Zuid-Limburg? Zit je bij E. vd B. ?
Ik denk dat het Schlosser is. Dus met ch er tussen en zonder de umlaut.Verder niks aan te merken op je verhaal.
@Edwin2121992: Interessant en leuk! PS Dat opstuwen is trouwens een interessant verschijnsel; zou niet kunnen voorspellen dat het gaat 'schilferen'... Ben ook benieuwd wat je ziet: 'afgescheurd' (wrijvingswarmte zal vloeigrens aardig verlagen) of wellihgt zelfs gesmolten...?
Zeker interessant. Als je een zware (model) loc met de hand opduwd zie je dat rubberen antislipbanden op dezelfde manier gaan vlokken.
Bij goederenwagens/rijtuigen zie je soms 2 reservoirs ( 1 klein en 2 grote _ onder het rijtuig . De grote is dan het remreservoir en de kleine het stuurreservoir , voor de tripleklep . Om de doorstroomsnelheid van de luch te vergroten ,kwam westinghuose met de volgende oplossing . De tripleklep werd uitgevoerd met een BOLKAMER . Deze diende ervoor dat bij de start van een remming elke bolkamer een hapje lucht uit de treinleiding nam . Als de rem gelost werd liep de bolkamer automatisch leeg . T0en de DB met hogesnelheid ging rijden werden de TEE/ICE rijtuigen van een aangepast remsysteem voorzien . . .
Men leze eind 19de eeuw.........................Uit TIJDSCHRIFT VAN HET KONINKLIJK INSTITUUT VAN INGENIEURS 1888-1889 (gedigitaliseerd by Google)( een exemplaar uit de LIBRARY OF THE UNIVERSITY OF MICHIGAN )
[Dat de luchtreservoirs twee delen hebben, één voor gewoon remmen en een tweede voor noodremmingen]Volgens mij geldt dat van die dubbele reservoirs voor systemen met één treinleiding, en is dit niet nodig wanneer er (zoals hier in Europa gebruikelijk is als ik me niet vergis) twee leidingen gebruikt worden.Ik zat me trouwens af te vragen hoe lang het duurt voordat de drukverlaging van de treinleiding aankomt bij de achterste wagon van een trein van meerdere kilometers, zoals je wel ziet in de VS.
Ik ken de mannen wel, maar die zitten veel meer in Rotterdam en Brabant. Ik zelf zit bij Combo Wagon Service B.V. en is sinds een jaar of twee onderdeel van de Rail Innovators Group, waar ook RailRelease, Raillogix en Rail Force One onder vallen.