Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant  (gelezen 16355 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #30 Gepost op: 07 January 2024, 16:50:37 »

Deze bagage rijtuigen reden toen standaard in de EdN (heeft niks met sjoemelen te maken).

Groet
Fred

Boe, scroll ik eerst ff snel door dit draadje en zie ik deze foto en denk ik: wow, ze komen met een loc die @#$% veel op een NS 2100 lijkt! Yay!  :-X Maar dat was het dus niet... :P

Die Spaanse diesel (E2415) 316 (1602) "Vias" is wellicht interessant vanwege de aandrijving voor mensen die een oude Lima 1200 willen pimpen. Maar dat hangt van de kosten af natuurlijk. Kost het ding elfentachtig milioen koop dan een 1200 van roco voor 800 euro een redelijke prijs.

Verder vond ik de scharfenberg koppelingen die op die "Spaanse Wadloper" (HE2501) zaten interessant. Rivarossi had natuurlijk al eerder de werkende scharfenbergs met de contact dozen aan de zijkant (zoals bij de echte Wadloper en Koploper), maar deze heeft de contactdoos aan de bovenkant zoals bij de rest van het NL materieel. Als deze ook te ontkoppelen zijn met een standaard ontkoppel rail is dat wellicht interessant om los te verkopen door de Hornby groep. Verder is het natuurlijk wachten op de eerste fabrikant die een digitaal bedienbare scharfenberg voor elkaar krijgt 8) .

Ik zie bij de TGV modellen en veel andere modellen ook het "nieuwe mal" logo staan. Ben benieuwd wat er dan nieuw is. De oude Jouef mallen zijn toch niet heel stom? Of is het een retooling om wat foutjes er uit te halen? Je ziet in de Jouef versie die ik heb een aantal deukjes in de schortplaten zitten en bij de tussenrijtuigen de littekens van het verlengen van de mal toen ze overstapten naar de kortkoppelingen ipv de oude klik koppelingen (waardoor de rijtuigen dus korter moesten zijn om door een boog te zoeven). De oorspronkelijke mallen zijn natuurlijk wel heel erg belegen intussen, zelfs met alle aanpassingen die de latere Lima's met cardan aandrijving al kregen. Misschien gewoon end of life voor de mallen maar willen ze de licentie voor de TGV modellen niet onbenut laten.

Mvg,

Robert

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 07 January 2024, 17:00:54 »
Jammer, geen TP3 NL spul. Aan de andere kant, is dat wel zo goed voor mijn portemonnee  ;D
Volgens mij komen ze ook niet meer met NL modellen, dacht dat de importeur dat een aantal jaren geleden had gezegd.
Mvg Mark

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #32 Gepost op: 07 January 2024, 20:12:20 »
Ik kan me voorstellen dat die LimaRossi Mat46 nu wel genoeg is uitgemolken. Tijd voor een nieuwe (y)
Tbinnebarretije…

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2024, 14:26:27 »
Om in een set een type Cote d'Azur met een type Etoile du Nord te combineren en dat dan Etoile du Nord te noemen, ligt toch niet zo voor de hand, wel? Dan had de CdA eigenlijk een Flèche d'Or moeten zijn. De types FdO en EdN reden samen in de Etoile nu Nord-dienst,

Interessante vraag is nog wel welke basis wordt gebruikt voor de 4 sets van de CIWL rijtuigen. Er worden 2 sets als Etoile du Nord aangeboden in het Jouef deel van de catalogus en 2 sets als Edelweiss in het Rivarossi deel. De vraag is dus of hier de mallen van Jouef of de mallen van Rivarossi worden hergebruikt of beide? Immers in het verleden toen Jouef en Rivarossi nog niet onder de vlag van Hornby opereerden hadden beide fabrikanten eigen modellen. En die waren toch wel verschillend.

Waarschijnlijk is er niets over bekend hoe dat nu wordt gedaan.

mvg,
Ivo

*

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 January 2024, 14:42:45 »
Voor mij interessant is de nieuw aangekondigde set van Rivarossi met twee Bvcmz 248.5 rijtuigen in de Nightjet-kleurstelling en met BTEX-opschriften. Dit zijn precies de rijtuigen die nog nodig zijn om de Nightjet Amsterdam - Zürich in model samen te stellen (de WLABmz/T2S-rijtuigen zijn verkrijgbaar bij Roco, SBB-rijtuigen idem, de DB-rijtuigen bij PIKO). Deze twee rijtuigen ontbraken er nog aan. Alternatief is natuurlijk de set van Models World MW 2302) die nog moet verschijnen.

Groeten,
Arjen

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 January 2024, 14:46:07 »
Misschien kunnen ze hetzelfde doen voor CityNightLine-treinen, want LS Models heeft van alles aangekondigd voor die treinen maar nooit uitgebracht.

Bor

odaoda

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 January 2024, 15:03:40 »
Reactie 13: Klopt niet, zie aparte draad Samenstelling EdN voor 1940. De zesdeurs (drie aan iedere zijde) reden wel degelijk in de EdN.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 15:05:11 door odaoda »

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2024, 07:30:24 »
Voor mij interessant is de nieuw aangekondigde set van Rivarossi met twee Bvcmz 248.5 rijtuigen in de Nightjet-kleurstelling en met BTEX-opschriften. Dit zijn precies de rijtuigen die nog nodig zijn om de Nightjet Amsterdam - Zürich in model samen te stellen (de WLABmz/T2S-rijtuigen zijn verkrijgbaar bij Roco, SBB-rijtuigen idem, de DB-rijtuigen bij PIKO). Deze twee rijtuigen ontbraken er nog aan. Alternatief is natuurlijk de set van Models World MW 2302) die nog moet verschijnen.

Groeten,
Arjen

Zoals die nu rijdt?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2024, 07:43:00 »
Zoals die tot december 2023 heeft gereden.

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 09 January 2024, 07:54:44 »
Reactie op #37: Inderdaad (en nog steeds rijdt volgens mij). Dat kun je zien aan de positionering van het SBB-logo op het rijtuig, waar trouwens ook nog de tekst 'Nightjet Partner' boven staat. Dit is kenmerkend voor de Bvcm(b)z-rijtuigen met een D-BTEX-nummer. De overige Bvcm(b)z-rijtuigen, die tot nu toe uitsluitend door LS Models zijn uitgebracht, hebben een D-DB-nummer en hebben net wat andere opschriften. Daarom is het des te meer een leuke verrassing dat Rivarossi uitgerekend met de BTEX-rijtuigen komt. Daarmee kan de Nightjet Amsterdam - Zürich in model worden samengesteld met alle daarin voorkomende rijtuigtypen. De rijtuigen die ik tot nu toe zelf heb waargenomen, hebben bovendien allemaal rijtuignummers die ook in model verschenen zijn, tot het panoramarijtuig van de SBB aan toe, dat een jaar geleden eenmalig meeliep in deze trein.

Onderstaand een detailfoto van de Bvcmz die Rivarossi nu aangekondigd heeft (opname 29-12-2023 te Amsterdam Centraal).

Groeten,
Arjen

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2024, 08:08:59 »
Ah, niet hier, maar wellicht in het beterfeffende draadje, heb jij die samenstelling van bijvoorbeeld afgelopen najaar?

Ik heb namelijk een LS models slaaprijtuig en twee ACME BMZ. Ik probeer daar nog wat bij te verzinnen dat ik ongeveer tot een 7 a 8 delige trein kom. Set van MW is mooi, maar gaat wel weer hard...

Edit, ik zie het al, dat zijn vooral rijtuigen voor de Nightjet naar Oosstenrijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 08:14:33 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2024, 10:48:16 »

Groeten,
Arjen

Dat is een goede tip! Ik ben zelf opzoek naar een paar Nightjet wagons voor achter mijn Vectron. Ik heb de ruimte niet voor een lange stam maar de twee aangekondigde wagons van Roco is dan nét te kort. Met die twee van Rivarossi erbij zou het voor mij perfect zijn. Ik had er helemaal langs gekeken tijdens het doorbladeren van de folder.
Groet,

Martijn

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2024, 10:49:22 »
Hoi Martijn,

De planmatige samenstelling van de Nightjet 403 Amsterdam - Zürich per dienstregelingsjaar staat op vagonweb.cz, bijvoorbeeld deze: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=NJ&cislo=403&nazev=&rok=2023. Over het algemeen komt de werkelijke samenstelling van deze trein overeen met de theoretische samenstelling. Af en toe zit er natuurlijk wel eens wat anders tussen, zoals laatst een gedeclasseerde 1e klas SBB omdat er blijkbaar geen rijtuig 2e klasse voorhanden was.

Deze Nightjet is als volgt samen te stellen in model: Rivarossi HR4378 (Bvcmz 248.5), Roco 6200021 (WLABmz/T2S), Roco 74280 (Apm SBB), Roco 74281 (Bpm SBB) en PIKO 58842 (Bpmmz 284.5). Die laatste (PIKO) reden mee tot december 2023. De rijtuignummers van deze modellen hebben allemaal ook in het echt gereden in deze trein volgens mijn eigen waarneming. Het SBB-panoramarijtuig dat in januari vorig jaar een keertje meereed is verkrijgbaar onder Roco 6200016. Dit was rijtuig Apm 61 85 19-90 106-9 CH-SBB.

Groeten,
Arjen
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 11:00:53 door Arjen B. »

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 January 2024, 11:10:21 »
Treinsamenstellingen horen toch helemaal niet in dit draadje? Dit is de rubriek 'Neurenberg' waarin het nieuws wordt gemeld. Lijkt me beter een apart draadje te starten voor de samenstelling van bepaalde treinen.

Bor

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #44 Gepost op: 10 January 2024, 18:14:01 »
Is er trouwens toevallig al geweten wanneer de Jouef en Rivarossi CIWL sets uitkomen ?
Want als die gelijktijdig in de winkel liggen, dat kan een kostelijke zaak worden.