Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 10:38:28
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 10:35:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 10:32:29
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:29:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
  

Auteur Topic: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant  (gelezen 17362 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #30 Gepost op: 07 January 2024, 16:50:37 »




Deze bagage rijtuigen reden toen standaard in de EdN (heeft niks met sjoemelen te maken).

Groet
Fred

Boe, scroll ik eerst ff snel door dit draadje en zie ik deze foto en denk ik: wow, ze komen met een loc die @#$% veel op een NS 2100 lijkt! Yay!  :-X Maar dat was het dus niet... :P

Die Spaanse diesel (E2415) 316 (1602) "Vias" is wellicht interessant vanwege de aandrijving voor mensen die een oude Lima 1200 willen pimpen. Maar dat hangt van de kosten af natuurlijk. Kost het ding elfentachtig milioen koop dan een 1200 van roco voor 800 euro een redelijke prijs.

Verder vond ik de scharfenberg koppelingen die op die "Spaanse Wadloper" (HE2501) zaten interessant. Rivarossi had natuurlijk al eerder de werkende scharfenbergs met de contact dozen aan de zijkant (zoals bij de echte Wadloper en Koploper), maar deze heeft de contactdoos aan de bovenkant zoals bij de rest van het NL materieel. Als deze ook te ontkoppelen zijn met een standaard ontkoppel rail is dat wellicht interessant om los te verkopen door de Hornby groep. Verder is het natuurlijk wachten op de eerste fabrikant die een digitaal bedienbare scharfenberg voor elkaar krijgt 8) .

Ik zie bij de TGV modellen en veel andere modellen ook het "nieuwe mal" logo staan. Ben benieuwd wat er dan nieuw is. De oude Jouef mallen zijn toch niet heel stom? Of is het een retooling om wat foutjes er uit te halen? Je ziet in de Jouef versie die ik heb een aantal deukjes in de schortplaten zitten en bij de tussenrijtuigen de littekens van het verlengen van de mal toen ze overstapten naar de kortkoppelingen ipv de oude klik koppelingen (waardoor de rijtuigen dus korter moesten zijn om door een boog te zoeven). De oorspronkelijke mallen zijn natuurlijk wel heel erg belegen intussen, zelfs met alle aanpassingen die de latere Lima's met cardan aandrijving al kregen. Misschien gewoon end of life voor de mallen maar willen ze de licentie voor de TGV modellen niet onbenut laten.

Mvg,

Robert

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #31 Gepost op: 07 January 2024, 17:00:54 »
Jammer, geen TP3 NL spul. Aan de andere kant, is dat wel zo goed voor mijn portemonnee  ;D
Volgens mij komen ze ook niet meer met NL modellen, dacht dat de importeur dat een aantal jaren geleden had gezegd.
Mvg Mark

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
  • Modelspoor is emotie...
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #32 Gepost op: 07 January 2024, 20:12:20 »
Ik kan me voorstellen dat die LimaRossi Mat46 nu wel genoeg is uitgemolken. Tijd voor een nieuwe (y)
Tbinnebarretije…

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2024, 14:26:27 »
Om in een set een type Cote d'Azur met een type Etoile du Nord te combineren en dat dan Etoile du Nord te noemen, ligt toch niet zo voor de hand, wel? Dan had de CdA eigenlijk een Flèche d'Or moeten zijn. De types FdO en EdN reden samen in de Etoile nu Nord-dienst,

Interessante vraag is nog wel welke basis wordt gebruikt voor de 4 sets van de CIWL rijtuigen. Er worden 2 sets als Etoile du Nord aangeboden in het Jouef deel van de catalogus en 2 sets als Edelweiss in het Rivarossi deel. De vraag is dus of hier de mallen van Jouef of de mallen van Rivarossi worden hergebruikt of beide? Immers in het verleden toen Jouef en Rivarossi nog niet onder de vlag van Hornby opereerden hadden beide fabrikanten eigen modellen. En die waren toch wel verschillend.

Waarschijnlijk is er niets over bekend hoe dat nu wordt gedaan.

mvg,
Ivo

*

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #34 Gepost op: 08 January 2024, 14:42:45 »
Voor mij interessant is de nieuw aangekondigde set van Rivarossi met twee Bvcmz 248.5 rijtuigen in de Nightjet-kleurstelling en met BTEX-opschriften. Dit zijn precies de rijtuigen die nog nodig zijn om de Nightjet Amsterdam - Zürich in model samen te stellen (de WLABmz/T2S-rijtuigen zijn verkrijgbaar bij Roco, SBB-rijtuigen idem, de DB-rijtuigen bij PIKO). Deze twee rijtuigen ontbraken er nog aan. Alternatief is natuurlijk de set van Models World MW 2302) die nog moet verschijnen.


Groeten,
Arjen

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #35 Gepost op: 08 January 2024, 14:46:07 »
Misschien kunnen ze hetzelfde doen voor CityNightLine-treinen, want LS Models heeft van alles aangekondigd voor die treinen maar nooit uitgebracht.

Bor

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #36 Gepost op: 08 January 2024, 15:03:40 »
Reactie 13: Klopt niet, zie aparte draad Samenstelling EdN voor 1940. De zesdeurs (drie aan iedere zijde) reden wel degelijk in de EdN.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 15:05:11 door odaoda »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4295
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2024, 07:30:24 »
Voor mij interessant is de nieuw aangekondigde set van Rivarossi met twee Bvcmz 248.5 rijtuigen in de Nightjet-kleurstelling en met BTEX-opschriften. Dit zijn precies de rijtuigen die nog nodig zijn om de Nightjet Amsterdam - Zürich in model samen te stellen (de WLABmz/T2S-rijtuigen zijn verkrijgbaar bij Roco, SBB-rijtuigen idem, de DB-rijtuigen bij PIKO). Deze twee rijtuigen ontbraken er nog aan. Alternatief is natuurlijk de set van Models World MW 2302) die nog moet verschijnen.


Groeten,
Arjen

Zoals die nu rijdt?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2024, 07:43:00 »
Zoals die tot december 2023 heeft gereden.

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #39 Gepost op: 09 January 2024, 07:54:44 »
Reactie op #37: Inderdaad (en nog steeds rijdt volgens mij). Dat kun je zien aan de positionering van het SBB-logo op het rijtuig, waar trouwens ook nog de tekst 'Nightjet Partner' boven staat. Dit is kenmerkend voor de Bvcm(b)z-rijtuigen met een D-BTEX-nummer. De overige Bvcm(b)z-rijtuigen, die tot nu toe uitsluitend door LS Models zijn uitgebracht, hebben een D-DB-nummer en hebben net wat andere opschriften. Daarom is het des te meer een leuke verrassing dat Rivarossi uitgerekend met de BTEX-rijtuigen komt. Daarmee kan de Nightjet Amsterdam - Zürich in model worden samengesteld met alle daarin voorkomende rijtuigtypen. De rijtuigen die ik tot nu toe zelf heb waargenomen, hebben bovendien allemaal rijtuignummers die ook in model verschenen zijn, tot het panoramarijtuig van de SBB aan toe, dat een jaar geleden eenmalig meeliep in deze trein.

Onderstaand een detailfoto van de Bvcmz die Rivarossi nu aangekondigd heeft (opname 29-12-2023 te Amsterdam Centraal).




Groeten,
Arjen


Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4295
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2024, 08:08:59 »
Ah, niet hier, maar wellicht in het beterfeffende draadje, heb jij die samenstelling van bijvoorbeeld afgelopen najaar?

Ik heb namelijk een LS models slaaprijtuig en twee ACME BMZ. Ik probeer daar nog wat bij te verzinnen dat ik ongeveer tot een 7 a 8 delige trein kom. Set van MW is mooi, maar gaat wel weer hard...

Edit, ik zie het al, dat zijn vooral rijtuigen voor de Nightjet naar Oosstenrijk.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 08:14:33 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
  • NS 1960 - heden
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2024, 10:48:16 »
Voor mij interessant is de nieuw aangekondigde set van Rivarossi met twee Bvcmz 248.5 rijtuigen in de Nightjet-kleurstelling en met BTEX-opschriften. Dit zijn precies de rijtuigen die nog nodig zijn om de Nightjet Amsterdam - Zürich in model samen te stellen (de WLABmz/T2S-rijtuigen zijn verkrijgbaar bij Roco, SBB-rijtuigen idem, de DB-rijtuigen bij PIKO). Deze twee rijtuigen ontbraken er nog aan. Alternatief is natuurlijk de set van Models World MW 2302) die nog moet verschijnen.

Groeten,
Arjen

Dat is een goede tip! Ik ben zelf opzoek naar een paar Nightjet wagons voor achter mijn Vectron. Ik heb de ruimte niet voor een lange stam maar de twee aangekondigde wagons van Roco is dan nét te kort. Met die twee van Rivarossi erbij zou het voor mij perfect zijn. Ik had er helemaal langs gekeken tijdens het doorbladeren van de folder.
Groet,

Martijn

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2024, 10:49:22 »
Hoi Martijn,

De planmatige samenstelling van de Nightjet 403 Amsterdam - Zürich per dienstregelingsjaar staat op vagonweb.cz, bijvoorbeeld deze: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=NJ&cislo=403&nazev=&rok=2023. Over het algemeen komt de werkelijke samenstelling van deze trein overeen met de theoretische samenstelling. Af en toe zit er natuurlijk wel eens wat anders tussen, zoals laatst een gedeclasseerde 1e klas SBB omdat er blijkbaar geen rijtuig 2e klasse voorhanden was.

Deze Nightjet is als volgt samen te stellen in model: Rivarossi HR4378 (Bvcmz 248.5), Roco 6200021 (WLABmz/T2S), Roco 74280 (Apm SBB), Roco 74281 (Bpm SBB) en PIKO 58842 (Bpmmz 284.5). Die laatste (PIKO) reden mee tot december 2023. De rijtuignummers van deze modellen hebben allemaal ook in het echt gereden in deze trein volgens mijn eigen waarneming. Het SBB-panoramarijtuig dat in januari vorig jaar een keertje meereed is verkrijgbaar onder Roco 6200016. Dit was rijtuig Apm 61 85 19-90 106-9 CH-SBB.


Groeten,
Arjen
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 11:00:53 door Arjen B. »

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #43 Gepost op: 09 January 2024, 11:10:21 »
Treinsamenstellingen horen toch helemaal niet in dit draadje? Dit is de rubriek 'Neurenberg' waarin het nieuws wordt gemeld. Lijkt me beter een apart draadje te starten voor de samenstelling van bepaalde treinen.

Bor

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
« Reactie #44 Gepost op: 10 January 2024, 18:14:01 »
Is er trouwens toevallig al geweten wanneer de Jouef en Rivarossi CIWL sets uitkomen ?
Want als die gelijktijdig in de winkel liggen, dat kan een kostelijke zaak worden.