Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01

Auteur Topic: Digikeijs DR4018 werkt niet op motorola  (gelezen 1848 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4018 werkt niet op motorola
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2023, 18:52:39 »
Dat zou Ronald nog kunnen proberen, 17 invoeren in plaats van 18.
Ben benieuwd wat er dan gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JYJimmy

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 January 2024, 16:22:52 »
Beste mede modelspoorders,
Allereerst iedereen een gezond en spoors 2024 toegewenst.  Ik vertoefde sinds gisterenmiddag even elders en heb eea zojuist gelezen en weer wat testen uitgevoerd.

Eerst even wat misverstanden elimineren mbt het wisseladres nummer.  Ik had het over "bijvoorbeeld" 18 en dat was niet handig geschreven en gekozen van mij want was even als fictief nummer bedoeld.  Net even in de IB gekeken en zag dat achter de symbolenreeks nummer 17 t/m 24.  (ik heb daar voor het testen nu ook gelijk even nummer 1-16 bij geprogrammeerd).
De testen die ik dus tot nu toe uitgevoerd had zaten dus gewoon in een normale motorola nummerreeks.  Excuses voor de verwarring wat het dus opgeleverd had.

ook nog even duidelijk op de sugestie van Bas,
Daarbij komt. Als je centrale ook DCC heeft, biedt het geen voordeel om MM2 te gebruiken.
Ik snap het probleem ook niet. Wat is er zou zo erg dat ze niet op MM2 willen werken?
Als je al 14 K83 &84 motorola decoders onder de baan heb zitten en ik alle DK4018 decoders (nu 3 met nog 5 extra in de planning erbij) elk adres handmatig op DCC moet gaan programmeren is dat niet praktisch en dan is dat zelfs geen plan B maar zelfs plan C of D.  :-\

Ik werd ook nog even getriggerd door de handleiding beschrijving van Ben.  Heb hier nl 3 verschillende handleidingen van de DR4018 leggen en had niet eerder gelezen dat de decoder standaard op DDC nr 1 stond.  Na nogmaals bestudering van alle handleidingen was er inderdaad 1 handleiding met de kleine lettertjes waar het inderdaad in stond.

Aan de hand hiervan weer wat testen uitgevoerd. Want als ik het zo lees zou wanneer de decoder weer terug op fabrieksinstellingen is gezet deze dus weer DDC 1 moeten hebben.
En dat volgens de handleiding bij weer het instellen van het 1-ste adres direct ook het protocol geselecteerd wordt.
Hieronder dus een nauwkeurige beschrijving van de handelingen.

Ik gebruik hiervoor de IB 2 en via de programmeerrails.
Van de decoder staat zowel de power als signal aansluiting aangesloten op de programmeerrails en is middels stekkertjes eenvoudig spanningsloos te schakelen
Test 1:
Wisselinstellingen (protocol) in IB2 staat standaard op DCC en de decoder heeft als huidig adres 9-16.
Ik druk op de prog knop van de decoder. ==> rode led gaat branden.
Ga in de IB naar menu decoder programmeren (rode led gaat uit omdat prog.rails in prog stand staat)
CV8 op 8 en druk op programmeren.  Rode led flits even.
[PUNT A]
Ga in de IB weer uit het prog.menu ==> rode led gaat weer aan (spanning komt terug op prog.rails).
Druk op de prog.knop.  ==> rode led gaat weer uit.
Spanning van de decoder af (zoals beschreven in de handleiding).
[PUNT B]
Na 10 sec de spanning er weer op.
Zonder de prog.knop verder aan te raken schakelt de decoder idd op wisseladres DCC 1-8.
Dit is voor mij de bevestiging dat de actie "terug naar fabrieksinstellingen" succesvol is uitgevoerd.
Als ik op de progknop druk (rode led gaat branden),  toets op 9 (rode led gaat gelijk weer uit) dan schakelt vanaf dat moment de decoder op DCC 9-16.
Allemaal zoals je het zou mogen verwachten en loopt allemaal heel soepel.

Test 2:
Ik volg de hele procedure zoals in test 1 omschreven tot PUNT B (t/m de spanning eraf).
Voordat ik de spanning er weer opzet voer ik de volgende handelingen op de IB uit.
Ik zet de wisselinstellingen (protocol) op Motorola.
Haal de spanning 10sec van de IB en start deze weer opnieuw op.
Vervolgens zet ik ook de decoder weer onder spanning.
De decoder is nu dus weer gereset en staat terug op de fabrieksinstellingen.  Tegelijkertijd is ook de IB gereset en staat op motorola (zowel loc als wisselinstellingen)
Ik druk nu op de progknop van de decoder en de rode led licht weer op.
Druk op toets 9.  De rode led gaat echter niet uit maar blijft branden.  Na meermaals drukken gaat de rode led uiteindelijk wel uit.
Ik probeer de toetsen 9-16 uit.  Soms reageer de decoder wel dat de rode led soms even flitst en schakelt er wat maar dat is zeer onregelmatig en ca 1 op de 10 pulsen.
Als ik het wisselprotocol op de IB op DCC zet reageert de decoder verder nergens op in de serie 1-16.
Druk ik de progknop in en toets op 9 dan gaat het ledje direct weer uit en schakelt de decoder weer volgens DCC 9-16.
Ofwel programmeren in DCC gaat heel soepel en zonder problemen.

Test 3:
Ik begin weer hetzelfde alleen nu stop ik al bij PUNT A.
De decoder is al gereset maar haal de spanning nu al definitief van de decoder af.
Ik voer alle stappen met de IB uit zoals omschreven in test 2.
Wanneer ook de IB gereset is en weer onder spanning sluit ik ook de decoder weer in.
De rode led gaat gelijk weer branden (blijkt dus nog in prog.stand te staan)
Druk op de knop, rode led gaat uit.
Druk wederom op de knop, rode led gaat weer in aan en wil weer motorola adres 9 schakelen.
De decoder reageert verder hetzelfde als bij test 2.
(verschillende testen ook nog uitgevoerd op adres 1 ipv 9 maar allemaal met hetzelfde resultaat)

Kortom, het eerste adres programmeren in DCC is echt een eitje en lukt echt altijd.
Dit in tegenstelling tot Motorola waarbij ik verschillende manieren heb geprobeerd (nog meer dan de bovenstaande testen) maar tot nu toe zonder goed resultaat.

Vraag mij af wat nog verdere opties zijn.... :-\ ::)
MM werkt alleen als er uitsluitend Motorola signaal aangeboden wordt.
De oude Marklin 6021 ergens uit de doos opgraven omdat deze echt alleen maar Motorola uitstuurt

Wat ik in ieder geval wel "jammer" vind (netjes gezegd) is dat Digikeijs hem als Multiprotocol verkoopt maar dat hier wel de nodige ??? bij gezet kunnen worden.
Als het zo moeilijk gaat (hoop houdende dat het op eea wijze wel zou moeten kunnen) dan had daar wel meer over in de handleiding mogen staan.....

Groetjes Ronald

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 01 January 2024, 16:42:19 »
Citaat van: JYJimmy
Wat ik in ieder geval wel "jammer" vind (netjes gezegd) is dat Digikeijs hem als Multiprotocol verkoopt maar dat hier wel de nodige ??? bij gezet kunnen worden.
Als het zo moeilijk gaat (hoop houdende dat het op eea wijze wel zou moeten kunnen) dan had daar wel meer over in de handleiding mogen staan.....

Tja, ik zou zeggen: stuur ze een email en doe je beklag... Alleeennnn... je schrijft in de tegenwoordige tijd (" dat Digikeijs hem als Multiprotocol verkoopt " ) En dat verkoppen doet men al ruim een jaar niet meer, en email beantwoorden sind april 2023 niet meer. Bedrijf is failliet  :o

Citaat van: JYJimmy
....ik alle DK4018 decoders (nu 3 met nog 5 extra in de planning erbij) elk adres handmatig op DCC moet gaan programmeren is dat niet praktisch en dan is dat zelfs geen plan B maar zelfs plan C of D.  :-\

... dat stelt deze bewering/planning in een compleet ander daglicht ;) ( overigens is het DR4018, de DK lijn had "the next Generation" decoders moeten worden volgens onze vrienden uit Almere. Met de DK50018 had men een vervanger van de DR4018 in gedachten....  ::) )

Groet en succes bij het "vinden" van een oplossing.

Karst

P.S. Voor de goede orde: De schrijver van de handleidingen is een compleet ander persoon dan de schrijver van de code ;)

JYJimmy

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2024, 17:22:38 »
Dat Digikeijs failliet is weet ik. Daar kon je als modelspoorder niet omheen  ;) en heb de diverse achtergrond verhalen daar ook van meegekregen.
Ik begrijp dat het even vraagtekens oproept dat ik er nog 5 in de planning had staan maar die komen uit tzt uit een inboedel van een overleden naaste waarvan de weduwe er nu nog niet aan toe is om de complete modelbaan van de hand te doen.
Overigens zitten deze decoders nog allemaal ongebruikt in de doos.
(soms roept teveel informatie ook weer andere vragen op)

Kortom deze decoders leken met wat ik allemaal nog op de planning heb staan een mooi aantrekkelijk (prijstechnisch) alternatief tov K83 & K84 decoders, niet wetende waar ik nu allemaal tegenaan loop.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 January 2024, 17:36:21 »
Citaat
De schrijver van de handleidingen is een compleet ander persoon
Die de Nederlandse 'geschreven' heeft, heet die per toeval mr Google Translate?  ::). Als ik sommige zinnen zie...
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2024, 08:18:47 »

Als je al 14 K83 &84 motorola decoders onder de baan heb zitten en ik alle DK4018 decoders (nu 3 met nog 5 extra in de planning erbij) elk adres handmatig op DCC moet gaan programmeren is dat niet praktisch en dan is dat zelfs geen plan B maar zelfs plan C of D.  :-\

De beste wensen voor het nieuwe jaar! :)

Je maakt het probleem wel erg groot met deze redenatie. Plan A was de DR4018 middels Motorola aansturen. Als je dat niet lukt volgt plan B: de 3 decoders middels DCC aansturen. Hiertoe moet je in de IB2 van de betrokken 24 adressen even het protocol veranderen. Ik schat in (als ex IB gebruiker) dat dat sneller gaat dan een verhaaltje posten op dit forum en het is wel degelijk praktisch. Het is bovendien éénmalig en gewoon onderdeel van de hobby toch?  ;)

Voorts kun je overwegen dat kunstje ook te doen met de 5 decoders van de overledene maar je kunt ze ook niet kopen en Marklin Motorola kastjes aanschaffen.

Gr, Ben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2024, 08:20:56 »
Kijk, zo makkelijk kan het dan zijn :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!: