Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie
door
MOVisser
Vandaag
om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
NS264
Vandaag
om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
henk
Vandaag
om 22:19:48
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
Vandaag
om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
Vandaag
om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
Vandaag
om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
Vandaag
om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
henk
Vandaag
om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
Vandaag
om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:33:42
Minder wissels
door
Eric B
Vandaag
om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
Vandaag
om 08:23:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tachowagon (gelezen 7891 keer)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Tachowagon
«
Reactie #60 Gepost op:
16 June 2024, 21:16:58 »
Je moet ook eens kijken naar de laadtijd van je condensator. Bij 4k7 duurt het in jouw schema 4700 seconden om tot 3,1V te laden’. Een laadweerstand van pakweg 10 tot 15 ohm,is echt wel het maximum om nog enig praktisch gebruik te houden. Kwestie van in de datsheet te kijken wat er aanbevolen wordt. Een boost l(na de buck) is deels een oplossing voor het trage laden.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
bask185
Offline
Berichten: 5028
Re: Tachowagon
«
Reactie #61 Gepost op:
16 June 2024, 22:06:29 »
En goed de laadstroom en vermogen berekenen. Met 500mA door 15A kan je tijdelijk tegen een kleine 4W aankijken. Dus ipv 1 weerstand wil je er misschien meer en misschien zelfs een setje (dikkere) THT 2W weerstanden.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd hoe lang het duurt om op te laden en hoeveel vermogen je zou moeten kunnen opvangen.
D2 lijkt me overigens overbodig.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Tachowagon
«
Reactie #62 Gepost op:
17 June 2024, 09:06:05 »
Het doel van D2 is om te voorkomen dat er stromen gaan lopen richting het niet gevoede deel van de schakeling. Kan deels zijn om die schakeling te beschermen of te voorkomen dat die nog gedeeltelijk werkt. Bij low power toepassingen zeker ook om de autonomie via de supercap te vergroten.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
AP3737
Offline
Berichten: 380
Re: Tachowagon
«
Reactie #63 Gepost op:
17 June 2024, 20:22:38 »
Citaat van: Wummeke op 16 June 2024, 18:29:09
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Een condensator heeft in de praktijk niet alleen een bepaalde capaciteit, maar ook een weerstand in serie (en parallell). Als de condensator gaat ontladen, kan in (heel) korte tijd in theorie een heel grote stroom gaan lopen. Maar de serie weerstand beperkt deze stroom. Neem als voorbeeld een interne weerstand van 1ohm en een vraag van 1A. Dan valt er dus een spanning van 1 V over de interne weerstand. Je ziet bij belasting dan geen 5V, maar 4V.
Op het stummiforum worden verschillende types supercaps genoemd die OK zijn (bv 0,5 Ohm interne weerstand). De platte ronde (goldcap) condensatoren die je vaak ziet hebben vaak een interne weerstand van meerdere Ohms, en werken dus niet goed.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon