Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Gewicht voor wagons  (gelezen 960 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Gewicht voor wagons
« Gepost op: 09 January 2024, 14:57:10 »
Ik kwam een verhaal tegen over het verzwaren van te lichte wagons. Dat klinkt interessant, want mijn ervaring is dat de lichtste wagons het snelst ontsporen.

De Amerikaanse NMRA heeft de volgende aanbevelingen:

H0: 28 gram + 0,55 gram per millimeter lengte
N: 14 gram + 0,165 gram per millimeter lengte

De Europese NEM heeft deze aanbevelingen als minimum:

H0: 0,4 gram per millimeter over buffers
N: 0,17 gram per millimeter over buffers

En dan + 30% als maximum.

Mijn vier N wagons (NMRA, NEM, NEM + 30%):

160 mm = 40 g (40 g, 27 g, 35 g)
105 mm = 25 g (31 g, 18 g, 23 g)
80 mm = 15 g (27 g, 14 g, 18 g)
80 mm = 11 g (27 g, 14 g, 18 g)

Wel interessant dat de langste wagon precies goed is volgens de Amerikanen en de rest (flink) te licht, maar volgens de Europese standaard zijn de twee langste te zwaar en één van de korte te licht...

Zelf zat ik te denken dat voor ontsporen de asdruk de meest relevante factor is, die respectievelijk 10, 6, 7,5 en 5,5 gram is voor deze wagons (de lange vier assen, die van 80 mm twee assen).

Maar blijkbaar maakt lengte ook nogal verschil, en natuurlijk korte wagons hebben twee assen en langere vier.

Wat zijn jullie gedachten, en zijn er modeltreiners die inderdaad wat extra gewicht aan hun wagons toevoegen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2024, 15:59:34 »
Ik heb vroeger wel gewicht toegevoegd aan wagens, maar de laatste tijd niet meer. De meeste wagens voldoen al redelijk aan de gewichtsnormen. Daarbij komt dat niet het absolute gewicht het belangrijkst is, maar meer de gelijkmatige verdeling van het gewicht over de wagens.

Bij het samenstellen van een trein let ik er wel op dat de lichtste wagens achteraan hangen.

Dat de lengte ook van invloed is komt volgens mij door de krappe bogen op modelspoorbanen. Daardoor staan er dwarskrachten op de koppelingen en die zijn groter bij langere wagens.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2024, 16:13:48 »
Kwam je ze hier soms tegen?




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2024, 16:16:47 »
Nee, wat ik gezien had was een verhaal op Youtube.

Maar cool dat hier bijna 50 jaar geleden al over nagedacht werd, en de uitkomsten waren redelijk vergelijkbaar.  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2024, 16:28:54 »
Van die 50 jaar kun je rustig 60 maken, en misschien wel 70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2024, 17:16:26 »
Verzwaren is ook niet altijd de oplossing zorg dat wagens goed en soepel lopen dat zal zelfs de lichtste niet snel ontsporen!
Verzwaren heeft als nadeel hogere slijtage aspotten.
Ik heb sinds dat ik goed naar de loop van wagens en rails ben gaan kijken geen ontsporingen meer gehad!
Ben zelf een 3rail C-rails rijder.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 17:19:15 door hmmglaser »
Mvg Mark

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2024, 17:21:50 »
Ik heb nu een maand een baantje en wekelijks iets uitgebouwd. Nadeel was wel dat kabels onder het spoor door moesten en dat helpt bepaald niet voor soepel rijden... Nu bezig het spoor aan een kurk-onderlaag vast te schroeven en dat helpt, maar aandacht voor goed spoor blijft belangrijk. Die lichte wagons ontsporen het makkelijkst, maar ook locs van 100+ gram hebben problemen als het spoor niet goed is.