Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:21:15
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44

Auteur Topic: Kritische vragen aan Marklin  (gelezen 13981 keer)

Rob Ellerman

• Online Online
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kritische vragen aan Marklin
« Reactie #15 Gepost op: 05 May 2008, 19:58:47 »
Het is al vaker gezegd en ik doe het nóg een keer:

"Modelspoor is emotie".

Dat geldt zeker voor een ieder die zich hier op het forum uit over de hele gang van zaken (want het is je hobby en daar voel je je door betrokken bij de hele gang van zaken).

Wat de ándere kant van de lijn betreft:  dat is de harde wereld van het zakendoen en daar gaat het maar om één ding en dat is GELD VERDIENEN. Het liefst zo veel mogelijk is een zo kort mogelijke tijd. Dat het in dit geval om een modeltreinenfabrikant gaat met een respectabele staat van dienst, dat zal de investeerder een worst zijn. Het enige waarin hij geïnteresseerd is, is het zo snel mogelijk weer gezond (..?) maken van z'n investering en 'm dan met winst doorverkopen. En als 'm dat te lang gaat duren, dan loopt het betreffende bedrijf de kans dat er ineens hele harde maatregelen genomen gaan worden (wat dus ook gebeurd is) en als er dan op korte termijn nog geeen rendement aan zit te komen, dan bestaat de kans dat men, om te redden wat er te redden valt, de zaak verkoopt aan wie er maar wat voor over heeft.

En dat is sneu. Ook voor de aanhangers van het drierailsysteem. Maar dan zullen er ongetwijfeld ook wel weer patenten vrij komen, wat betekent dat er modelrails met puko's geproduceerd gaan worden door deze of gene en dat de originele "made in Germany" modellen van M* een hoop geld waard worden en en en ..............

Nee, ik  weet het niet. Ik kan ook niet in een glazen bol kijken. Maar ik probeer het vanaf een afstand realistisch  te bekijken. Want het zakendoen is een keiharde business, waar emotie niet meetelt.
Tbinnebarretije…

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 May 2008, 20:13:12 »
Bijvoorbeeld een autofabrikant en milieuvriendelijk bezig zijn gaan simpelweg niet samen.

Als we het zo gaan stellen, kun je modelspoor ook milieu-onvriendelijk noemen. Immers, het wordt gemaakt van aardolie-producten en die printplaten zijn al helemaal een gruwel voor het milieu. En dat alleen maar omdat iemand zo nodig machinistje wil spelen op zolder.

Je kunt alles als argument aangrijpen. Of het daadwerkelijk hout snijdt is echter een tweede. We kunnen allemaal wel met rode vlaggen gaan zwaaien en boos zijn op het grootkapitaal, maar voor zowel de algemene welvaart als voor het milieu heeft dat tot nu toe niet echt goed uitgepakt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #17 Gepost op: 05 May 2008, 21:39:55 »
Als we het zo gaan stellen, kun je modelspoor ook milieu-onvriendelijk noemen.

Het gaat er niet om dat iets milieu-onvriendelijk is. (Modelspoor gaat overigens lang mee en de gebruikte olie wordt niet verbrand). Het gaat erom dat bedrijven soms doen alsof ze maatschappelijk vriendelijk ondernemen terwijl dat per definitie niet kan als ze producten maken die het milieum fors aantasten.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 May 2008, 21:44:46 »
Hoe is het destijds met Roco gegaan? Hoe is dat afgelopen? Door welk bedrijf is dat overgenomen? Deze vragen stel ik omdat ik niet precies weet of Roco toendertijd ook zo bekritiseerd is. En of ze ergens in verband mee werden gebracht. Het is toch allemaal goedgekomen? Waarom dan nu ook zoveel kritiek en onzinvragen aan Märklin?

Roco is failliet gegaan, waarna de huisbankier en belangrijkste schuldeiser een doorstart mogelijk heeft gemaakt. Toen het nieuwe Roco gezond bleek, heeft de huisbankier een meerderheidsbelang in Roco aan een Beierse investeerder verkocht en zo een groot deel van de eerdere verliezen weer terugverdiend. Zo is de situatie nog altijd. Het gaat overigens om dezelfde investeerder die recent Fleischmann heeft overgenomen.

Het hele gebeuren ging in Nederland gepaard met een Red Roco actie die zelfs het NOS journaal haalde. Dat heeft Roco niet zozeer geld, maar wel goodwill opgeleverd.
Toen al waren er drierailers die zich afvroegen of Märklin bij zwaar weer evenveel sympathie zou oproepen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 May 2008, 21:54:52 »
Mag ik even vragen wat dit draadje toevoegd aan het andere draadje: het gaat niet goed met marklin?

Daan

brendan

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 May 2008, 22:01:02 »
zucht zucht en nog een zucht meer heb ik er echt niet over te zeggen. Hopelijk snel sluiten voordat dit zo'n discussie wordt van: Ik vind Roco sympathiek,  nee ik vind marklin veel sympathieker....
Wat een ge*** over helemaal niets

Brendan

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 May 2008, 22:03:28 »
Ho, dat heb ik niet gezegd ;). Ik sta niet per se negatief tegenover hedge funds, PE-fondsen en wat dies meer zij.
Excuus, zo bedoelde ik het niet :-[ Het was ook een deel eigen mening ;)

Toen al waren er drierailers die zich afvroegen of Märklin bij zwaar weer evenveel sympathie zou oproepen.
Dat doen we in dit geval wel denk ik. Kunnen we ook geen actie doen om Märklin te redden misschien ???

Daan, daar heb je me wel een punt. Maar het ene draadje gaat over dat Märklin in zwaar weer zit. Dit draadje gaat over iemand die kritische vragen heeft gesteld aan Märklin. Daar geven we nu reactie op. Zo zie ik het tenminste ;)

Tja Brendan, eigenlijk ben ik het ook in zekere zin met je eens. Waar gaat dit over?
Mvgr Jan Wiebrand

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 May 2008, 22:07:15 »
.. Toen al waren er drierailers die zich afvroegen of Märklin bij zwaar weer evenveel sympathie zou oproepen.

Je kunt je dus ook afvragen of "de Märklin achterban" een vergelijkbaar initiatief zal ontwikkelen als destijds "de Roco achterban" heeft gedaan. Het zou toch net zo goed moeten kunnen lijkt me.
Indien dat niet het geval is, wat is dan het - wat dit betreft beslissende - verschil tussen "de Märklin achterban" en "de Roco achterban"?

brendan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 May 2008, 22:20:59 »
beste dirk,

Zou deze er zijn denk je? Denk het niet maar ja daar kunnen we nog wel 10000000 pagina kunnen gaan vullen denk ik zomaar.

Ik denk echter wel dat er 1 heel groot verschil zit tussen marklin en roco en dat is de berichtgeving. Met alle respect maar ik vind dat er vaak veel kritiek is op marklin (nu alleen hier maar ook op het marklinforum) en waar dit vandaan komt? Misschien de houding van de firma zelf tsja lastig te zeggen....maar als je ook kijkt hier hoeveel draadjes er wel niet worden gestart op dit forum over marklin.......

De eerste en zo'n beetje laatste draad over Roco was toen ze failliet waren en werden over genomen....

Maar ja, schijnbaar vinden veel mensen het leuk om met modder te gooien en de boel eens een beetje op te naaien en zich druk te maken over dit soort zaken.....succes daarmee zou ik zeggen maar er zijn toch wel belangrijkere dingen in het leven dan je druk te maken over reddingsactie en modeltreinen heel eerlijk gezegd

Brendan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 05 May 2008, 22:24:55 »
Maar dan zullen er ongetwijfeld ook wel weer patenten vrij komen, wat betekent dat er modelrails met puko's geproduceerd gaan worden door deze of gene .......
Puko's bestaan al 55 jaar, dus het patent daarop is allang verlopen. Toch worden er geen rails met puko's geproduceerd door deze of gene. Hetgeen betekent dat deze of gene daar geen brood in ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 May 2008, 22:41:20 »
Beste Brendan,

De berichtgeving verklaart nog niet waarom van de zijde van Märklin aanhangers geen enkel bericht de wereld in is gegaan dat de indruk geeft dat men een - op een of andere wijze met de Roco actie vergelijkbare - actie wil starten of op zijn minst de mogelijkheid daartoe onderzoekt.

Waarom riep Roco bij Roco gebruikers iets op, dat Märklin niet oproept bij Märklin gebruikers?

Groet, Dirk, zowel Roco als Märklin gebruiker.

genincr

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 05 May 2008, 23:01:05 »
Wat een ge*** over helemaal niets

Helemaal mee eens.

Er zijn al zoveel vertrouwde merken verdwenen, en het leven gaat gewoon door, waar maken we ons druk over......

Laten we een beetje gaan knippen, plakken, ballasten, gras zaaien, rijden etc.
Dat is toch veel leuker......

brendan

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 May 2008, 23:06:35 »
Beste Dirk,

Marklin en alle merken roepen bij helemaal NIETS op. Ik vind de modelbouw en modelspoor een leuke hobby, een tijdverdrijf maar ook zeer zeker niets maar dan dat.......

Ik vind het leuk om er iets mee te doen, te kijken, en er gewoon lekker mee bezig te zijn. Ook bekijk ik ook geregeld forums waar ik dingen van opsteek. Iets wat ik leuk vind om te doen maar emoties of dergelijke roept het absoluut niet op.

Daarom kan ik me al helemaal niet druk maken over dit soort onzindraadjes (en evenmin ook over andere draadjes)

Zoals ik al aangaf: Er zijn belangrijkere dingen waar ik me veel drukker over maak dan over treintjes....maar dit is een persoonlijke opinie

Brendan

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #28 Gepost op: 05 May 2008, 23:21:49 »
Beste Dirk,

Marklin en alle merken roepen bij helemaal NIETS op.

Merken zijn inderdaad vaak niet meer dan merknamen. Zo is bijvoorbeeld Trix is al tientallen jaren slechts een merknaam van de firma Märklin. Ook in de modelbouwwereld draait het om merken. Het zegt echter niets over de kwaliteit. Er zijn sinds 1990 veel nieuwe merken bijgekomen (meer dan in de jaren ervoor) en daar zit hele goede kwaliteit bij. In de jaren '80 hadden we nog niet gehoord van Piko (wel in DDR), Viessmann, Mehano, etc. Ze hebben echter inmiddels een goede reputatie opgebouwd. Dus als er merken verdwijnen dan zij het zo. Dan kunnen degenen met nostalgiegevoelens en een goed gevulde portemonnee Märklin (van voor de overname) blijven kopen. Ik koop dan modern (digitaal) spul tegen redelijke prijzen. Zo is er voor elk wat wils.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 May 2008, 23:36:54 »
Waarom riep Roco bij Roco gebruikers iets op, dat Märklin niet oproept bij Märklin gebruikers?

Daar waren verschillende redenen voor, maar een heel belangrijke was dat Roco zo'n beetje het belangrijkste merk voor de Nederlandse markt is. Dat is nu zeker het geval, maar ook al voordat de financiële problemen naar buiten kwamen.

Er bestond een angst dat Roco zich op hun 'core market' zou richten, oftewel Duitsland en dat het materieel zich zou beperken tot Duits, Oostenrijks en Zwitsers.

Of die angst gegrond was of niet zullen we nooit weten, maar het is een feit dat de 'Red Roco'-actie, hoewel die financieel gezien misschien niet eens zoveel opgeleverd zal hebben, heel veel goodwill bij Roco voor de Nederlandse markt heeft gekweekt. Op het moment dat alles er donker uitzag en er overal geweeklaag was, kwam daar opeens een stelletje rare Nederlanders aanzetten, dat ze een paar duizend Hbis-sen wilden hebben. En wat ik er van begrepen heb, is niemand anders op hetzelfde idee gekomen en heeft het ook nergens navolging gekregen.

Inmiddels is Roco op de markt gekomen met een hele rits aan Nederlands materieel, zoals de RAm/DE-IV (waar zowel LSm als Mätrix behoorlijk de mist in zijn gegaan), de ICK (ondanks de bekende problemen) en een geheel nieuwe 2400. En als alle geruchten waar zijn, zullen de andere merken in de toekomst alleen maar in de marge meespelen op de Nederlandse markt.

Als je dan naar Märklin kijkt, zie je een hele dure 1200 met oude technologie die te hoog op zijn niet-kloppende draaistellen staat en een te korte ICM, die overigens nog geleverd moet worden. Je kunt in alle redelijkheid zeggen dat Märklin niet zoveel doet voor de Nederlandse markt als Roco.

Dus zou een 'Red Märklin'-actie evenveel kans van slagen hebben? Sowieso is de situatie bij Roco toen en Märklin nu niet vergelijkbaar. Maar helemaal los daarvan heeft Märklin, als merk, op mij persoonlijk altijd een beetje een arrogante indruk gemaakt. Precies als het merk Roland als het gaat om synthesisers. Dat was al voordat ik op BNLR/BNLS terechtkwam en dus helemaal mijn eigen mening. En wat ik er van hoor, een mening die op het 3rail-forum ook regelmatig geuit wordt.

Roco, laten we eerlijk wezen, ziet er altijd een beetje industrieel en knullig uit als het gaat om verpakkingen, catalogi, zelfs hun nieuwe web site. Märklin daarentegen heeft alles ontzettend strak, mooi, een lust voor het oog. Als je hun catalogus bekijkt, waan je jezelf machinist van een grote, stoere locomotief.

Maar ondertussen geven ze steeds de boodschap af: "Wij zijn de beste. De concurrentie bestaat wat ons betreft niet eens. Wij zijn de grootste." En ze hebben geen tweerail-modellen, nee, stel je voor. Die verstoppen ze achter een merk als 'Hamo' of 'Trix'.

Märklin geeft je de indruk van een vijfsterrenhotel, Roco die van een bedrijfskantine. En wees eerlijk, waar loop je het gemakkelijkste binnen?

Naar mijn persoonlijke mening is het zo sterk benadrukken van 'het Märklin-gevoel' datgene dat ze nu de das omdoet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40