Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:42:36
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 14:35:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:15:02
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:09:01
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 85252 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #165 Gepost op: 28 April 2024, 15:00:50 »
Test 1: onder 30 graden, met supports op het oppervlak.....Nee.
Test 2a en 2b: rechtop (duurt veel langer om te printen.) met en zonder kwasten/afspoelen.

Volgende testen bestaan uit het al dan niet afspoelen/soppen en uitharden, in diverse volgordes.



Testresultaat 2b:
dikte 1mm en 2 mm, rechte en ook de gebogen ramen.
Direct vanuit de printer, dus nog met "druipende" resin, zonder afspoelen onder de UV-lamp.


Als dit gepolijst gaat worden...... Ik begin er in te geloven.


Het idee achter het polijsten...


Dan moet de maatvoering (krimp ?) nog bepaald worden.

9009

Is dit nog gelukt met polijsten?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #166 Gepost op: 28 April 2024, 15:18:24 »
Ligt nog te liggen. Door omstandigheden nog niet aan toegekomen, maar gaat zeker gebeuren.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #167 Gepost op: 06 May 2024, 23:20:24 »
Er wordt stilletjes op de achtergrond doorgewerkt, dus project valt echt niet stil.

Dit is een tekening van een paar dagen geleden waarbij een aantal aanpassing aan 1:1 zijn gedaan want het moet wel maakbaar zijn in model. Daar waren we eigenlijk toch niet tevreden mee. Dus eerst iets testen voordat we verder gaan.


12204
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 23:22:23 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #168 Gepost op: 07 May 2024, 12:35:48 »
Heb je ooit overwogen om de kop (in delen) te maken zoals ze dat vroeger deden?
Messing is zacht dus op een aanbeeld kun je theoretisch de vorm er in hameren. En nee ik ga je niet helpen!
Ik las ooit dat bij de bouw van de Shinkansen eerste generatie (?) ze die vorm nog steeds zo maakten.
Heel leuk om de geboorte van een model zo te volgen en vooral alle afwegingen en dilemma's.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #169 Gepost op: 07 May 2024, 13:37:20 »
Dat uitkloppen heb ik 20 jaar geleden wel eens overwogen om zo een DE-1 te maken. Na de eerste kop MOET een tweede, maar na de 1e wist ik al....onbegonnen werk (voor mij althans). Voor onze Motorposten moeten we minimaal 4 (of 6) koppen hebben..... Dat uitkloppen gaan we dus zeker niet doen.

Deze koppen staan nog steeds in mijn modelbouw-museum.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #170 Gepost op: 04 June 2024, 22:15:57 »
Al weer 4 weken geleden dat we het ene na het andere deel maakten. Niet TEveel maar wel veel hooi op de vork, maar dat schreef ik al.

-De 6000 is zowat klaar,
-D NTM wagens ook zowat klaar.
-De etswerk voor de Dg is binnen en die laat ik rusten tot Terug naar Toen, begin september.
-De Postwagen (achter de Motorpost) komt na de Dg. (of tussendoor  ;D)

en dan de Motorpost zelf.....wordt hard aan gewerkt, maar achter de schermen. Leren van nieuwe tekensoftware is aan de orde

en ondertussen wordt het zomer en dat betekend veel spuitwerk aan eerder gebouwde modellen.

Nee, pensionado's zitten niet stil.

13210
« Laatst bewerkt op: 04 June 2024, 22:17:38 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #171 Gepost op: 05 June 2024, 09:48:45 »
lekker bezig FritsT

voor je project Motorpost heb ik misschien nog wel wat info voor je  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #172 Gepost op: 05 June 2024, 11:13:49 »
@Edwin,

Fraaie tekeningen die je gestuurd hebt. Die gaan we vergelijken met wat we gemaakt hebben.

Dank.

Frits

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #173 Gepost op: 05 June 2024, 11:21:07 »
Graag gedaan FritsT  (y)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #174 Gepost op: 20 June 2024, 22:56:44 »
Tuurlijk, want we moeten als pensionados niet achter de Geraniums gaan zitten, maar dat doen we zeker niet.

-Postwagen : in ontwikkeling. Onderdelen maken in combinatie met de Dg
 dus...inderdaad lekker bezig

en ook al aan het denken voor de periode daarna want de modelllen op dit lijstje zijn dit jaar allemaal wel klaar.

Voor je project Postwagen heb ik misschien nog wel iets voor je  ;)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #175 Gepost op: 20 June 2024, 23:26:48 »
 (y) Postwagen.

Met de Motorpost houden we even pauze. Begin juli pakken we de draad weer op.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #176 Gepost op: 29 August 2024, 15:53:18 »
Het werd dus wat later dan begin juli maar we kunnen weer verder.

De chitubox voor de wieg binnen in het draaistel.


Wat resultaten:

Het wordt dus niet een compleet geheel uit een printer maar meer een soort bouwpakket.






Wielen tijdelijk van kunststof, maar dat worden functionele metalen exemplaren in beweegbare aspotten.
De wieg geprint in Spoor-0 en Spoor-1


Gespoten Spoor-1 en ongespoten Spoor-0,


Metalen lagering.
In het veerpakket een messing bus met een tapje.




15714

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11522
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #177 Gepost op: 03 September 2024, 20:59:50 »
De kop(pen) van de motorpost in Spoor-1
Te zien bij Terug naar Toen (VSM) komend weekend. Locatie: loods te Beekbergen.



16312

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #178 Gepost op: 03 September 2024, 21:06:57 »
 (y) (y)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #179 Gepost op: 04 September 2024, 14:02:27 »
Mooi gemaakt/geprint Frits!

Succes in Beekbergen.

Momenteel zit ik in de Vectron koppen in spoor 2…. Wellicht leuk om een motorpost in die schaal te maken.

Mvg

Kees-Jan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.