Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:32:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 21:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 21:21:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 86297 keer)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #210 Gepost op: 12 September 2024, 21:23:13 »
laten we eerlijk zijn, op deze schaal hoef je je gelukkig niet druk te maken dat je geen plek hebt voor een servo motortje  (y)

Voor de deuren is een beetje…… ruitenwissers, bewegende ruitenwissers in deze schaal, dat wil het volk!

Mvg

Kees-Jan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #211 Gepost op: 12 September 2024, 21:27:40 »
Wielen die draaien......

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #212 Gepost op: 13 September 2024, 10:27:03 »
Al een tijdje stil mbt. de ramen, maar ik heb inmiddels resultaat

Dit komt uit de printer.


Eigenlijk omgedraaid waardoor het duidelijk wordt waarvoor die 4 poten zijn.....uitdruipen.


Aan de onderkant van een raam is ook nog een "pieleke" gezet zodat na het uitdruipen er geen dikke bobbel resin onder aan het raam hangt, maar aan het "pieleke".


Op foto's zie je alles dus ook de oneffenheden in de print. Het "glas" is dus wel doorschijnend, maar niet glad.


Dit zie je van het poppetje......niks dus,


Maar dan komt hét..... ;D

1.Waterproof schuurpapier tot korrel 10.000.
2.Vuplex. Dat is geen polijstmiddel, maar "vloeibaar plastic". Komt ipv vaak voor dit soort klusjes gebruikte hoogglans vernis.


Ik ben begonnen met Korrel 1500 en gedurende circa 30 seconden gepolijst, aan 2 kanten natuurlijk.
-1500
-2000
-3000
-4000
-5000
-7000
-10.000
Dan zie je dit,


Daarna de Vuplex volgens de gebruiksaanwijzing.


Ter vergelijk nog even het onbehandelde raam,


18528

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #213 Gepost op: 13 September 2024, 10:38:30 »
En dan nu de ruitenwisser van Kees-Jan met wat polijstmiddel. Dan krijg je die mooie waaier op het glas die je 1:1 ook ziet.  ;D

C-rails

  • Gast
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #214 Gepost op: 13 September 2024, 11:01:18 »
Ik heb geen ervaring met resin, maar als ik PMMA gepolijst wil hebben, ga ik er met een brander overheen. Het oppervlak versmelt dan en het PMMA is dan weer volledig doorzichtig. Misschien iets om uit te proberen?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #215 Gepost op: 13 September 2024, 11:14:23 »
Net geprobeerd: het smelt niet, maar het verbrand (en stinkt) en wordt bruin en zeker niet glad.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #216 Gepost op: 13 September 2024, 11:16:36 »
En dan nu de ruitenwisser van Kees-Jan met wat polijstmiddel. Dan krijg je die mooie waaier op het glas die je 1:1 ook ziet.  ;D

je kan het ook op een ander manier doen als je met de ruitenwisser FritsT

https://www.youtube.com/watch?v=Ik9ljcpDzPk&t=2s
vanaf minuut 15:29

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #217 Gepost op: 13 September 2024, 11:49:04 »
Fraai Frits! Heel fraai.

Ben alleen zo bang dat ze geel gaan worden je ruiten. Spuit ze in met uv bestendige blanke lak (hoogglans).

Zal je vanmiddag m’n oplossing laten zien voor gebogen „glas“.

Hier moet ook wat raamwerk in namelijk:





Spoor 2…….

Mvg KeesJan
« Laatst bewerkt op: 13 September 2024, 11:53:42 door Kees-Jan »
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #218 Gepost op: 13 September 2024, 16:47:49 »
Hallo Frits,

Hier m’n oplossing: 0,5 mm Vivak of gelijksoortig transparant kunststof)uit de lasersnijder wat daarna over een mal even verwarmd is:



Mvg

Kees-Jan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #219 Gepost op: 13 September 2024, 17:21:19 »
Helder, letterlijk en figuurlijk.

Jij hebt het voordeel dat de hoeken scherp zijn. Bij de MP is alles rond, zowel het raam zelf als de hoeken en de omtrek ook nog eens. Ik heb al geprobeerd een "ruim" hoekraam passend te vijlen in de sponning...helaas. En dat dus 4x per MP. Dat kan dus niet anders dan printen en polijsten vrees ik. Maar tja, we wilden een uitdaging...en die hebben we dus.  ;D.

C-rails

  • Gast
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #220 Gepost op: 13 September 2024, 18:47:57 »
Net geprobeerd: het smelt niet, maar het verbrand (en stinkt) en wordt bruin en zeker niet glad.

Ok Frits. Dank voor het proberen. Hebben we weer wat geleerd.  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #221 Gepost op: 13 September 2024, 22:33:05 »
De bestuurderscabine heeft een achterwand en daarin een doorgang (met deur) naar de werkruimtes. Daar hebben we ons vanavond mee bezig gehouden. Dat was dus uitzoeken hoe hoog de vloer moest komen en waar het plafond (lees: bovenzijde deur). Veel uitzoek werk ipv het maken van keuzes.
De achterwand van Cabine-1 zit er nu in al is dat nog niet definitief. Dat hangt weer af van dak en zijwanden waarmee we nog aan de slag moeten.

De achterwand (1:1 30 cm breed/dik) van Cabine-1 is anders dan die van Cabine-2. In Cabine-2 zit er een inkeping in de achterwand waar de brandblusser een plaats heeft. Dezelfde positie bij Cabine-1 wordt vanaf de andere kant gebruikt voor apparatuur. Er komen straks dus 2 soorten koppen uit de printer. Om die eenvoudig uit elkaar te houden hebben er ook tekst in aangebracht.


De deur "hangt" nu hoog en is nog zonder drempel, maar de vloer (tzt. geprint als los inzetstuk met alles er op en er aan) gaat later op hoogte aansluiten.




Aan deze kant van de doorgang komt een opstapje/plateau naar de doorgang want de vloer van de werkruimtes ligt lager dan de vloer in de bestuurderscabine.


Details in/op de achterwanden komen nog...
-brandblusser
-handrem
-paneel
-deurkruk
-enz. enz.

18809
« Laatst bewerkt op: 13 September 2024, 23:30:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #222 Gepost op: 19 September 2024, 19:47:41 »
De cabine-inrichting wordt een complete print en wordt van onderaf ingeschoven.


19277
« Laatst bewerkt op: 19 September 2024, 19:49:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #223 Gepost op: 24 September 2024, 21:08:35 »
Flinke vorderingen met het ontwerp. De zijwand maken we in delen (deuren+ wanden). De zijwanden tussen deur en kop komt vast aan de kop.
Dat betekent:
-cabine 1: lange zijwand (sorteerruimte). Mazzel, want die lengte past net op de buildplate van de 3D printer.
-cabine 2: korte zijwand

Cabine 1:




Cabine 2:
Met op/afstapje naar de bestuurderscabine


De op/afstapjes naar de bestuurderscabine zitten er ook op.
De vloer/bodemplaat schuiven we als rechthoekige plaat naar binnen met de op/afstapjes en tussenwand/WC als aanslag.

19608

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11531
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #224 Gepost op: 25 September 2024, 20:49:43 »
Het toilet,