Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69343 keer)

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #60 Gepost op: 21 December 2008, 15:02:11 »
@pjotrtje: relatief luttel = € 200.000 (bron: Jorick https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15959.0). Toegegeven, ik heb het niet op de bank, maar voor een machine met een zo grote cultuur-historische waarde moet dat geen onoverkomelijke drempel zijn.

Volgens deze bron: http://www.railmusea.nl/persb2008/spm200813.htm wordt het voor de revisie gereserveerde geld nu besteed aan het onderhoud aan de rest van de collectie. Als dat betekent dat er daarvoor totaal geen geld voor de collectie gereserveerd was, dan kan ik begrijpen dat voor het niet reviseren gekozen is, maar ik kan me niet voorstellen dat het NSM zo'n eenzijdig financieel beleid zou voeren. Vandaar dat ik betwijfel of de keuze die je schetst (3737 goed en collectie slecht en v.v.) wel zo zwart-wit is.

Verder begrijp ik dat een stoomloc in vergelijking met de 273, 41 en mat.'24 een exploitatietechnisch monster is (veel meer onderhoud, geen rijtuigen), maar de functie van een museum overstijgt het louter bedrijfseconomische.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 15:06:32 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 21 December 2008, 15:13:53 »
vergeet niet dat het andere materieel in het museum door vrijwilligers word onderhouden, en de kosten alleen materiaal kosten zijn en denk erom het IWV trekt de touwtjes steeds strakker aan (denk aan per april verplicht ATB-E). Moet zelf ook met een goede implimentatie komen voor ATB in mat'24, gebeurd ook in vrije tijd.

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 21 December 2008, 15:35:25 »
@pjotrtje: relatief luttel = € 200.000 (bron: Jorick https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15959.0). Toegegeven, ik heb het niet op de bank, maar voor een machine met een zo grote cultuur-historische waarde moet dat geen onoverkomelijke drempel zijn.

Carlo

Dus als ik het hieruit begrijp dan is het begrotingstekort om de loc weer op de baan te brengen 2 ton.
Ook ik heb het niet op de bank staan maar lijkt mij dat dat bedrag toch wel op tafel moet kunnen komen,niet dit jaar dan wel volgend jaar.
Commercieel gezien mischien best te doen,denk hierbij aan een manifestatie rond de 100ste verjaardag van de oude dame.
Expositie in het museum met foto's,levensloop,schaalmodellen enz. enz.
Moet toch wat van te maken zijn.
Het is toch een stuk historie wat dan weer in werking is te aanschouwen en het blijft naar mijn idee een trekpleister van jewelste.
En weer eens wat anders dan de zwart rode duitse stomers. (Ok,de machines van de ZLSM zijn ook erg fraai,maar niet 100% NL)
nou kijk ik natuurlijk niet verder dan het rijvaardig maken,er zullen gerust nog veel meer haken en ogen aan zitten qua onderhoud en exploitatietechnisch.Maar als het enkel en alleen op die 2 ton hangt,nee dan snap ik het besluit niet.
Groetjes Patrick

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #63 Gepost op: 21 December 2008, 16:05:31 »
De 3737 heeft de afgelopen decennia al vaak grote reparaties ondergaan (bv. 2 maal een hele nieuwe ketel!)  Voor een museum dat zelf geen eigen werkplaats en dienstuitvoering heeft, kan ik me goed voorstellen dat men beslist dat dat geld ook anders besteed kan worden. Het probleem is vast niet dat het geld er echt niet is, maar dat men twijfelt of het wel optimaal besteed is als het naar de 3737 gaat. Hoeveel km heeft de loc sinds de laatste reparatie gereden? Hoeveel ritten/kilometers krijg je terug voor deze reparatie van 2 ton? Daar zullen wij op dit forum niet zo snel inzicht in krijgen, maar ik kan me goed voorstellen dat men denkt: dat geld kan beter besteed worden. Voor een museumbedrijf dat zelf de expertise en de mogelijkheid van een 'dagelijkse verzorging' van het machien door vrijwilligers in huis heeft, vallen die (meer)kosten ongetwijfeld heel anders uit.
Het belangrijkste is denk ik dat ze de loc goed conserveren, zodat een (zoveelste) herstelling in de toekomst mogelijk blijft. Maar daar kunnen we denk ik wel vanuit gaan.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #64 Gepost op: 21 December 2008, 16:19:47 »
Ooit heeft de NVBS een offerte aangevraagd (en gekregen), en toen bleek dat de huurkosten ver boven die van b.v. de VSM uit kwamen.

De NSM heeft zich toen uit de markt geprijsd :'( :P

De laatste keer dat die reed was dat voor een huwelijk ???

Een stoomlocomotief moet regelmatig rijden anders is het weggegooid geld
En doet men dat niet, dan kunnen ze het beter laten ::)
« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 16:21:45 door .Bob »
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #65 Gepost op: 21 December 2008, 16:27:52 »
Verder begrijp ik dat een stoomloc in vergelijking met de 273, 41 en mat.'24 een exploitatietechnisch monster is (veel meer onderhoud, geen rijtuigen), maar de functie van een museum overstijgt het louter bedrijfseconomische.

Misschien wel, maar je hebt het verschil tussen theorie en praktijk. Ook een museum kan elke euro maar één keer uitgeven. De functie van een museum is bovenal het bewaren. En hoewel beperkt qua collectie, heeft het spoorwegmuseum bijzonder spul weten te bewaren.

Het is natuurlijk wel heel vreemd dat er in nederland gigantische bedragen aan alerlei vage multicultie zaakjes wordt gegeven maar voor het eigen cultuurgoed is er weinig tot niets.
Bah, wat een goedkope opmerking. Niks onderbouwen, alleen een suggestie wekken. Kijk nou eerst maar eens naar de cijfers voor je iets zegt: voor 2009 is 34,9 miljard gereserveerd voor OC&W, in 2008 werd nog geen 5 miljard uitgegeven aan ontwikkelingssamenwerking. Nogal een verschil, niet?

Eelco

guest7823

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 21 December 2008, 18:45:00 »
Voor alle duidelijkheid:

De 3737 heeft maar een keer een volledig nieuwe ketel gekregen. Wel is de "oorspronkelijke" ketel o.a. wel voorzien van een nieuwe broekplaat (de overgang van vierkante naar ronde ketel) Verder is het redelijk normaal dat er af en toe pijpen worden gewisseld (+/- een keer in de tien jaar).

Verder heb ik het volgende uit de wandelgangen begrepen:

Aan de ketel moet het nodige gebeuren (o.a. t.g.v. niet goed wegzetten na gebruik) en verder moet er een keertje goed gekeken worden naar de lagers. Hiervoor moet de loc van de wielen getild worden. Dit inschatting is dat de lagers nog redelijk / herstelbaar zijn. (Opnieuw ingieten witmetaal). Verder moet er iets gebeuren aan de uitlijnig.

Is allemaal geen "hocus-pocus" en er zijn meerdere clubs in Nederland die vergelijkbare projecten hebben aan gepakt.

Indien er met de 3737 maar een beperkt aantal ritten per jaar gereden moet worden en niet in absurde maten belast gaat worden zou er met een relatief lichte herstelling goed mee te rijden zijn. De vraag is echter wie gaat dat doen en wie prepareert de loc voor een rit en zet hem na gebruik weer zo weg dat een aantal zaken als ketel en lagers daarna niet gelijk weer beginnen te rotten. Verder zal er bij het koud slepen ( en al zeker over langere afstanden) het nodige moeten worden voorbereid, anders worden binnen no-time de lagers naar de *** getrokken.

Is allemaal geen "rocket-science", maar moet wel goed gebeuren.

Het is absurd dat we in Nederland er niet in slagen om de enige hoofdlijn loc die we hebben rijvaardig te krijgen en houden. Zolang het met de 3737 niet lukt heeft het geen zin om te fantaseren over andere NSM stoomloc's. Die zijn qua technische staat allemaal rotter dan de 3737 en hebben dezelfde beperkingen qua gebruik en beheer als de 3737.

De grootste kanshebber qua rijdende hoofdlijn loc is de SGB / NS 6000. Die moeten van "veel verder" komen voordat ze een rijvaardige loc hebben, maar die zullen in ieder geval de middelen hebben om op een zinnige manier om te gaan me de loc's. En dat zit hem dus NIET in het er mee rijden , maar wel in al het gedoe er  voor en er na. Ook bij de SSN en VSM gaat het niet alleen om de rit op de hoofdlijn, maar ook om het (goed) opstoken en daarna weer schoonmaken van de loc.

- legen asla
- legen rookkast
- conservering ketel (indien loc langer niet gebruikt word)
Zijn allemaal niet sexy, maar moet wel gebeuren.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 21 December 2008, 19:01:27 »
Het is een geldkwestie in combinatie met het feit dat het museum zelf niet over voldoende expertise beschikt om de 3737 te onderhouden en op de baan te houden. Moet er worden samengewerkt.

Het is een kwestie van geld, PUNT! Er is nergens geschreven dat het om expertise gaat. Er zijn enkele lieden die dat er van maken om dat ze ooit eens iets gezien danwel gehoord hebben uit het verleden, namelijk o.a. 1989... (reken zelf maar uit hoeveel jaar dat terug is!!)

mvg,
Robin

Thom

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 21 December 2008, 19:39:55 »
Daarnaast gaat het echt wel om meer geld dan die genoemde 2 ton...

guest7823

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 21 December 2008, 19:45:37 »
Van een Nederlandse organisatie weet ik dat vandaar uit de vraag is gesteld wat er na de revisie mee zou gaan gebeuren (qua rijden en beheer).

Toen werd gezegd dat het NSM daar na de revisie over na zouden gaan denken, heeft deze organisatie (zeker op basis van ervaringen uit het verleden) bedankt voor de eer.

Begrijp me goed, ik maak zeer zeker onderscheid tussen de leiding van het NSM en de daar werkende vrijwilligers. Wat het NSM (en de vrijwilligers) doen met het modernere museusmaterieel vind ik geweldig

Tuindert

• Offline Offline
  • Geef mij maar de WSM
« Reactie #70 Gepost op: 21 December 2008, 20:02:27 »
Bah, wat een goedkope opmerking. Niks onderbouwen, alleen een suggestie wekken. Kijk nou eerst maar eens naar de cijfers voor je iets zegt: voor 2009 is 34,9 miljard gereserveerd voor OC&W, in 2008 werd nog geen 5 miljard uitgegeven aan ontwikkelingssamenwerking. Nogal een verschil, niet?
Ik weet niet hoor, maar voorlopig maak jij nou zelf een simpele opmerking, die 34,9 miljard waar jij het over hebt betreft de begroting van het gehele ministerie van OC&W Dus niet alleen de multi-culti onzin projecten maar ook het onderwijs, de wetenschap en cultuur moet er van betaald worden. Bovendien vergelijk je 2 verschillende cijfers over 2 verschillende jaren, zou jij toch moeten weten dat dat een beetje krom is.
 Verder wordt met multi-culti doorgaans geen ontwikkelingssamenwerking bedoeld. Je moet eerder in de richting van de "prachtwijken", en wat daar om heen hangt, kijken, daar word pas echt geld weggegooid aan multiculti-waanzin. Van dat geld kun je aardig wat Jumbo's opknappen en jarenlang mee exploiteren.  ;)

/Emiel

henk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 December 2008, 20:11:34 »
Maar het bljft een goedkope opmerking die niets met het onderwerp heeft te maken.
Eén JSF minder aanschaffen en het complete bezit van het museum kan rijdend worden gemaakt.  ;D
Voel ik persoonlijk meer voor, maar slaat in dit verband ook nergens op.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #72 Gepost op: 21 December 2008, 21:30:30 »
*zwaaaar off topic*
@tuindert, ik chargeer, dat weet ik. Maar die (in mijn ogen) Wilderiaanse sneer richting het multiculturele gebeuren schoot mij even heel erg verkeerd. Ik had de hoop dat dit forum van dat soort opmerkingen verschoond zou blijven.
*on topic*

Ik respecteer de keuze van het Spoorwegmuseum. Het is jammer dat de 3737 voorlopig niet op de baan is, maar liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Eelco

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #73 Gepost op: 21 December 2008, 22:34:40 »
Misschien kijk ik er iets anders tegenaan dan anderen hier. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat men de 3700 niet opknapt. Niet omdat ik het de lok niet waard vind.

De manier hoe er met een stoomlok om word gegaan door het spoorweg museum werkt niet. Dat is gebleken uit de jaren van na de laatste revisie. De lok is onder tijdsdruk van de toenmalige directie afgemaakt. Dit hield in dat er fouten in de ketel zitten, met onderandere twee gelijke pijpenplaten..... Niet doorboorde steunbouten enz. Opzich rijd een lok wel tot je aan je eerstevolgende revisie komt waar je pijpen en buizen moet vervangen wat nu een probleem word.

Afgezien van een revisie is er in al die tijd gebleken dat men niet in staat is gebleken om die lok zelfs voor die luttele aantal ritten niet in goede conditie wist te houden. Dit heeft mede te maken met verschil van meningen van een directie en de techneuten waar niet naar geluisterd word.

De lok is na revisie door een ploeg technische liefhebbers onderhouden. Dit deden zij goed, enkel kwamen er machinsten op die een cursus elders hadden ontvangen. Veel van die machinsten stapten op een lok reden er mee weg om vervolgens niks zelf aan onderhoud onderweg aan de lok te doen. Gevolg hiervan was dat de lok met verschillende defecten na elke rit weer door dezelfde techneuten opknapt kon worden.

De technische ploeg is toen op gegeven moment gestopt omdat het dwijlen met de kraan open was als je zulke machinisten erop laat. De mensen die overbleven wilden wel maar konden niet, omdat de kennis van zaken ontbrak.

Als je bijvoorbeeld bij de VSM kijkt kom je pas in aanmerking machinist te worden als je plus minus 10 jaar aan de loks en materieel gesleuteld hebt. Zodoende ken je een lok van top tot teen, je bent er zuinig op omdat je weet hoeveel werk iets kost en de lok is daardoor soort van deel van je ziel.

Ik denk dat als dit beleid niet veranderd en men nog steeds mensen erop laat rijden die ook niet verantwoordelijk zijn voor het onderhoud zul je hem nooit vlekkenloos in dienst krijgen en is het beter dat je hem afgesteld laat staan in het museum. En het ook zonde is om er weer zoveel ton aan euros ertegenaan te gooien.

Okke

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 21 December 2008, 22:57:19 »
Precies, en om die reden is het ook niet reëel om de opknapbeurt los te zien van onderhoud en exploitatie daarna. Als ik kijk om wat voor bedragen het gaat dan denk ik dat bijna elke museumclub in dit land het wel voor de helft ervan wil doen, en dan houden ze nog genoeg over om een leuk personeelsfeestje te kunnen geven...
Stoomlocs zijn (meestal) niet ingewikkeld, alleen zijn het technieken van vroeger waar je mee om moet weten te gaan. Dat Meiningen voorzichtig is en dus hoog inzet kan ik me wel voorstellen, die zijn Duitse meuk gewend en dat is toch heel anders dat Britse techniek. Dat, in combinatie met de onbekendheid met het werk, maakt dat het misschien toch verstandiger was om bij York te blijven, ook al duurt het dan nog een tijdje. Of samenwerking zoeken met de SHM bijvoorbeeld, of een van de andere clubs. Maar ja, dat de Nederlandse clubs niet zo happig zijn heeft Paul al verwoord. Kortom, dit vereist nog enige studie...