Gisteren met Wim op de beurs.Veel leuke dingen gezien, maar niets gekocht.Drukte viel wel mee. We waren er rond 10 uur.Om 11 uur kwam er een grote sliert aan personen de hal binnen.De eerste boemeltrein was gearriveerd?Veel plezier aan diegenen die vandaag of morgen nog gaan.Ronald Visser
Maar dan zonder vinger, hopelijk.
Trouwens Raymond, je hebt leuke bakkies gekocht.
Dat was het studiemodel van de koploper in KLM-outfit. Met de juiste kleuren uit het tijdvak.
Ik heb geen rollend materieel gekocht... Foto was van de stand zoals het er bij lag.Lezen is ook een vak. Ik heb geen hekel aan kleine baantjes. Ik snap prima dat klein, mooier te bouwen en makkelijker te vervoeren is, Ik vind het alleen jammer dat er nauwelijks een mogelijkheid meer is om überhaupt een foto te mogen maken. Ik wil graag een paar plaatjes zodat ik er thuis nóg een keer van kan genieten. (en de mensen hier, die niet kunnen komen). Tot 2020 alle edities meegemaakt. Toen het nog "relatief' onbekend was. Een Nederlandse beurs in het Nederlands Spoorwegmuseum. En je kon foto's maken. Met wachttijd, maar het kon. Door 'gedrag' van veel bezoekers sinds 2022, zoals al eerder ook door anderen in dit topic nu wordt beschreven, gaat het plezier om te komen zo wel verdwijnen. En het is ook een Internationale beurs geworden. Met veel meer buitenlandse bezoekers. Dat was voor 10.00 al buiten goed te horen. Dus meer gedrang op het zelfde oppervlak. En als ze dan ook nog eens alle stands van de 'commerciëlen' zo op elkaar gaan proppen. Ontraxs-bezoeken duurden bij mij altijd van 10-17.00 uur. Twee keer zelfs 2 dagen geweest. Om alles goed te kunnen zien. Omdat het zo goed was, de kwaliteit van de banen zo hoog was, en ik bereid was om te wachten voor een foto. En anderen ook...Ik durf het bommetje wel te droppen: Ontraxs gaat aan zijn eigen succes ten onder, en dat is in 2024 begonnen... Oplossing? Geen idee. Misschien zoals bij de museumlijnen, een fotouurtje van 09-10.00? Van te voren kiezen welke baan je wilt fotograferen. Je mag er max 4 uitzoeken (looptijd tussen de banen valt ook in die 60 minuten) En voor elke baan max 10 kaartjes verkopen. Voor 15 Euro extra bovenop de 'gewone' toegangsprijs. Uiteraard in de voorverkoop en NIET op de dag zelf. Zou ik er voor over hebben. Maar ik weet dat het NSM nogal strikt is met die 10.00 uur.Ik was op 13 januari j.l. ook naar Rijswijk. Veel meer reistijd dan de 15 minuten fietsen (enkele rit) van afgelopen vrijdag. Veel meer betaald om binnen te komen. Ook vroeg naar buiten. Maar toen wel een hoop lol beleefd én goede foto's kunnen maken (en over het licht dáár, zullen we het maar niet hebben). Gisteren liep ik met een teleurgesteld gevoel naar buiten. Van Ontraxs...Groet, Raymond van den Hoven