Klaas: ik ga niet met je in discussie want ik weet waar dat toe leidt.
Het programma neemt gevoeglijk aan dat de trein terecht is gekomen in het opstelblok waar het de trein naartoe stuurde.De risico’s worden wat groter. Niet alleen moet het systeem ervan uitgaan dat de wissels hebben gewerkt (meestal ook geen terugmelding van), maar nu ook dat de trein de veronderstelde afstand heeft afgelegd.
.......ook al is het hele opstel/rangeerterrein maar 1 niet - gedetecteerd "blok" ?
Ter eigen lering, want ik ben niet thuis in dit soort programma's:het programma blijft dus vasthouden, hoe de stand van de wissels was, dus welke trein naar welk spoor ging, ook al is het hele opstel/rangeerterrein maar 1 niet - gedetecteerd "blok" ?En kun je dan alsnog loc bewegingen maken, zoals een loc naar een ander spoor dirigeren, of een loc een trein laten oppikken op één van de sporen ?
Ik zou voor de veiligheid eerder kiezen voor een lichtsluis over de aangesloten sporen die de melder activeert als de loc de lichtsluis gepasseerd is waarna de BBT start. Dan weet je in ieder geval dat de loc het wissel gepasseerd is.
Alleen als het programma, bijv Koploper, de wissels zelf via DCC commando's aanstuurt. Als je de wissels buiten het programma aanstuurt, bijvoorbeeld via knoppen op een bedieningsplateau, dan weet Koploper hier in principe niets van. Wil je wel op die manier werken, dan zul je de stand van een wissel via een bezetmelding aan Koploper moeten melden en dat daarna via logische/Speciale acties proberen te verwerken.
....Het wissel gaat dan "om" (of zo je wilt draait een draaischijf naar een aangesloten spoor) en uiteraard zie je die verandering ook op je baanoverzicht....