Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door frits959
Vandaag om 12:36:20
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Ploeger
Vandaag om 12:31:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 12:24:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:23:34
NAM ketelwagen types door orientexpress
Vandaag om 12:18:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 12:07:22
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 12:03:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:02:51
Lima SITFA autotransporters verbeteren door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 11:52:41
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:29:23
Hoe slaan jullie materieel op? door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:03
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 11:16:16
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door bellejt
Vandaag om 11:08:26
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:34:44
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Peter van B
Vandaag om 08:43:24
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 08:22:57
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 07:01:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Martin Hornis
Vandaag om 03:39:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 19238 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #165 Gepost op: 13 August 2024, 21:18:20 »
Eerst eens wat reken- en inmeetwerk voor het perron. De vraag dient zich op, hoeveel ruimte heb ik nodig tussen het perron en de rails? Dat was een wat lastige. Ik heb een Faller perron van 48mm breed. Ergens (kan het niet meer terugvinden waar) las ik dat je met het vergroten van de hart-hart-afstand met een Rocoline halve diagonaal (DG1, 119mm), precies genoeg ruimte creëert voor dat specifieke Fallerperron. De hh-astand wordt dan 92,4mm:


Dit komt echter niet overeen met de NEN102 norm, die geeft aan 48mm vrije ruimte voor een recht stuk, en 52 voor een recht stuk op een station. Dat betekent dat een perron maar maximaal 92,4 - 48 = 44,4mm mag zijn in deze situatie. Een grotere hh-afstand kost echter meer ruimte en ik vond het ook niet realistisch ogen, de ruimte tussen trein en perron werd optisch gezien wel heel erg groot. Kloppen die NEN-normen dan wel voor een spoor langs het perron? En is het problematisch om hiervan af te wijken? Dit eerst eens uitzoeken.
Groet!
Michiel.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #166 Gepost op: 13 August 2024, 22:22:39 »
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 22:58:35 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2024, 09:48:42 »
Klopt. Er wordt een waarde van 'B' gegeven van 20mm van hart spoor tot aan zijkant perron, terwijl dit volgens de NEN102 21mm moet zijn tot aan de perronhoogte en 24mm vanaf perronhoogte. Die 20mm lijkt dus te krap te zijn.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2024, 16:04:39 »
Maar eens wat materieel tevoorschijn gehaald om de benodigde vrije ruimte op het station te bepalen. Paar soorten wagons en loks op de rails gezet, vooral die met treeplanken en drijfwerken. Volgens mij kom ik wel weg met de beoogde rails-perron-afstand:




Dit stelt mij wel gerust.

De enige waarbij het wel heeeeel krap uitkomt is bij het rijtuig rechts op de volgende foto, een Roco-model van volgens mij eind jaren ’70. Heb een soortgelijke vorig jaar nieuw gekocht; een opmerkelijk verschil in breedte van de treeplanken (maar is niet exact hetzelfde model):



Dit is dus letterlijk een mm-kwestie of die passen of niet. Veel breders kon ik niet vinden in mijn verzameling dus deze afstand maar aanhouden.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #169 Gepost op: 16 August 2024, 19:14:19 »
Afgelopen week vooral de vrije uurtjes besteed om de sporen van het station verder te maken. Was er eigenlijk mee begonnen om te zien hoe ik uit zou komen maar had er wel lol in om de wisselstraten goed af te maken en de stationssporen te leggen dus ben daar maar verder mee gegaan. Helaas kwam ik één wissel te kort, dus een van de hoofdsporen is nog niet af. Regende te hard om naar de winkel te fietsen. Zo ziet het er nu uit:





En van de andere kant, met voor het idee een stukje perron:





« Laatst bewerkt op: 16 August 2024, 19:23:18 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23373
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #170 Gepost op: 16 August 2024, 19:47:51 »
Zo lekker druk geweest. En heerlijke lange rechten stukken  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #171 Gepost op: 16 August 2024, 21:17:31 »
Lekker bezig Michiel (y)
Het rondje zit er aan te komen. (Dat was voor mij ook een mijlpaal).

Groet, Bas

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #172 Gepost op: 16 August 2024, 21:41:41 »
Jaja, heb al een aantal keer gezegd 'volgende week' geloof ik ;D

Ik onthul geen nieuwe deadline meer!
Zo te zien ben je al bijna zo ver (y)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #173 Gepost op: 16 August 2024, 22:24:01 »
Toch is dat het stuk die het lastigst uit te tekenen is, want het hele voorste baanvak wordt met ruime bochten van flexrails gemaakt. En het moet precies inpassen in de rest en een mooi soepel verlopend 'paradebaanvak' worden. Gek genoeg is dat het stuk waar ik het meest tegenop zie. Maar goed, zoals altijd, gewoon gaan doen en dan lossen de problemen zich meestal wel op. Wordt goed zaagweer dit weekend dus we gaan ervoor!
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16275
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #174 Gepost op: 17 August 2024, 11:54:26 »
Mooie vorderingen! Maar leg mij eens uit wat deze verbinding moet doen? Die is m.i. volledig overbodig en voegt niets toe in het bereiken van de sporen:


Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #175 Gepost op: 17 August 2024, 13:22:44 »
binnenkomen op meest linkerspoor en gelijktijdig vertrekken vanaf tweede spoor van links is dan mogelijk

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #176 Gepost op: 17 August 2024, 16:00:04 »
Juist! Dat was precies de bedoeling. Dat leek me des te meer handig omdat het voorste spoor (links op de foto) het eventuele toegangsspoor is voor de lokloods/draaischijf.
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16275
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #177 Gepost op: 17 August 2024, 17:21:26 »
Ah :)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #178 Gepost op: 19 August 2024, 21:53:26 »
Vanavond nog even een al langer voorgezaagde onderplaat voor de uiterst rechter bocht gemonteerd en de bochtwissels daar definitief vastgelegd:





Door wat kleine veranderingen en niet exact kunnen plannen vanwege gebruik flexrails werd het een soort van afgesneden binnenbocht.  :-\
Maar dat brei ik later wel goed.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4188
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #179 Gepost op: 20 August 2024, 08:39:23 »
Oeps...
Heel precies nog wat hout zagen in dezelfde kromming en dan met een stevige verbinding vastmaken.
Hoeveel ruimte heb je ten opzichte van het spoor er onder? Gevoelsmatig zou ik hier een metalen profiel plaatsen in L of U vorm zodat het niet gaat inzakken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel