Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 28846 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #255 Gepost op: 12 January 2025, 16:55:20 »
Gefeliciteerd met je mijlpaal en je nieuwe aanwinsten! Ga je het oude Corail rijtuig vervangen of hou je die voorlopig nog?

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #256 Gepost op: 12 January 2025, 19:17:11 »
Lekker aan het bouwen Michiel (y).

Klopt het dat ik daar een SwitchPilot 3 Plus op de foto zie?
Zo ja. In de gebruiksaanwijzing lees ik dat je dan voor de voeding 18V gelijkspanning zou moeten gebruiken.

(Die gelijkspanning had ik zelf op mijn baan niet direct voorhanden om reden waarvan ik de DCC-spanning voor de voeding heb gebruikt, wat als een alternatieve mogelijkheid wordt aangegeven.)

Groet, Bas

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 12 January 2025, 19:21:25 »
Dank!

Heb maar één oude Roco Corail, dit 1e klas rijtuig. Tzt gaat die wel vervangen worden denk ik maar heeft geen haast. Interesse?

De opzet van de baan is Duitsland, tijdperk III, en daar wijk ik inmiddels behoorlijk van af met dit soort aankopen! Maar, raak gewoon steeds meer gecharmeerd van Franse treinen. Uiteindelijk rij ik vooral wat ik mooi vind, maar probeer een beetje vast te houden aan het oorspronkelijke uitgangspunt. Voordat je het weet ben je van twee landen en van twee tijdperken een verzameling aan het aanleggen en dat is niet altijd handig. De financiën zijn beperkt dus voorlopig geen aankopen meer.
Groet!
Michiel.

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 12 January 2025, 19:26:23 »
Klopt het dat ik daar een SwitchPilot 3 Plus op de foto zie?
Zo ja. In de gebruiksaanwijzing lees ik dat je dan voor de voeding 18V gelijkspanning zou moeten gebruiken.

Ha Bas, de SwitchPilot kan je ook met AC voeden, zie handleiding:

En dat werkt in de praktijk ook ;)

Groet!
Michiel.

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 12 January 2025, 19:34:38 »
Op zich staat er tot 16V AC, maar de digital track voltage is ook hoger dan dat dus het leek me dat het geen probleem zou moeten geven om iets hoger te gaan. En dat is het ook niet, althans, empirisch vastgesteld bij de drie SwitchPilotsPlus’sen die ik in gebruik heb. Ze draaien probleemloos op 18V AC. Dat is de uitgangsspanning van een Roco trafo die ik had.
Groet!
Michiel.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #260 Gepost op: 12 January 2025, 19:37:06 »
Dank Michiel.

Wie weet ga ik dan nog een extra voedingsdraad aanleggen. Mijn wisseldecoders van Lenz (LS150) heb ik namelijk ook separaat gevoed (met wisselstroom).
Voor de werking zal zo'n separate voeding niet veel uitmaken. Maar het is wel een charmantere oplossing.

Groet, Bas

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 12 January 2025, 20:15:04 »
Bas, ik was iets te kort door de bocht en die 18V AC die ik noemde is niet helemaal juist. Er begon me iets te dagen.
Voeden van de SwitchPilot met AC kan gewoon, zie handleiding en vorig bericht. De uitgangsspanning van mijn Roco trafo is echter 16V AC volgens het opschrift, en geen 18V. Het display van de de SwitchPilot Plus geeft echter een hogere spanning aan, tussen de 17 en 18V AC, daarom was ik even op het verkeerde been gezet. Zie foto:

Heb net even met de multimeter nagemeten en de daadwerkelijke uitgangsspanning van de trafo is 16V AC. De SwitchPilot geeft dus een wat te hoge spanning aan.

Was even wat weggezakt, maar had dat met de beginfase van de bouw ook geconstateerd herinnerde ik me net en uitgezocht en geconstateerd dat het zo goed werkte.

Groet!
Michiel.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #262 Gepost op: 12 January 2025, 20:24:19 »
Dank Michiel.

Ik gebruik een trafo van Lenz. Die levert sowieso een wat lagere spanning dan die van Roco. (Hoeveel weet ik niet precies. Zou ik moeten nagaan). Dus met de SwitchPilot moet het altijd goed gaan :).

Groet, Bas

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #263 Gepost op: 12 January 2025, 22:11:12 »
Voor de werking zal zo'n separate voeding niet veel uitmaken. Maar het is wel een charmantere oplossing.

Dat hangt er van af met hoeveel treinen je rijdt. Decoders kunnen behoorlijk wat stroom trekken als wisselaandrijvingen geactiveerd worden. Voor de bedrijfszekerheid is het naar mijn mening goed gebruik om alleen datgene via de baan/DCC te voeden wat ook echt noodzakelijk is op die manier; en dat zijn de treinen. Al het overige zoveel mogelijk apart.
Groet!
Michiel.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #264 Gepost op: 13 January 2025, 09:11:41 »
Heb maar één oude Roco Corail, dit 1e klas rijtuig. Tzt gaat die wel vervangen worden denk ik maar heeft geen haast. Interesse?

De opzet van de baan is Duitsland, tijdperk III, en daar wijk ik inmiddels behoorlijk van af met dit soort aankopen! Maar, raak gewoon steeds meer gecharmeerd van Franse treinen. Uiteindelijk rij ik vooral wat ik mooi vind, maar probeer een beetje vast te houden aan het oorspronkelijke uitgangspunt. Voordat je het weet ben je van twee landen en van twee tijdperken een verzameling aan het aanleggen en dat is niet altijd handig. De financiën zijn beperkt dus voorlopig geen aankopen meer.

Ik was benieuwd omdat je aangaf het uitslaan niet fraai te vinden, dus vandaar de vraag. Ik vind de Corail rijtuigen fraai, maar sla over  ;D. Ik heb nog genoeg fraais op mijn verlanglijstje staan. Dus je punt van "onhandige" dingen verzamelen ken ik wel. Ik heb mij toegelegd op het verzamelen van de NS 1100 met (achter elke uitvoering die ik heb) een passende stam rijtuigen/wagons. En dan een beetje zoeken wat qua tijden samen kan rijden. Mijn baan (nog in gedachtenfase) zal dan dus een beetje neutraal worden, zodat het niet gek is als er eens wat ouders of juist wat nieuws rijdt.

Groeten,
Rogier

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 18 January 2025, 14:32:14 »
Dit weekend eens na al het rails- en wisselwerk beginnen met de scenery. Geen idee nog hoe ik een en ander ga doen, maar in ieder geval vast beginnen met het maken van de eerste tunnel. Als onderdeel van mijn testtrein had ik een Brawa trafowagon, die echter niet door de bochten kon omdat de draaistellen te dicht op elkaar stonden, zie bericht #141 en verder. Dit probleem eens eerst oplossen, dat zou volgens de handleiding moeten kunnen door de draaistellen wat verder uit elkaar te zetten. Eens proberen maar. Omdat het misschien voor andere trafowagonbezitters interessant is om te zien even een fotoverslag:

Dit is zoals ze oorspronkelijk zitten:

Onderste plaatje er af schroeven:

En met dit schroefje kan je een plaatje losmaken met twee gaten waarmee je het draaistel verder uit elkaar kan zetten:

En dan is dit het eindresultaat:

En zo vanaf een R4 (481mm) binnenbocht:

Nou, de eerste testen zijn positief! Rijdt nu goed door de bochten en over wissels.

Groet!
Michiel.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #266 Gepost op: 18 January 2025, 14:35:45 »
Ben zeer benieuwd hoe deze test af gaat lopen. Als hij geslaagd is ga ik aan de slag!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 18 January 2025, 14:37:30 »
Je hoort/ziet het straks! Eens kijken of ik dat ding een beetje fatsoenlijk door een tunnelportaal krijg.
Groet!
Michiel.

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 18 January 2025, 15:50:03 »
Het gaat goed nu met de trafowagen; alle wisselstraten en bochten doorgereden in zowel duw- als trekstand en geeft gelukkig geen problemen meer. Zie filmpjes:

https://youtu.be/wJPVh8_DbSM

https://youtu.be/pwm2EAK1jNU

Het vrije ruimteprofiel is echter wel een dingetje. Had laatst een stuk perron met een drupje lijm vastgezet om te zien hoe het zou staan. Gaat prima met de langste rijtuigen maar met de trafowagen is het een sub-millimeter kwestie:

Groet!
Michiel.

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #269 Gepost op: 18 January 2025, 16:38:00 »
Hallo Michiel,

Leuk verslag van die trafo wagon!

Ik zou het perron een beetje een schuine kant geven, van een paar mm!
Of iets korter maken.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje