Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69394 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2008, 15:08:59 »
in ieder geval verliest Nederland ze laatste kans op een echte Nederlandse grote werkende stoomlocomotief en dat is erg triest.
Wie zegt dat er niet over een jaar of 5 wordt besloten om de revisie alsnog uit te voeren?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2008, 15:18:47 »
Ze verliezen het doel van een museum een beetje uit het oog en maken er een pretpark van.
Het doel van het museum is in elk geval nooit geweest te gaan rijden met het tentoon gestelde materieel. Dat dat nu bijvoorbeeld wel gebeurt met de Diesel I, blokkendoos en mat '54 is in dat opzicht alleen maar te prijzen...

Je kunt de NS niet beschuldigen van enig cultuurhistorisch besef.
Wat een lutsers!  Alle kosten zijn gerechtvaardigd om deze lok in rijvaardige conditie aan onze klein kinderen te laten zien.
Wat is dit nou weer voor onzinnige opmerking! De kosten zijn misschien gerechtvaardigd, maar in de museumwereld is nou eenmaal niet zoveel geld voorhanden. Want let wel: het is niet alleen de restauratie die (veel) geld gaat kosten, maar ook verder onderhoud. En het museum is dan wel één van de topstukken kwijt. Want een rijvaardige 3737 zal niet in het museum staan, kan ik je vertellen.

En je opmerking richting de NS gaat helemaal nergens over!

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 15:29:09 door NS8714 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2008, 17:41:13 »
De naam museum materieel zegt het al, die staan in het museum.
Daar ga je niet mee rijden.

En zoals mijn eeerdere opmerking:

Wat heb je er aan om iets rijvaardig te bewaren als je het toch noit gebruikt.
Het zelfde geval met de 1010, die blijft ook alleen maar goed geconserveert staan.

En zo zijn ook nog enkele voorbeelden.

De SSN doet toch regelmatig excursie ritten.
Maar het spoor wordt steeds voller de NS wil over enkele jaren volgens een metrodienstregeling rijden.
Is er dan nog plaats voor een ecursierit mrt oud materieel?
Ik denk het niet.




Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2008, 18:00:40 »
Het zal best wel een financieel gestuurde en verstandige beslissing zijn, maar ik vraag me wel af, waarom in Nederland de 3737 niet kan rijden, terwijl er in Engeland tientallen, zo niet honderden stoomloks rondrijden, die al tientallen jaren gefinancierd worden, al of niet moeizaam.
Twee jaar geleden werd er een vermogen verzameld om de nationale trots, de "Flying Scotsman" voor een verkoop naar de USA te behoeden, en die ligt inmiddels, min of meer onverwacht, helemaal uit elkaar. En dat wordt allemaal betaald door het NRM (National Railway Museum), waar de entree ook nog eens gratis is.

Er gaat toch ook iets vanuit, als onze nationale trots rondstoomt i.p.v. alleen maar in het museum staat? Dat kan toch ook geld in het laadje brengen?

Maar goed, ik ga wel weer een tripje plannen naar de UK.

Leen.

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2008, 18:48:21 »
Ik vraag mij af waarom wel geld gestoken wordt in een ketelrevisie voor een loc die hooguit 30 meter spoor tot zijn beschikking heeft (de replica van de Arend) en niet gebruikt wordt om een Nederlandse normaalspoorstomer rijvaardig te krijgen. Ik zou zeggen, laat die replica van die Arend lekker staan en gebruik dat geld voor de extra kosten voor de 3737.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 18:50:20 door Michiel »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2008, 18:55:42 »
De Arend kan binnen het museum gebruikt worden voor bij diverse evenementen. Dus zo raar vind ik dat niet. En het opknappen van de Arend heeft volgens mij een stuk minder gekost dan wat het herstel van 3737 zou gaan kosten.

maar ik vraag me wel af, waarom in Nederland de 3737 niet kan rijden, terwijl er in Engeland tientallen, zo niet honderden stoomloks rondrijden, die al tientallen jaren gefinancierd worden, al of niet moeizaam.

kijk alleen al naar het verschil in bevolkingsaantallen. Voor sponsoracties kan daar uit een enorme groep geput worden. Dat is hier wel anders. Ook heeft het Verenigd Koninkrijk vanuit de geschiedenis een heel andere relatie met de spoorwegen. Treinspotter was een nationale hobby en men was zich er een stuk bewuster van de historische waarde van locomotieven op het punt dat het nog vijftien jaar zou duren voor er een einde kwam aan de inzet van stoomlocomotieven. Sterker, British Rail heeft in de jaren 50 al een lijst opgesteld van locomotieven die bewaard moesten worden.
In Nederland was de stoomloc slechts een gebruiksvoorwerp.

Al met al redenen genoeg om de museale vergelijking tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk enigszins mank te laten gaan.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 19:01:15 door NS8714 »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2008, 19:26:35 »
De Arend kan je niet op het hedendaags spoor zetten.Dan moet er weer een replica gebouwd worden  ;)

Actie starten dan maar?! (vd 3737)
Blijft wel jammer
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2008, 19:40:53 »
Citaat
In Nederland was de stoomloc slechts een gebruiksvoorwerp.

Ik vraag me wel eens af waar de grens ligt bij wat in Nederland als gebruiksvoorwerp wordt beschouwd, maar, even buiten dat, het is maar 1 lokje, en verhoudingsgewijs is hier veel meer geld dan in de UK.
Trouwens, ook daar worden trainspotters als mensen met een afwijking beschouwd, en ik ken iemand, die voor de buurt verborgen hield, dat hij een modelbaan had. Het wordt daar soms gezien alsof je met poppen speelt (als man).

Met de nodige publiciteit is er toch ook aan te verdienen? Ik vraag me af of dat in het financiële plaatje wel is meegenomen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 19:44:25 door Leen »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2008, 20:36:18 »
In Engeland is het een totaal ander verhaal.
Daar rijden niet zo veel treinen, je mag blij zijn als er 1x pe uur een trein langskomt.
Dus ruimte zat om met zo een stoomloc te rijden,dit heeft niet zo veel met de geschiedenis te maken.

Hier in nederland hebben we nu al bijnan een chronisch gebrek aan spoorruimte.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2008, 20:38:47 »
Met alle respect hoor, maar volgens mij heeft de drukte op het spoor weinig tot niets te maken met het feit dat er wel of geen gerestaureerde stoomlocs rondrijden.

Eelco

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2008, 20:41:06 »
Maar volgens mij wel doorslaggevend voor de beslissing wel of niet rijvaardig.

Met andere woorden "het toekomstig gebruikt rechtvaardigd de kosten niet"



Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2008, 20:45:26 »
Doorslaggevend zijn de kosten geweest. Met daarnaast, zoals de discussie op NMLD ook laat zien, de overweging wie de loc moet bedienen, waar de loc gestationeerd moet zijn, etc.

Eelco

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #28 Gepost op: 20 December 2008, 20:48:22 »
Dus ook het gebruik (je schrijft het zelf met "bediening en gestationeerd")


Jos.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 21:06:58 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #29 Gepost op: 20 December 2008, 21:39:34 »
In de UK zijn er meer dan 1000 stoomlocs bewaard gebleven, en er is vorig jaar zelfs een nieuwe gebouwd.

De stoomlocs zijn ook door de weeks regelmatig te zien op Londense stationnetjes als King's Cross, Waterloo en Victoria, en door mij zelf op Kensington Olympia. Daar kan het dus wel.

Feit is wel dat er in de weekenden op de grotere stations ( bv Euston ), soms meer treinspotters dan reizigers zijn. Hangt ook af van de maatschapij, Virgin heeft een zeer vriendelijke houding t.a.v spotters, de oude Midland Mainline bijv. in de latere jaren niet.

Het is natuurlijk wel heel vreemd dat er in nederland gigantische bedragen aan alerlei vage multicultie zaakjes wordt gegeven maar voor het eigen cultuurgoed is er weinig tot niets.

Groeten, Alexander