Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?  (gelezen 2201 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2024, 16:40:17 »
Dit staat toch al helemaal uitgewerkt in de bouwbeschrijving op de 84 (of was het toch 83 en een beetje?) graden van Henk na  ;D, maar hij heeft dan ook een speciale unieke krukas aangemeten gekregen. Let wel, de 90 graden (messing) versie werkt in het model ook goed.

Ik heb wel een (halve) index gemaakt, maar die bleek te lang van formaat om op BNLS te zetten en heb ik niet afgemaakt.
In Excell: spoorwijdte, auteur, item en berichtnummer


« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:43:46 door FritsT »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2024, 16:43:58 »
Peter,
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang. Volgens mij laat je op je foto wat anders zien.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 16:50:12 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2024, 17:08:43 »
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang  aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang.

Dan gaat er wel heel veel massa dezelfde kant op...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2024, 17:18:40 »
Niet veel anders dan bij een locomotief met buitenliggende cilinders  ;)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2024, 17:23:04 »
Toch niet; bij de 6000 zit het balanceergewicht op het drijfwiel aan dezelfde zijde als de koppelstang. Doet mij vermoeden dat krukas en drijfstang juist tegenover zijn gepositioneerd.

PS nu ik m wat vaker bekijk; die 6000 is wel een mooie lok trouwens!
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 17:26:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2024, 18:28:53 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,



waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 09:13:01 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2024, 19:16:01 »
Behalve bij de NS 2100 zitten de krukpennen en de koppelpennen in de wielen 180 graden tov elkaar verschoven. Het contragewicht heeft hier nauwelijks iets mee te maken want
het contragewicht op het aangedreven wiel moet ook de ronddraaiende gewichten van de 90 graden verdraaide excentrieken en de bijbehorende stangen compenseren.
Mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2024, 19:33:53 »
Dan zit het gewicht toch precies goed? Recht tegenover (het midden tussen) de beide drijfstangen; op tekening punt "A" en "B".
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2024, 21:24:28 »
Fred,

Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,

waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
Peter,
Weer een foutje van mij. Ik keek bij een van mij live steam locs met 2 binnenliggende cilinders (Pannier tank) en zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard was en was te lui om nog even bij een andere te kijken en dat deed ik dus nu en daar (LNWR Precedent class) is er 180 graden tussen koppelstang en kruk. Dus er is niet één standaard zoals ik aannam  :-[.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2024, 21:58:04 »
 Hoi Peter .
Ik stuur je een PB -tje
 Andere Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2024, 22:35:25 »
... zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard ....

Bij deze Pannier liggen de 4 assen volgens mij wel degelijk op 90 graden verschoven... ?

https://www.steamworkshop.co.uk/portfolio/5-gwr-pannier/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2024, 23:02:01 »
Bij een model kun je uiteraard doen wat je wilt! In het echt heb je rekening te houden met de balancering van de wielen. Als dat niet wordt gedaan onstaat er trillingen en regelmatig klappen op de rail "hammerblow" die wielband en rail rap laten verslijten.
mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2024, 23:08:25 »
Dat is toch juist het punt wat ik probeer te maken... :angel: en het verbaast mij overiges wel als een live steam model dit verkeerd zou kopiëren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2024, 23:20:57 »
Ach, waarom! Je hoeft maar een klein montage foutje te maken en je zit er aan vast! Het geeft geen problemen dus laat maar.
Dat model staat niet voor niks bij steamworkshop!
Mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Hoe zit bij de stoomloc de krukas gemonteerd tov drijfwielen?
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2024, 07:07:24 »
We dwalen af.. ging om 1:1 :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn