Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18

Auteur Topic: In Spanje fijn in de flitstrein, in Duitsland gemok over uitval  (gelezen 2724 keer)

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: In Spanje fijn in de flitstrein, in Duitsland gemok over uitval
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2024, 13:57:29 »
Praat me niet over uitval bij de DB . . .
3 weken geleden ri Italie: ICE geannuleerd, RB vertraagd met als gevolg 3 uur later op bestemming
2 weken geleden ri NL: Staking bij DB, dus terug met DB was uitgesloten en dus nog net op tijd een paar vliegtickets met Trans tegen een redelijke prijs weten te krijgen.

De internationale trein, de beste reclame om toch maar te gaan vliegen

NS/ProRail kan er anders ook wat van:
De een of andere onverlaat op de VL kreeg vond het nodig om de IC áchter de stopper te zetten met het missen van de int aansluiting tot gevolg.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2024, 14:06:53 »
Dat laatste hebben wij jaren geleden  meegemaakt toen we met een ICE   van Utrecht naar Keulen gingen, bij Zevenaar werden we opgehouden want er moest eerst een goederen trein die zelfde kant op.
De mcn was woedend toen hij het omriep...weg reservering in Keulen..
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2024, 14:38:17 »
Daarop voortbordurend: wij gingen in december naar London. Heen met de trein, terug met het vliegtuig. Met de trein kregen we te maken met de stakingsperikelen rond de Eurotunnel. Uiteindelijk een uur vertraagd, maar het was vooral de stress en het ruim twee uur in een rij staan in Brussel wat ontzettend vervelend was.

Terug met het vliegtuig: het is sneller, goedkoper en beter geregeld. Ik ben dol op de trein, maar ik kan er niets anders van maken.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2024, 15:05:32 »
Ik woonde tussen 2007 en 2011 in een slaapstadje buiten Madrid en maakte dus vaak gebruik van de "commuter rail" rond Madrid. Het 100% corridorrijden kon aardig irritant zijn als je tussen twee steden vlak naast elkaar wilde rijzen maar via Atocha moest omdat ze door verschillende lijnen bediend werden. Maar kan me eigenlijk geen problemen met de treinen herinneren.

Ook een paar keer de AVE (hogesnelheidslijn) genomen, dat werkte ook goed behalve dat door scanners moeten voor de trein nogal irritant is. En ook vrij idioot als je op de AVE stapt in Toledo waar ze zwaarden aan de toeristen verkopen. Die moeten dan netjes verpakt zijn om door de beveiliging te komen...

Aan de andere kant, in 2004 een maand nadat ik voor het eerst in Madrid was en tegenover station Atocha in een hotel zat werd daar het station opgeblazen, dus dan word je wat paranoïde.

Duitsland heb ik minder ervaring mee maar vanuit hier in NL zijn de aansluitingen vatbaar voor verbetering, in mijn opinie.

Vergelijkbaar met Nederland heeft Duitsland lang gefocusd on het in balans houden van de staatsfinanciën en dan merk je dat er te weinig uitgegeven is/wordt om verschillende soorten infrastructuur op peil te houden.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2024, 15:31:19 »
Mwah...

Staatsschuld van Duitsland is een stuk hoger, als percentage van het BBP dan die van Nederland.

Maar in Spanje is de staatsschuld nog veel hoger.
Daar kan het niet aan liggen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2024, 15:34:24 »
Terug met het vliegtuig: het is sneller, goedkoper en beter geregeld. Ik ben dol op de trein, maar ik kan er niets anders van maken.
Dat ligt er helemaal aan waar je woont, wanneer je reist en op welke luchthaven je vliegt.
No dress rehearsel, this is our life.

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2024, 15:39:52 »
Dat ligt er helemaal aan waar je woont, wanneer je reist en op welke luchthaven je vliegt.

Ik woon redelijk dicht bij Schiphol en ging uit van zowel trein als vliegtuig naar Schiphol. Trein kun je 3 maanden van tevoren boeken en zelfs dan op de 1e dag (met nog de goedkoopste treinkaartjes dus) is het vliegtuig, KLM vanaf Heathrow, goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2024, 16:17:26 »
Vliegen is inderdaad misdadig goedkoop in deze tijden van klimaatopwarming.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2024, 16:27:52 »
Mwhe, mijn ervaring is toch ook in het nadeel van de trein eerlijk gezegd.
Vlieg niet graag van Zaventem als Belg, wegens echt heel "basic" grote luchthaven. Dus als ik Schiphol kan doen : met plezier.
Meestal met wagen tot daar, meestal bij die garageparkeerplaatsen vlakbij, waar ze je met een busje tot op de luchthavan brengen.
1 keer voor het werk naar daar gemoeten en gedacht, ach, kom we nemen de trein van Antwerpen naar Schiphol. En we doen gek : toch op kosten van het bedrijf : we nemen de Thalys !
Sta ja s morgens vroeg in Antwerp Centraal : "trein vertraging van 30 minuten" ....Dat werd dan even later een uur. en nog wat later 1uur20.
Had wel wat extra tijd ingepland, maar dan begint het wel te nijpen!
Na 1uur 20 kwam ie dan eindelijk Antwerp ingereden en kon het verder richting Schiphol ...... waar hij net voorbij Utrecht als ik het goed voor heb, ook opeens weer ergens 10 minuten in de middle of nowhere bleef stilstaan.
In elk geval : 10 minuten voor sluiting gate nog gelukkig op men vliegtuig geraakt richting Londen. Kan je zeggen : niet goed voor "op je gemakje" naar het buitenland te gaan. Ik pak terug de wagen richting Schiphol.

Toen ik jong was een keer de trein vanuit Belgie naar Warschau genomen.
Was ergens halfweg/eind jaren 90. Lang verhaal kort : ICE aansluiting gemist in Keulen, overstap ICE gemist in Frankfurt, nachttrein gemist in Berlijn, en midden in de nacht op Poznan station 3 uur in de kou zitten wachten op de trein naar Warschau. Avontuurlijk was het wel. Als broekventje kon ik er toen nog redelijk mee lachen en was het avontuurlijk, maar als je er op terug kijkt, ik wil niet weten hoe ongerust men ouders waren die per SMS op de hoogte gehouden werden.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2024, 16:30:06 »
Blijft leuk deze discussies.
Ik woon dichtbij Brussels airport en zag laatst tot mijn verwondering dat de KLM nog steeds vliegt tussen Bru en Ams.
Ik zie trouwens dat ik met Ryan Air op 11 mrt voor €37 e.r. naar Amsterdam kan vliegen, wel via Dublin, maar de vluchten doen er totaal maar 5:50 over.......Da's maar 2:30 langer dan de trein. En, mijn ervaringen met RyanAir zijn stuk beter dan met de Benelux boemel ;D

Grtz Gerard

(maar voor de rest ben ik het geheel met Hendrik Jan eens)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2024, 16:44:24 »
Vorig jaar voor €110 retourtje Londen met de trein. Eén keer overstappen vanaf Barendrecht en dan sta ik in hartje Londen. Naar Schiphol met de auto is een hoop gedoe, en ongeveer Parkeren in Amstelveen  ;), of anders met de trein naar Schiphol en dat zijn ook weer kosten en tijd. Dat geldt ook aan de Londense kant. Heathrow, Gatwick en Luton vergen ook nog de nodige reistijd en kosten die je dus ook mee mag calculeren.
Vorige voorjaar werd mijn vlucht naar Valencia 24 uur van tevoren geannuleerd en of ik maar twee dagen later wilde gaan. Alternatieven werden niet geboden. Uiteindelijk zelf een vlucht van een andere luchthaven een halve dag later geboekt.  Jaja, service van de luchtvaart is echt top!  (y)

En verder wordt het inderdaad eens tijd dat luchtreizigers de echte kosten gaan betalen.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2024, 17:24:11 »
Nja,

Ik ben een groot liefhebber van de trein, maar zolang er grote verschillen bestaan tussen ervaring vliegen en trein....

Ik ga in het najaar met de trein naar Barcelona. Even snel zoeken (zonder 2 uur alternatieven uit te zoeken) levert op dat als ik om 9 uur vertrek van Amsterdam, ik 12 uur later in Barcelona ben. Kosten (1e klasse, dat dan wel) voor 2.... 1.300 euro. Inclusief overstappen in Parijs, waarbij ik door de stad moet naar een ander station.

Dan retourtje vliegen... 200 euro pp, 2 uur vliegen, totale reistijd 5 uur. Kan je roepen wat je wil, dat het geen eerlijk vergelijk is. Maar dat zijn de feiten. En heel eerlijk, mijn indruk is toch echt dat de treintjes vaker te maken hebben met defecten, uitval, vertragingen of afwezig/onwelwillend personeel.

Voor alles wat rechtstreekse verbindingen betreft probeer ik met de trein te gaan, van de zomer van Amsterdam naar Dresden 1e klas over Frankfurt was goed te doen. Maar voor heel veel verbindingen binnen Europa kijk ik heel goed naar de alternatieven.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2024, 17:30:07 »
Vlieg je dan ook businessclass?
Of cargo met een Ryanair/Transtravia?
Waar je voor bagage moet betalen  ;)

Is qua prijsverschil niet helemaal een eerlijke vergelijking.

Maar de tijd en verbinding slaat inderdaad nergens op.
Dat zou veel efficiënter kunnen.
Ben benieuwd wat al die nieuwe bedrijven willen doen.
Als je echt wat wilt bereiken zouden nieuwe routes handiger zijn.

( dus om Paris heen bijvoorbeeld)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2024, 17:38:01 »
Mijn boodschap is dan ook meer dat niet de ene of de andere modaliteit de ideale is, dat geldt zelfs binnen Nederland. Soms de fiets, soms de trein, soms de auto.
Ik krijg altijd de neiging om wat tegengas te geven als mensen het ene vervoermiddel idealiseren zonder naar de nadelen te kijken.