Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69438 keer)

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #150 Gepost op: 18 January 2009, 17:40:27 »
Even een vraagje van deze kant :Hoe denkt men er bij het NSM over dat derden aan hun Lok 3737 willen sleutelen?

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #151 Gepost op: 18 January 2009, 18:54:52 »
Zou iedereen die interesse heeft en die eventueel wat zou willen doen, zich kunnen melden met een emailtje? Wellicht dat we dan eens iets kunnen organiseren, bijvoorbeeld een keer bij elkaar komen om dingen wat concreter te maken en ideeen uit te wisselen.

Ik hoor of zie graag reacties (heb er inmiddels als 2 binnen, maar er is ruimte voor meer  ;D)

Tom.

het is dat ik in zuid-Limburg woon, want als ik in de buurt van Utrecht woonde had ik mij wel aangemeld.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 18 January 2009, 21:19:13 »
Ik rvaag me trouwens nog steeds af waarom het NSM als gerenomeerde stichting het niet kan, en een nog op te richten stichting het wel zou kunnen?

Wat is de meerwaarde om nóg een stichting op te richten tov je gewoon aanmelden bij het NSM zelf en onder hun naam te werk te gaan ???

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 18 January 2009, 21:57:52 »
 Hallo Tom,
 Ik vraag mij af, net als mijn voorganger, of het niet beter is , dat je eerst  eens donateur gaat worden, om goed geinformeerdte zijn over wat precies de achtergronden zijn over het niet laten reviseren van de 3737.
 Het zou wel eens kunnen, dat je anders  gaat denken over die hele kwestie.
-Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #154 Gepost op: 18 January 2009, 22:07:18 »
Zo. Net even het hele draadje doorgelezen. Het is zeker jammer dat de stoomloc waarschijnlijk niet rijdend gehouden kan worden.

Wat ik me ergens op p6 af begon te vragen: iemand sprak daar over het eventueel bouwen van een replica. Wat kost zoiets vandaag de dag ongeveer? Dat plan lijkt me namelijk niet eens zo gek, maar ik heb echt geen enkel idee van het prijskaartje.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

MR

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 18 January 2009, 22:09:51 »

Hoi

Hallo Tom,
 Ik vraag mij af, net als mijn voorganger, of het niet beter is , dat je eerst  eens donateur gaat worden, om goed geinformeerdte zijn over wat precies de achtergronden zijn over het niet laten reviseren van de 3737.
 Het zou wel eens kunnen, dat je anders  gaat denken over die hele kwestie.

Zou het niet kunnen zijn dat Thom vrijwilliger is in het NSM?

Groet,

Marco

Thom

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 18 January 2009, 22:14:03 »
Ik denk dat we een Tom en een Thom hebben ;D

Mvg,
Thom,
inderdaad vrijwilliger  ;)

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 19 January 2009, 12:35:50 »
Tomasso:

Even een rekenvraagje dan: bij een jaarcontributie van Euro 120,- per persoon...... (welke club / stichting vraagt zulke bedragen ?) hoeveel leden denk je dan nodig te hebben om bv de 3737 op te knappen. Als jij subsidie krijgt voor dit project,waarom het NSM dan niet.......

Er zijn Stchtingen met eigen materieel welke bv slechts euro 15,- op JAARbasis vragen, en zelfs deze hebben grote moeite dit bedrag te innen en leden vast te houden.

En zelfs clubs met behoorlijk veel geld, zoals stichting mat 54 (stel 766) krijgen het niet voor elkaar om hun stel gereviseerd te krijgen.

Nieuwbouw TEE motorwagen en revisie 3 rijtuigen gaat miljoenen euro's kosten, (neem als indicatie maar voor het gemak de nieuwbouwprijs van een VIRM) dan mag elke inwoner van Nederland wel 120 euro aan je Stichting overmaken.........

Ik ben al bijna 25 jaar actief in clubs, en telkens blijkt weer ondanks goede contacten dat zelfs de kleinste dingen enorm veel energie kosten om te verwezelijken. En voor alles komt een rekening.
Ik wil niet zwart/wit kijken maar naar mijn persoonlijke idee komt die TEE motorwagen er bijvoorbeeld nooit. Tot nu toe, het stel staat al weer "even" in Nederland, is zelfs geen (stuur-) rijtuig ook maar enigzins opgeknapt.

Hoorde zelfs dat de voorzitter van deze club al weer met een nieuw idee bezig is, een soort museum in Lelystad.................

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #158 Gepost op: 19 January 2009, 12:46:30 »
Europeese subsidie's (in Brussel) al aangevraagt?
Er valt altijd wel ergens iets weg te halen lijkt me.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 19 January 2009, 17:53:55 »
@ Marco,

Yep en hier is nog een Tom (Tomasso), ook vrijwilliger (bij de MBS), maar dan zonder H ;D

@ Richard,

heb ik het nog nooit over gehad dat er een andere maatschappij aan gaat sleutelen.

@ Jos,

Geen probleem, mensen vanuit het hele land melden zich aan, dus als je geinteresseerd bent, lees dan straks even het (nog te plaatsen) bericht van Paul Bender en meld je aan. We kunnen altijd kijken of er ergens een mouw aan te passen is en wie weet kan jij op afstand wel meer betekenen dan wat ik hier doe. Dus, meld je aan  8)

@ Thom,

Meld je aan en ben bij de eerste vergadering, dan kom je vast meer te weten  ;D

@ Peter,

Ik heb rechtstreeks bij de bron geinformeerd en daar is een heleboel duidelijk geworden.

@ Pewiam,

Ik speel in een band waar de contributie € 30,- per maand bedraagt. In de muziekwereld is een contributie van tussen de € 15,- en € 20,- per maand heel normaal en dat is toch ook allemaal vrijwilligerswerk (als je het zo kan noemen). Maar er is over nagedacht in ieder geval. En ik weet dat het bij grootspoor wat anders ligt. Bij de MBS of VSM ben je vrijwilliger en daar betaal je verder geen contributie, juist omdat je al vrijwilliger bent. Ik denk dat dat bij meerdere grootspoorclubs er zo aan toe gaat. Als je het dan vergelijkt, tsja, dan is het inderdaad meer, maar zelfs dan nog, € 10,- per maand? Dat zou toch moeten lukken denk ik? Weet je, eerst maar eens proberen en kijken of het werkt, zo niet, tsja helaas. Maar als het nou wel eens zou kunnen werken en we blijven hier al steken omdat we "denken" dat het niet kan, ik kan alleen maar zeggen, zonde van die kans  :)

Goed, ff kort en krachtig (behalve jij Pewian, jij moest het ontgelden, excuses hahaha. Bedoel er niks kwaads mee hoor!).

Tom
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #160 Gepost op: 19 January 2009, 18:55:40 »
Er zijn Stchtingen met eigen materieel welke bv slechts euro 15,- op JAARbasis vragen, en zelfs deze hebben grote moeite dit bedrag te innen en leden vast te houden.

Het nadeel van veel stichtingen is dat het geld op de grote hoop terecht komt en niet naar één specifiek en herkenbaar doel. En dan bedoel ik een tastbaar doel: een loc of een wagen. Een organisatie is wel een doel, maar je geld kan in principe overal voor gebruikt worden.

Als het lukt om een stichting met als specifiek doel het opknappen van één bepaald museumstuk wordt, is voor veel mensen duidelijk dat hun geld ook echt daar aan besteed wordt. Dat is wat mij erg aanspreekt in dit verhaal. Dat, en de gedrevenheid van Tom.

Eelco

guest7823

• Gast
« Reactie #161 Gepost op: 19 January 2009, 19:12:17 »
Ideeënteam 3737

Zowel op Beneluxspoor is het onderwerp 3737 als wel op NMLD is het onderwerp 3737 uitvoerig besproken.

Hoewel het NSM duidelijk heeft aangegeven dat de 3737 op (korte) termijn niet rijvaardig is te verwachten is de deur voor het in de toekomst rijvaardig maken van de 3737 niet dicht gegooid.

Uit de gevoerde discussies blijkt dat vele mensen zich vanuit allerlei hoeken van Nederland betrokken voelen bij deze loc en met name het jammer vinden dat we er het z’n allen niet in slagen om deze loc rijvaardig te krijgen en te houden.

De aard van fora brengt met een grote mate van anonimiteit met zich mee. Hierdoor is het nauwelijks mogelijk om te zien waar kennis, ervaring en energie zit om te kijken of er een werkbare oplossing mogelijk is om de 3737 rijvaardig te krijgen, anders dan de recent door het NSM onderzochte mogelijkheid.

Zijn er op deze twee fora (en elders) mensen die bereid zijn om tijd en energie te steken om te kijken of er ideeën zijn om naar deze oplossingen te kijken.

Mijn eerste doel is om te kijken of we op korte termijn een bijeenkomst kunnen houden van mensen die zich:
- Betrokken (willen) voelen bij de 3737
- Kennis van stoomlocomotieven hebben en die ten dienste willen stellen van de 3737
- Kennis / ervaring hebben in de Nederlandse museum wereld
- Kennis / ervaring hebben met voorgaande perioden waarin de 3737 rijvaardig was
- …………

Om dit laatste te bereiken verzoek ik een ieder die denkt aan deze denktank iets te kunnen bijdragen een mailtje te sturen naar 3737(a)b-support.nl met daarin:
- Naam
- Eventuele spoororganisatie waarbij je betrokken bent
- Eventuele relevante ervaring m.b.t. de 3737
- Eventueel anders (bijvoorbeeld, ben je goed in het opzetten en uitwerken van plannen, kan je goed boekhouden, heb je organisatorische kwaliteiten van welke aard dan ook, etc.…)

Aan de hand van de aanmeldingen zal dan gekeken worden of het zinnig is om een dergelijke bijeenkomst te gaan beleggen.

Het is zeker niet mijn bedoeling om het NSM of de bij het NSM werkende vrijwilligers af te kraken. Zowel met de andere delen van de collectie als met de 3737 geven deze partijen aan het beste er mee voor te hebben (en slagen daarin in mijn ogen zeer goed). Ik denk dat de kans van slagen veel groter wordt wanneer een NSM (vrijwillig) medewerker bereidt zou zijn mee te denken.

Ik verklaar hierbij dat de opgestuurde informatie enkel en alleen gebruikt zal worden voor het organiseren van de eerste 3737 denktank bijeenkomst. Mocht deze bijeenkomst slagen dan zal er daar besloten worden wat er met deze aanmeldingen verder gebeurd. Mocht deze bijeenkomst niet door gaan zal ik op 1 juli 2009 alle ontvangen berichten weggooien

De 3737 rijvaardig in 2011 bij de honderdste verjaardag zal niet lukken, maar misschien dat er dan wel bericht kan worden gegeven dat de loc weer gebruikt gaat worden.

Ik kan me tenminste nauwelijks voorstellen dat datgene wat de NVBS in 1981 wist te bereiken niet te herhalen of nog liever te evenaren valt
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 19:34:08 door guest7823. Reden: e-mail adres aangepast ivm anti spam. @ vervangen door (a) »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 19 January 2009, 20:33:32 »
Ik wil niet zwart/wit kijken maar naar mijn persoonlijke idee komt die TEE motorwagen er bijvoorbeeld nooit. Tot nu toe, het stel staat al weer "even" in Nederland, is zelfs geen (stuur-) rijtuig ook maar enigzins opgeknapt.
Je stoot nu toch een aantal mensen aardig voor hun hoofd, als je op de site van de TEE jongens gaat kijken zie je toch dat er meer gebeurt dan jij zal denken...

Misschien zijn het maar kleine zaken, maar je moet ergens beginnen, je stuurt zo'n bak niet zomaar even weg om te laten reviseren, dat zitten nogwel wat eurotjes aan gemoeid en dat gaat niet over 1 nacht ijs...

Locoheizer

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 19 January 2009, 23:00:38 »
@ Marco,

Yep en hier is nog een Tom (Tomasso), ook vrijwilliger (bij de MBS), maar dan zonder H ;D

Er staat geen Tom van 31 uit Ede op de MBS ledenlijst.

Locoheizer

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 19 January 2009, 23:06:27 »
Net 11 pagina's zitten doorlezen en het valt mij op dat er nogal veel crap tussen staat. Kennis is soms erg ver te zoeken.

Een stoomloc is heel wat anders dan een diesel of zo'n vonkentrekkend ding. En het is compleets iets anders dan pielen met je fleisman trafo.

Een stoomloc, ongeacht leeftijd en afkomst, vereist liefde, aandacht, toewijding en kennis van de gebruikers. Daarnaast heeft een stoomloc ook meer depotvoorzieningen nodig dan een depotvoeding en een inspectieput.

Kortom. het NSM doet er nu in deze omstandigheden goed aan om de loc te conserveren en niet rijvaardig te herstellen. Anders zou de geschiedenis zich herhalen.

Grüsse, Locoheizer.