Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Nieuwste generatie keerlusmodules  (gelezen 2999 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Nieuwste generatie keerlusmodules
« Gepost op: 13 januari 2024, 13:15:07 »
Ik ben een keerlus in mijn baanplan aan het tekenen en denk uiteraard al na over hoe e.e.a. moet worden aangesloten. Ik heb daar nog nooit eerder over nagedacht... In de encyclopedie al wat gelezen over het fenomeen keerlus. Voor de benodigde keerlusmodule heb ik de Uhlenbrock Power 4 booster (artnr. 63240) in gedachte. Ik heb reeds 4 van deze boosters in gebruik voor evenzoveel stroomkringen en heb er nog eentje liggen die voor de keerlus gebruikt kan worden.

Vraag: Kan ik een bestaande booster die al in gebruik is hiervoor gebruiken? Zo ja, dan zou ik de booster gebruiken van de stroomkring waar de keerlus in komt te liggen.

Vraag: Of moet het een dedicated booster zijn voor de keerlus met dus een aparte stroomkring?

Verder lees ik dat de nieuwste generatie keerlusmodules (met elektronische schakeling) beter zijn voor de baan, decoders, centrale.

Vraag:  Behoort deze Uhlenbrock tot de laatste generatie? Ik word aan het twijfelen gebracht doordat de Uhlenbrock booster met een separaat relaismodule (artnr. 61080) werkt. En in de encyclopedie staat juist dat dit een oude methode is.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2024, 13:16:44 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2024, 18:06:52 »
Vraag 1:  ja.
Vraag 2:  nee, zie antwoord 1.
Vraag 3:  weet ik niet, maar aangezien je het hebt over een relaismodule denk ik van niet. Dat zal ik pogen uit te zoeken en een antwoord te geven.

Voor mij is ook de vraag wat je precies bedoelt met "met elektronische schakeling".  100% elektronisch zònder relais  of elektronisch mèt relais.   Met relais kan prima werken als je met allerlei detecties werkt, maar met relais is af te raden, in mijn ogen, als je puur elektronisch werkt.  Want dan is een relais wel héél erg traag ten opzichte van elektronica.  In dat laatste geval is meestal (of altijd ?) sprake van de zogeheten "kortsluitdetectie".  Een perfect werkend voorbeeld van de laatste is de Lenz LK200.
Maar over kortsluitdetectie en andere vormen van detectie , ook alleen al over de naamgeving, zijn tientallen pagina's volgeschreven hier op BNLS.

Wordt vervolgd.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2024, 18:14:59 »
Vervolg.
Blijkbaar zitten er in de Uhlenbrock centrale en boosters al een aansturing voor keerlussen.  Hoe dat werkt kun je in die handleidingen terugvinden, neem ik aan.

Maar uiteindelijk schakelt een relais de polariteit om. De Uhlenbrock behoort dus niet tot de door jou genoemde "laatste generatie", of is volgens  de door jou aangehaalde encyclopedie een "oude methode".

De aansturing van dit relais kan overigens geheel elektronisch zijn, wederom door middel van diverse detecties of door de "kortsluitdetectie".

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2024, 18:19:27 »
Voor mij is ook de vraag wat je precies bedoelt met "met elektronische schakeling".


Dank voor je reactie! "elektronische schakeling" staat in de encyclopedie zo genoemd. Ik heb zelf geen idee...


Intussen ben ik wat verder aan het zoeken geweest en ik ben via de site van Huib Maaskant geïnteresseerd geraakt in de keerlusmethode met detectie, zonder kortsluiting. Op de site van Huib wordt o.a. de LDT KSM-SG genoemd als geschikte module. Helaas ben ik vanuit het verleden geen fan van het merk LDT...
Ik ben daarop verder gaan zoeken en ik denk dat Martin Domburg heeft wat ik wil (Module KeerPlus3). Heel anders dan ik in gedachte had in beginsel (Uhlenbrock booster/keerlusmodule), maar dat komt door voortschrijdend inzicht he :-) Ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met de DTS KeerPlus3, danwel met de LDT KSM-SG.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2024, 18:33:58 »
Even nagekeken, en daar bedoelen ze inderdaad een omschakeling zonder gebruik te maken van een relais.
Maar dan volgt er een opmerking die in ieder geval niet opgaat voor de LK200 van Lenz. Dat is ooit eens uitgezocht door naar ik meen Klaas Zondervan.

Encyclopedie :  De nieuwste generatie keerlusmodules heeft geen relais meer, maar een elektronische omschakelaar. Hierbij is de omschakeltijd erg kort. Deze duurt een paar milliseconden.

Bij de Lenz is sprake van MICRO seconden, dus een duizendste van wat hier staat.  Oftewel:  ongeveer 1000 maal sneller. 

Wat ik overigens niet begrijp is, dat, terwijl de Uhlenbrock al in een keerlusomschakeling voorziet (met relais als omschakeling), je alsnog een andere mogelijkheid bekijkt die óók met een relais werkt.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2024, 18:40:03 »
Een verschil van belang is hoe een keerlusmodule werkt: op basis van kortsluiting zoals de Lenz of op basis van stroomdetectie zoals de KeerPlus3. Of er wel of niet met een relais gewerkt wordt doet er niet toe voor wat  betreft de werking.

Gr, Ben.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2024, 18:54:24 »
Hallo Ben,
je eerste opmerking sluit aan bij de vroeger al gevoerde discussie.  Die hoeven we niet opnieuw aan te zwengelen.

Maar je tweede opmerking  "Of er wel of niet met een relais gewerkt wordt doet er niet toe voor wat  betreft de werking." snap ik niet helemaal.
De werking op zichzelf is duidelijk:  de polariteit moet omgeschakeld worden.  En bij de methode met stroomdetectie in de detectie - secties is het omschakelen door een relais of door pure elektronica niet zo van belang, omdat de omschakeling niet zo snel hoeft te gebeuren.
Maar de snelheid van omschakelen is bij de "kortsluitdetectie" wel van groot belang, dus daar komt een relais niet zo goed tot zijn recht.
Dat is ook het grote verschil tussen de LK100 (relais) en de LK200 van Lenz.  De eerste werkte traag, niet gelijk voor elke locomotief en soms met kortsluiting tot gevolg (centrale sloeg op 0).  Terwijl de tweede zó snel is, dat er geen nadelige gevolgen zijn voor apparatuur of andere werking (stilvallen).

Verwoord ik het zo goed ?  Of zie ik iets over het hoofd ?

Als bron:  pagina's vol op BNLS.  Ikzelf heb alleen een LK200, tot volle tevredenheid.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2024, 08:50:19 »
Ik zwengel niets aan hoor. En dan nog Martin...... :(

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2024, 09:15:22 »
De werking op zichzelf is duidelijk:  de polariteit moet omgeschakeld worden.  En bij de methode met stroomdetectie in de detectie - secties is het omschakelen door een relais of door pure elektronica niet zo van belang, omdat de omschakeling niet zo snel hoeft te gebeuren.
Maar de snelheid van omschakelen is bij de "kortsluitdetectie" wel van groot belang, dus daar komt een relais niet zo goed tot zijn recht.
Dat is ook het grote verschil tussen de LK100 (relais) en de LK200 van Lenz.  De eerste werkte traag, niet gelijk voor elke locomotief en soms met kortsluiting tot gevolg (centrale sloeg op 0).  Terwijl de tweede zó snel is, dat er geen nadelige gevolgen zijn voor apparatuur of andere werking (stilvallen).

Verwoord ik het zo goed ?  Of zie ik iets over het hoofd ?


Je verwoordt het prima. Alleen waar je schrijft 'met kortsluiting tot gevolg' bedoel je 'de beveiliging van de centrale grijpt in'. Bij de methode kortsluitdetectie is altijd sprake van kortsluiting, maar die moet sneller werken dan de beveiliging van de booster en ook zo snel dat er geen schade aan de componenten kan ontstaan. Bij de LK200 is dat het geval. De kortsluitstroom krijgt de tijd niet om hoger te worden dan de maximale stroom die de booster kan leveren.

Blijft de vraag hoe de keerlusdetectie in de Power 4 werkt. Op basis van het aansluitschema ongetwijfeld met kortsluitdetectie. Er is sprake van een enkele geïsoleerde lus. En dan dus met een relais dat moet schakelen. Het eerste bezwaar daarvan - de beveiliging van de booster is mogelijk soms sneller - zal wel wegvallen, omdat de booster 'weet' dat er sprake is van een keerlus. Resteert het al of niet theoretische bezwaar van schade aan componenten.

Maar ik vind het sowieso niet vreemd om een aparte keerlusschakeling aan te schaffen. En dat maakt het wat mij betreft niet uit of het een schakeling is op basis van stroomdetectie of kortsluitdetectie a la de Lenz LK200. Er kunnen praktische redenen zijn om voor de Lk200 te kiezen. De aansluiting is minder ingewikkeld en er is minder raillengte nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2024, 11:08:57 »
Uiteindelijk is Enrico het beste af met de module van DTS. Het werkt bewezen simpel. is goedkoop, kortsluitvrij door toepassing van stroomdetectie en geeft bovendien mogelijkheden voor terugmelding.

https://domburgtrainsupport.nl/wp-content/uploads/2023/04/Handleiding-KeerPlus3-v3-NL.pdf

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2024, 11:54:12 »
Lijkt mij een prima keuze.
Vraag blijft wel:  waarom niet met wat al bij Uhlenbrock is ingebouwd ?
Dus die handleiding maar eens bekeken.  Die blijkt zonder detectie-secties te zijn, dus gebaseerd op kortsluitdetectie.

Dat leidt tot de vraag:  gecombineerd met het benodigde relais betrouwbaar ?  Ik denk van wel, anders zou Uhlenbrock dat zo niet inbouwen.

Dus de keuze:  zoiets als de DTS gebaseerd op stroomdetectie    of  gebruik maken van de door Uhlenbrock al aangeboden methode gebaseerd op kortsluitdetectie.
Aan Enrico de keuze  :D

(PS zijn er misschien ook ervaringsdeskundigen  ? )

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2024, 13:12:04 »
Ik neig ook naar de DTS KeerPlus3. Een keerlus met detectie zonder steeds kortsluiting (hoe kort ook) lijkt me beter. De keerlus wordt lang genoeg, dus er kan makkelijk 20cm aan beide zijde af voor de detectie. Het middenstuk is dan nog altijd 4 meter lang, langer dan de langste trein. En bijkomend voordeel is dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten

En ik ben idd ook benieuwd naar KeerPlus3 ervaringen
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2024, 13:18:25 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2024, 13:43:46 »
dat ik ook eenvoudig de 3 secties op de bezet/terugmelder (BMD16N-SD van Huib Maaskant) kan aansluiten
Vraag uit nieuwsgierigheid:  waarom 3 bezetmelders ?
In mijn ogen vormt de keerlus, inclusief detectiestukken, 1 geheel. Waarom zou je die korte detectie-secties met een aparte bezetmelding voorzien ?  Voegt dat ergens iets toe ?
Ik ga er van uit, zoals bij de keerlus gebruikelijk, dat er maar 1 trein aanwezig kan en mag zijn in de gehele keerlus.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2024, 13:44:12 »
Ik gebruik tot volle tevredenheid de keerlusmodule van Etecmo. Werkt ook op stroomdetectie (dus kortsluitvrij) en heeft twee uitgangen voor terugmelding (die ik overigens niet gebruik, want ik rijdt niet computergestuurd). En goedkoop.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Nieuwste generatie keerlusmodules
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2024, 13:51:43 »

Vraag uit nieuwsgierigheid:  waarom 3 bezetmelders ?


Je kunt bijvoorbeeld de laatste bezetmelder in de rijrichting gezien gebruiken als stopmelder. En als je van de andere kant komt idem. Dat heb je het dus feitelijk over 3 melders waarbij de middelste melder niet strikt noodzakelijk is.