Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 68971 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
3737 gaat niet meer rijden
« Gepost op: 04 May 2008, 21:34:41 »
Las op Nicospilt.com dat de 3737 eind van het jaar naar meiningen gaat voor een revisie.
Wel leuk dat ze dan op haar 100ste verjaardag rijvaardig is (bouwjaar was toch 1911?)
Groetjes Patrick

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2008, 22:00:58 »
Laten we t hopen. Ik hoor de laatste jaren tal van plannen over de 3737,maar tot nu toe staat ie stil.En nu maar hopen dat ze de rest ook gaan doen.Bij voorkeur de 2104, maar dat komt meer door het nummer (mijn verjaardag en die van mn nichtje zijn op 21-04)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2008, 08:10:18 »
Gemiste kans voor het spoorwegmuseum is de herdenking van de laatste rit die de NS 3737 reed in 1958. 50 jaar na dato (januari 2008) had de loc deze rit met de ovalen ramer van de SGB mooi na kunnen rijden...

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2008, 10:12:57 »
De 3737 zou naar Duitsland gaan voor renovatie.
Na onderzoek bleken de kosten te hoog uit te vallen en is besloten daarvan af te zien.
De loc blijft wel in het spoorwegmuseum te zien.
 Bron: www.Nicospilt.com

Eeuwig zonde,zeker met 2011 in het vooruitzicht (dan is de loc 100 jaar oud)
Hij wordt alleen maar slechter en als men hem toch ooit nog rijvaardig wil maken wordt het alleen maar duurder,en wie zegt dat over zeg 20 jaar de expertise nog voorhanden is?
Vindt toch wel dan we hier in NL minimaal 1 rijvaardige echte (nederlandse) stoomloc moeten hebben (weet dat de 675 en bello ook NL zijn)
Ze hebben dan wel de Arend rijvaardig maar das niet echt leuk voor hoofdlijnritten (moeten ze t spoor weer gaan verbreden enzo ;D)
Nee,echt oprecht jammer!
Groetjes Patrick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2008, 10:17:27 »
aan de andere kanbt... rijden ze m nou in elk geval niet nog verder in de puin.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2008, 10:22:05 »
das dan wel weer zo ;D
Ik heb gelukkig nog genoeg filmbeelden waar ie rijdend opstaat.
Groetjes Patrick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2008, 10:23:42 »
Ik had niet anders van het Spoorwegmuseum verwacht >:(
Misschien is er nu budget om ook rond de 3737 een achtbaan te bouwen  :-X
Vr. groeten,
Bob

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2008, 10:27:49 »
aan de andere kanbt... rijden ze m nou in elk geval niet nog verder in de puin.

elk nadeel heeft zijn voordeel  ;)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2008, 10:29:51 »
wie weet wordt het nog wel eens ingelijfd in de Walibi groep.
Lopen de kangoeroepakken tussen de treinen door. ;D
Ze verliezen het doel van een museum een beetje uit het oog en maken er een pretpark van.
Groetjes Patrick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2008, 10:38:52 »
Kan die niet worden overgedragen aan de VSM of SSN.
Effe ATB eronder en karren maar ;D

1 lichtpuntje: ze gaan rijden met het Hondekop tweedje, kan die eindelijk geweatherd worden  ;)


Snik :'(
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2008, 10:57:13 »
Als het spoor steeds drukker wordt zoals het er nu voor staat, dan kan het op termijn wel eens afgelopen zijn met het rijden van museum materieel op het openbare net.

Dan ben ik bang dat alle kosten wat ooit in diverse machines (diesel, electrisch of stoom) voor niks zijn geweest.

Ik juicht het vooral toe om loc's rijvaardig te bewaren.
Maar de keiharde werklijkheid, daar ontkomt niemand aan.

Naar mijn schatting is het museum materieel over 20 jaar of zo alleen maar als statisch object te bewonderen.

Dus de beste optie is gewoon de hele handel alleen maar te conserveren.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2008, 11:01:33 »
Ze verliezen het doel van een museum een beetje uit het oog en maken er een pretpark van.
Ik vrees dat jij, en velen van jullie, de exacte reden van het niet rijvaardig maken van de 3737 een beetje missen.

Zoals vermeld staat in de startpost, is het door de te hoge kosten niet meer mogelijk. Als eerste was door het bedrijf in Meiningen vermeld dat de reparaties onder het genoemde budget uitgevoerd konden worden. Echter, na een 2e controle bleken ze toch veel hoger (en dan praten we niet over een paar tientjes) te zitten dan de eerder genoemde prijs. Toen heeft het spoorwegmuseum besloten om dat geld niet te gebruiken voor het rijvaardig maken van de 3737, maar te gaan gebruiken voor al het rijdende materieel. De hoeveelheid die de 3737 zou gaan rijden en de hoge revisiekosten maakte het niet rendabel om de revisie uit te laten voeren.

Echter, de 3737 staat goed geconserveerd in het museum, en als ik het infoblad van het SPM mag citeren:
"Maar, zeg nooit 'nooit'".

Kan die niet worden overgedragen aan de VSM of SSN.
Er is wel gekeken naar mogelijkheden tot samenwerken, of in ieder geval is die hulp ook aangeboden door diverse museumorganisaties in Nederland, maar is niks uitgekomen. De exacte reden weet ik niet, maar ook dáár zal het SPM wel logisch over nagedacht hebben. Daarnaast, 'even overdragen' en bij een andere club laten reviseren? De kosten worden er niet minder van. Ik moet de eerste museumclub nog tegen komen die 'even' meer dan 2 ton aan euro's te besteden heeft om een lok te reviseren.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2008, 11:21:36 »
in ieder geval verliest Nederland ze laatste kans op een echte Nederlandse grote werkende stoomlocomotief en dat is erg triest.

Misschien interessant om een girorekening te openen?
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2008, 11:41:06 »
@ Bob.

Zoals Jorick vermelde loonde de hoge kosten het gebruik niet.
De loc zal dermate weinig gebruikt worden dat er toch meer onderhoud is aan het drijfwerk en dergelijke alleen maar oploopt.

Bij een statische loc is dat minder het geval.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2008, 12:46:36 »
Je kunt de NS niet beschuldigen van enig cultuurhistorisch besef.
Wat een lutsers!  Alle kosten zijn gerechtvaardigd om deze lok in rijvaardige conditie aan onze klein kinderen te laten zien.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!