Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 00:08:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 31359 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #165 Gepost op: 13 August 2024, 21:18:20 »
Eerst eens wat reken- en inmeetwerk voor het perron. De vraag dient zich op, hoeveel ruimte heb ik nodig tussen het perron en de rails? Dat was een wat lastige. Ik heb een Faller perron van 48mm breed. Ergens (kan het niet meer terugvinden waar) las ik dat je met het vergroten van de hart-hart-afstand met een Rocoline halve diagonaal (DG1, 119mm), precies genoeg ruimte creëert voor dat specifieke Fallerperron. De hh-astand wordt dan 92,4mm:


Dit komt echter niet overeen met de NEN102 norm, die geeft aan 48mm vrije ruimte voor een recht stuk, en 52 voor een recht stuk op een station. Dat betekent dat een perron maar maximaal 92,4 - 48 = 44,4mm mag zijn in deze situatie. Een grotere hh-afstand kost echter meer ruimte en ik vond het ook niet realistisch ogen, de ruimte tussen trein en perron werd optisch gezien wel heel erg groot. Kloppen die NEN-normen dan wel voor een spoor langs het perron? En is het problematisch om hiervan af te wijken? Dit eerst eens uitzoeken.
Groet!
Michiel.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1966
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #166 Gepost op: 13 August 2024, 22:22:39 »
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 22:58:35 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2024, 09:48:42 »
Klopt. Er wordt een waarde van 'B' gegeven van 20mm van hart spoor tot aan zijkant perron, terwijl dit volgens de NEN102 21mm moet zijn tot aan de perronhoogte en 24mm vanaf perronhoogte. Die 20mm lijkt dus te krap te zijn.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2024, 16:04:39 »
Maar eens wat materieel tevoorschijn gehaald om de benodigde vrije ruimte op het station te bepalen. Paar soorten wagons en loks op de rails gezet, vooral die met treeplanken en drijfwerken. Volgens mij kom ik wel weg met de beoogde rails-perron-afstand:




Dit stelt mij wel gerust.

De enige waarbij het wel heeeeel krap uitkomt is bij het rijtuig rechts op de volgende foto, een Roco-model van volgens mij eind jaren ’70. Heb een soortgelijke vorig jaar nieuw gekocht; een opmerkelijk verschil in breedte van de treeplanken (maar is niet exact hetzelfde model):



Dit is dus letterlijk een mm-kwestie of die passen of niet. Veel breders kon ik niet vinden in mijn verzameling dus deze afstand maar aanhouden.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #169 Gepost op: 16 August 2024, 19:14:19 »
Afgelopen week vooral de vrije uurtjes besteed om de sporen van het station verder te maken. Was er eigenlijk mee begonnen om te zien hoe ik uit zou komen maar had er wel lol in om de wisselstraten goed af te maken en de stationssporen te leggen dus ben daar maar verder mee gegaan. Helaas kwam ik één wissel te kort, dus een van de hoofdsporen is nog niet af. Regende te hard om naar de winkel te fietsen. Zo ziet het er nu uit:





En van de andere kant, met voor het idee een stukje perron:





« Laatst bewerkt op: 16 August 2024, 19:23:18 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26123
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #170 Gepost op: 16 August 2024, 19:47:51 »
Zo lekker druk geweest. En heerlijke lange rechten stukken  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2890
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #171 Gepost op: 16 August 2024, 21:17:31 »
Lekker bezig Michiel (y)
Het rondje zit er aan te komen. (Dat was voor mij ook een mijlpaal).

Groet, Bas

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #172 Gepost op: 16 August 2024, 21:41:41 »
Jaja, heb al een aantal keer gezegd 'volgende week' geloof ik ;D

Ik onthul geen nieuwe deadline meer!
Zo te zien ben je al bijna zo ver (y)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #173 Gepost op: 16 August 2024, 22:24:01 »
Toch is dat het stuk die het lastigst uit te tekenen is, want het hele voorste baanvak wordt met ruime bochten van flexrails gemaakt. En het moet precies inpassen in de rest en een mooi soepel verlopend 'paradebaanvak' worden. Gek genoeg is dat het stuk waar ik het meest tegenop zie. Maar goed, zoals altijd, gewoon gaan doen en dan lossen de problemen zich meestal wel op. Wordt goed zaagweer dit weekend dus we gaan ervoor!
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17965
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #174 Gepost op: 17 August 2024, 11:54:26 »
Mooie vorderingen! Maar leg mij eens uit wat deze verbinding moet doen? Die is m.i. volledig overbodig en voegt niets toe in het bereiken van de sporen:


Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #175 Gepost op: 17 August 2024, 13:22:44 »
binnenkomen op meest linkerspoor en gelijktijdig vertrekken vanaf tweede spoor van links is dan mogelijk

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #176 Gepost op: 17 August 2024, 16:00:04 »
Juist! Dat was precies de bedoeling. Dat leek me des te meer handig omdat het voorste spoor (links op de foto) het eventuele toegangsspoor is voor de lokloods/draaischijf.
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17965
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #177 Gepost op: 17 August 2024, 17:21:26 »
Ah :)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #178 Gepost op: 19 August 2024, 21:53:26 »
Vanavond nog even een al langer voorgezaagde onderplaat voor de uiterst rechter bocht gemonteerd en de bochtwissels daar definitief vastgelegd:





Door wat kleine veranderingen en niet exact kunnen plannen vanwege gebruik flexrails werd het een soort van afgesneden binnenbocht.  :-\
Maar dat brei ik later wel goed.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5247
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #179 Gepost op: 20 August 2024, 08:39:23 »
Oeps...
Heel precies nog wat hout zagen in dezelfde kromming en dan met een stevige verbinding vastmaken.
Hoeveel ruimte heb je ten opzichte van het spoor er onder? Gevoelsmatig zou ik hier een metalen profiel plaatsen in L of U vorm zodat het niet gaat inzakken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel