Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 36751 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #165 Gepost op: 13 August 2024, 21:18:20 »
Eerst eens wat reken- en inmeetwerk voor het perron. De vraag dient zich op, hoeveel ruimte heb ik nodig tussen het perron en de rails? Dat was een wat lastige. Ik heb een Faller perron van 48mm breed. Ergens (kan het niet meer terugvinden waar) las ik dat je met het vergroten van de hart-hart-afstand met een Rocoline halve diagonaal (DG1, 119mm), precies genoeg ruimte creëert voor dat specifieke Fallerperron. De hh-astand wordt dan 92,4mm:


Dit komt echter niet overeen met de NEN102 norm, die geeft aan 48mm vrije ruimte voor een recht stuk, en 52 voor een recht stuk op een station. Dat betekent dat een perron maar maximaal 92,4 - 48 = 44,4mm mag zijn in deze situatie. Een grotere hh-afstand kost echter meer ruimte en ik vond het ook niet realistisch ogen, de ruimte tussen trein en perron werd optisch gezien wel heel erg groot. Kloppen die NEN-normen dan wel voor een spoor langs het perron? En is het problematisch om hiervan af te wijken? Dit eerst eens uitzoeken.
Groet!
Michiel.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #166 Gepost op: 13 August 2024, 22:22:39 »
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 22:58:35 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2024, 09:48:42 »
Klopt. Er wordt een waarde van 'B' gegeven van 20mm van hart spoor tot aan zijkant perron, terwijl dit volgens de NEN102 21mm moet zijn tot aan de perronhoogte en 24mm vanaf perronhoogte. Die 20mm lijkt dus te krap te zijn.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2024, 16:04:39 »
Maar eens wat materieel tevoorschijn gehaald om de benodigde vrije ruimte op het station te bepalen. Paar soorten wagons en loks op de rails gezet, vooral die met treeplanken en drijfwerken. Volgens mij kom ik wel weg met de beoogde rails-perron-afstand:




Dit stelt mij wel gerust.

De enige waarbij het wel heeeeel krap uitkomt is bij het rijtuig rechts op de volgende foto, een Roco-model van volgens mij eind jaren ’70. Heb een soortgelijke vorig jaar nieuw gekocht; een opmerkelijk verschil in breedte van de treeplanken (maar is niet exact hetzelfde model):



Dit is dus letterlijk een mm-kwestie of die passen of niet. Veel breders kon ik niet vinden in mijn verzameling dus deze afstand maar aanhouden.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #169 Gepost op: 16 August 2024, 19:14:19 »
Afgelopen week vooral de vrije uurtjes besteed om de sporen van het station verder te maken. Was er eigenlijk mee begonnen om te zien hoe ik uit zou komen maar had er wel lol in om de wisselstraten goed af te maken en de stationssporen te leggen dus ben daar maar verder mee gegaan. Helaas kwam ik één wissel te kort, dus een van de hoofdsporen is nog niet af. Regende te hard om naar de winkel te fietsen. Zo ziet het er nu uit:





En van de andere kant, met voor het idee een stukje perron:





« Laatst bewerkt op: 16 August 2024, 19:23:18 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #170 Gepost op: 16 August 2024, 19:47:51 »
Zo lekker druk geweest. En heerlijke lange rechten stukken  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #171 Gepost op: 16 August 2024, 21:17:31 »
Lekker bezig Michiel (y)
Het rondje zit er aan te komen. (Dat was voor mij ook een mijlpaal).

Groet, Bas

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #172 Gepost op: 16 August 2024, 21:41:41 »
Jaja, heb al een aantal keer gezegd 'volgende week' geloof ik ;D

Ik onthul geen nieuwe deadline meer!
Zo te zien ben je al bijna zo ver (y)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #173 Gepost op: 16 August 2024, 22:24:01 »
Toch is dat het stuk die het lastigst uit te tekenen is, want het hele voorste baanvak wordt met ruime bochten van flexrails gemaakt. En het moet precies inpassen in de rest en een mooi soepel verlopend 'paradebaanvak' worden. Gek genoeg is dat het stuk waar ik het meest tegenop zie. Maar goed, zoals altijd, gewoon gaan doen en dan lossen de problemen zich meestal wel op. Wordt goed zaagweer dit weekend dus we gaan ervoor!
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #174 Gepost op: 17 August 2024, 11:54:26 »
Mooie vorderingen! Maar leg mij eens uit wat deze verbinding moet doen? Die is m.i. volledig overbodig en voegt niets toe in het bereiken van de sporen:

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #175 Gepost op: 17 August 2024, 13:22:44 »
binnenkomen op meest linkerspoor en gelijktijdig vertrekken vanaf tweede spoor van links is dan mogelijk

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #176 Gepost op: 17 August 2024, 16:00:04 »
Juist! Dat was precies de bedoeling. Dat leek me des te meer handig omdat het voorste spoor (links op de foto) het eventuele toegangsspoor is voor de lokloods/draaischijf.
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #177 Gepost op: 17 August 2024, 17:21:26 »
Ah :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #178 Gepost op: 19 August 2024, 21:53:26 »
Vanavond nog even een al langer voorgezaagde onderplaat voor de uiterst rechter bocht gemonteerd en de bochtwissels daar definitief vastgelegd:





Door wat kleine veranderingen en niet exact kunnen plannen vanwege gebruik flexrails werd het een soort van afgesneden binnenbocht.  :-\
Maar dat brei ik later wel goed.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #179 Gepost op: 20 August 2024, 08:39:23 »
Oeps...
Heel precies nog wat hout zagen in dezelfde kromming en dan met een stevige verbinding vastmaken.
Hoeveel ruimte heb je ten opzichte van het spoor er onder? Gevoelsmatig zou ik hier een metalen profiel plaatsen in L of U vorm zodat het niet gaat inzakken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel