Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 19:16:30
Bahnstrecke 5867
door
Eric v C
Vandaag
om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 18:49:49
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Gewicht voor wagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gewicht voor wagons (gelezen 958 keer)
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Gewicht voor wagons
«
Gepost op:
09 January 2024, 14:57:10 »
Ik kwam een verhaal tegen over het verzwaren van te lichte wagons. Dat klinkt interessant, want mijn ervaring is dat de lichtste wagons het snelst ontsporen.
De Amerikaanse NMRA heeft
de volgende aanbevelingen
:
H0: 28 gram + 0,55 gram per millimeter lengte
N: 14 gram + 0,165 gram per millimeter lengte
De Europese NEM heeft
deze aanbevelingen
als minimum:
H0: 0,4 gram per millimeter over buffers
N: 0,17 gram per millimeter over buffers
En dan + 30% als maximum.
Mijn vier N wagons (NMRA, NEM, NEM + 30%):
160 mm = 40 g (40 g, 27 g, 35 g)
105 mm = 25 g (31 g, 18 g, 23 g)
80 mm = 15 g (27 g, 14 g, 18 g)
80 mm = 11 g (27 g, 14 g, 18 g)
Wel interessant dat de langste wagon precies goed is volgens de Amerikanen en de rest (flink) te licht, maar volgens de Europese standaard zijn de twee langste te zwaar en één van de korte te licht...
Zelf zat ik te denken dat voor ontsporen de asdruk de meest relevante factor is, die respectievelijk 10, 6, 7,5 en 5,5 gram is voor deze wagons (de lange vier assen, die van 80 mm twee assen).
Maar blijkbaar maakt lengte ook nogal verschil, en natuurlijk korte wagons hebben twee assen en langere vier.
Wat zijn jullie gedachten, en zijn er modeltreiners die inderdaad wat extra gewicht aan hun wagons toevoegen?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2024, 15:59:34 »
Ik heb vroeger wel gewicht toegevoegd aan wagens, maar de laatste tijd niet meer. De meeste wagens voldoen al redelijk aan de gewichtsnormen. Daarbij komt dat niet het absolute gewicht het belangrijkst is, maar meer de gelijkmatige verdeling van het gewicht over de wagens.
Bij het samenstellen van een trein let ik er wel op dat de lichtste wagens achteraan hangen.
Dat de lengte ook van invloed is komt volgens mij door de krappe bogen op modelspoorbanen. Daardoor staan er dwarskrachten op de koppelingen en die zijn groter bij langere wagens.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12462
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2024, 16:13:48 »
Kwam je ze hier soms tegen?
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2024, 16:16:47 »
Nee, wat ik gezien had was een verhaal op Youtube.
Maar cool dat hier bijna 50 jaar geleden al over nagedacht werd, en de uitkomsten waren redelijk vergelijkbaar.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2024, 16:28:54 »
Van die 50 jaar kun je rustig 60 maken, en misschien wel 70.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hmmglaser
Offline
Berichten: 399
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2024, 17:16:26 »
Verzwaren is ook niet altijd de oplossing zorg dat wagens goed en soepel lopen dat zal zelfs de lichtste niet snel ontsporen!
Verzwaren heeft als nadeel hogere slijtage aspotten.
Ik heb sinds dat ik goed naar de loop van wagens en rails ben gaan kijken geen ontsporingen meer gehad!
Ben zelf een 3rail C-rails rijder.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 17:19:15 door hmmglaser
»
Gelogd
Mvg Mark
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #6 Gepost op:
09 January 2024, 17:21:50 »
Ik heb nu een maand een baantje en wekelijks iets uitgebouwd. Nadeel was wel dat kabels onder het spoor door moesten en dat helpt bepaald niet voor soepel rijden... Nu bezig het spoor aan een kurk-onderlaag vast te schroeven en dat helpt, maar aandacht voor goed spoor blijft belangrijk. Die lichte wagons ontsporen het makkelijkst, maar ook locs van 100+ gram hebben problemen als het spoor niet goed is.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Gewicht voor wagons