel genoeg - al dan niet door een rookwolkje o.i.d.  ::). In het ergste geval zou ik de rijregelaar moeten vervangen, maar - zoals gezegd - meer dan 30 jaar oud, dus wat zou het...

Resultaat: PROBLEEM OPGELOST  :) :D

Al m'n "DCC ready" locs functioneren nu onberispelijk met PBM, dus ook op zeer lage snelheid en zonder rare bijgeluiden; precies zoals alle oudere locs uit het pre-digitale tijdperk. Door aansluiting op gelijkspanning zet je de gelijkrichter in de rijregelaar min of meer buiten spel. Hierdoor kan die dus ook niet meer in conflict komen met de gelijkrichter in de brugstekker van een loc. Het vreemde is dat Gaugemaster er notabene op wijst, dat deze rijregelaar met sommige "DCC ready"  locs problemen kan geven m.b.t. rijgedrag. Ik heb ze dan ook over mijn recente ervaringen ingelicht (misschien krijg ik nog antwoord...).

Wellicht wisten anderen dit al lang, maar ik kon er op het forum en elders op internet weinig tot niets over terugvinden; voor mij was het een leerzame ervaring, die ik graag wilde delen, aangezien andere analoogrijders mogelijk dezelfde problemen hebben.

Grappige bijkomstigheid: als je een variabele gelijkspanning gebruikt, kun je de topsnelheid begrenzen en werkt de PBM nog wat nauwkeuriger - mocht dat nodig zijn.
Groet, Herb73

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2024, 14:31:00 »
De regelaar die je laat zien is een feedback controller. Dat betekent dat hij uit de motor informatie terugkrijgt over de werkelijke snelheid. Als er een decoder tussen zit komt die informatie niet door.

Locs met een decoder reageren sowieso slecht op PWM. Vanwege de golfvorm kan de decoder denken dat het digitaal is, maar hij snapt niks van het protocol.

Wat versta je onder DCC ready? Is dat voorbereid voor DCC, of voorzien van een decoder?

In de handleiding van de regelaar kan ik ook niet zien waarom er AC in zou moeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2024, 14:37:25 »
Als ik Roco mag geloven, werkt het als volgt:

"DCC ready" is voorbereid op digitaal, dus mét interface, maar zonder decoder. In plaats van een decoder wordt dan een brugstekker gebruikt, te vervangen door een decoder wanneer men de loc achteraf wil digitaliseren.
Groet, Herb73

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2024, 14:47:07 »
Dat bedoel ik. Je hebt het over DCC ready, dat betekent voor mij dat er een brugstekker in zit. Maar de gelijkrichters die eventueel op de brugstekker zitten dienen alleen voor de verlichting. De motor zit dan direct aan de railvoeding.
De verlichting kan er wel voor zorgen dat de feedback functie niet goed werkt.
Hoe het kan dat het ineens wel goed werkt als je dat ding met DC gaat voeden is mij een raadsel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2024, 15:01:31 »
Dat is inderdaad wel typisch dan.

Weet je heel zeker dat de motor direct aan de railvoeding zit bij "DCC ready"? Ik betwijfel het, want zonder gemonteerde brugstekker zit er totaal geen leven in... (althans, niet bij mijn Roco locs met interface.
Groet, Herb73

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2024, 15:57:05 »
Logisch, want de brugstekker zorgt er juist voor dat de motor aan de railvoeding zit. Zonder die stekker zit alles los van elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Pulsbreedteregelaar aansluiten op DC i.p.v. AC
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2024, 16:43:37 »
Hoe het ook zij, m'n nieuwe ÖBB (Zweedse Rc 2) Rh 1043 van Roco is in ieder geval van een onhandelbare puber getransformeerd tot het spreekwoordelijke zonnetje in huis, inclusief witte en rode LED verlichting...



Nou alleen die sneeuw nog...  ;)

Groet, Herb73