Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16

Auteur Topic: Kan je blokken maken zonder terugmelders?  (gelezen 2858 keer)

bask185

• Offline Offline
Kan je blokken maken zonder terugmelders?
« Gepost op: 29 December 2023, 01:07:33 »
Ik zit met een theoretisch vraagstukje wat me al een tijdje dwars zit. Normaliter met een zo'n programma als iTrain gebruik je minstens 2 melders per blok. Eentje aan beide uiteindes. Niks nieuws.

Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je trein is, of eigenlijk.. waar hij zou moeten zijn. Zo'n programma die weet precies hoe hard je geijkte trein rijdt en hoe lang hij rijdt en zo kan hij tot een cm of zelfs minder de positie van je trein bijhouden. (op voorwaarde dat die goed geijkt is en niet uitvalt natuurlijk  :P) Laten we dit 'blind rijden' noemen.

En zo kan iTrain een trein stoppen langs het perron nog voordat de trein op de stop melder komt.

Elke keer dat een trein over een bezetmelder rijdt, wordt zijn positie gesynchroniseerd aan de hand van de melder. Als je nu een blok en wissel en nog een blok heb. Dan zal er iets van 35cm~45cm tussen de melders van beide blokken zitten zoals in dit plaatje.

Neem nou dit sporenplan. In theorie zou het voor het pendelen, volstaan om eigenlijk alleen het middenspoor van 2 melders te voorzien. De rest kan je dan 'blind' rijden. Het rijden naar de kopsporen dat zou op tijd op kunnen zoals ik hier boven beschreven heb. Alleen je laatste synchronisatie momentje voordat je dus 'blind' gaat rijden ligt ~40cm verder terug wanneer je geen inrij melder heb. Die 40cm extra zou voor iTrain niet echt een obstakel zijn ofzo.

Ik kan dit zelf niet testen en ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand dit geprobeerd heb. Dus dat maakte mij nieuwsgierig. Weet iemand van ervaring of van iemands ander zijn ervaring of dit wel eens uitgevoerd is? En welke programma's dit wel of niet zouden kunnen?

Het lijkt mij namelijk echt super handig als dit kan. Dan kan je gewoon een schaduwstation aanleggen zonder melders waarbij alleen het aansluitend spoor een setje terug melders heb.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

• Gast
Re: Kan je blokken maken zonder terugmelders?
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2023, 05:41:35 »
Wat in me opkomt?
- kan iTrain 'zien' welke tak de trein opgegaan is?
- als je twee locomotieven aan één kant hebt, welke gaat dan als eerste?

Ik heb (nog) weinig kennis van programma's, die een baan kunnen aansturen, maar volgens mij moet  zo'n programma wel weten op welk spoor iets staat.
Corrigeer me maar als ik het fout heb. Leer graag wat meer hierover.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2023, 07:09:10 »
Nee, gaat niet werken. Om op positie te rijden moet iTrain  in iedergeval 1 melder aan het begin van het blok hebben. Ik heb in mijn schaduwstation  1  melder aan het einde van mijn opstelsporen.
Naderhand bedacht om bij de kopsporen de pendeltreinen op positie te laten stoppen  maar dat ging pas goed nadat ik een 2e melder aan het begin van deze blokken had toegevoegd.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2023, 09:04:02 »

Ik kan dit zelf niet testen en ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand dit geprobeerd heb. Dus dat maakte mij nieuwsgierig. Weet iemand van ervaring of van iemands ander zijn ervaring of dit wel eens uitgevoerd is? En welke programma's dit wel of niet zouden kunnen?

Het lijkt mij namelijk echt super handig als dit kan. Dan kan je gewoon een schaduwstation aanleggen zonder melders waarbij alleen het aansluitend spoor een setje terug melders heb.

Met het programma Koploper kan dat prima, je kunt stoppen op een z.g. virtuele (neppe) melder. Vanaf een voorgaande melder (in bovenstaande tekening is dat het synchronisatiepunt) gaat een teller lopen waarin de trein afremt en voorts stopt op een gewenste plek. En dat werkt prima. Jaren gelden op m'n oude baantje heb ik al eens drie filmpjes geschoten.

In het eerste filmpje zie je een lok remmen en stoppen middels twee melders in een blok, de gewone methode dus......

<a href="https://www.youtube.com/v/LOY5MQWEVx8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LOY5MQWEVx8</a>
https://www.youtube.com/watch?v=LOY5MQWEVx8

.....voorts op één echte melder en een virtuele melder als stopmelder....

<a href="https://www.youtube.com/v/9kxJ4tfmeUE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9kxJ4tfmeUE</a>
https://www.youtube.com/watch?v=9kxJ4tfmeUE

...... en tot slot remt en stopt de lok op twee virtuele melders: de eerste laat de lok na 177cm rijden vanaf een echte melder in het vorig blok afremmen naar minimum snelheid, de tweede virtuele melder laat de lok na 84cm afremmen naar stop.

<a href="https://www.youtube.com/v/uSfnTnns_lE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uSfnTnns_lE</a>
https://www.youtube.com/watch?v=uSfnTnns_lE

Als een betaald programma als iTrain zo iets simpels niet kan wordt het hoog tijd dat de ontwikkelaar dat mogelijk maakt.  :P

Gr, Ben.

kar

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2023, 09:56:22 »
op voorwaarde dat die goed geijkt is en niet uitvalt natuurlijk  :P)
Ik zou mijzelf echt de haren uit m'n hoofd trekken als ik twee treinen op elkaar zie denderen in een schaduwstation met ontsporing tot gevolg omdat ik had bezuinigd op een paar bezetmelders. Het vraagt veel van je baan en materieel om dit 100% te laten functioneren, één hapering en je gaat lek. Juist in een schaduwstation waar je doorgaans net wat minder makkelijk bijkomt is dat knap irritant. Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijke afweging...
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2023, 10:24:26 »
Op zichzelf vind ik dit wel een leuk idee, maar ik heb er 2 ("theoretische") vragen bij.

1/  Terugmelding is naar ik aanneem bedoeld om iets te weten, meestal via een programma.  Als het hele schaduwstation nog maar 1 "blok" is, wat weet je dan nog ?  Dat is dus tegengesteld (theoretisch)  aan wat je wil.  Je weet niks meer.

2/ In mijn inlezen op BNLS kwam ik diverse reacties tegen van een persoon, die een gehele baan uitsluitend met ABC beveiligd heeft, dus zonder gebruik van terugmelders/programma.  Ik denk, dat daar hier ook mogelijkheden voor zijn. Maar dan kom ik weer terug op punt 1:  wat weet je/het programma dan nog ?  Inrijden geen probleem, maar uitrijden ?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2023, 10:41:10 »
Maar dan kom ik weer terug op punt 1:  wat weet je/het programma dan nog ?  Inrijden geen probleem, maar uitrijden ?
Het programma weet aan de hand van de wisselstanden waar de trein gebleven is. Dus uitrijden is ook geen probleem.
Het enige probleem dat ik zie is: hoe weet het systeem dat de trein ver genoeg is om een volgende te laten uitrijden?

Voorwaarde voor deze "truc" is dat alles vlekkeloos werkt.
Wat mij betreft is dit een geval van verkeerde zuinigheid. Ik zou aan het einde van elk opstelspoor een melder zetten, zodat het programma zeker weet dat de trein ook daar is aangekomen waar hij/zij verwacht wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2023, 10:46:22 »
Het programma neemt gevoeglijk aan dat de trein terecht is gekomen in het opstelblok waar het de trein naartoe stuurde.
De risico’s worden wat groter. Niet alleen moet het systeem ervan uitgaan dat de wissels hebben gewerkt (meestal ook geen terugmelding van), maar nu ook dat de trein de veronderstelde afstand heeft afgelegd. Ik zou het niet doen, maar het kan goed werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2023, 10:50:11 »

Het enige probleem dat ik zie is: hoe weet het systeem dat de trein ver genoeg is om een volgende te laten uitrijden?

De achterliggende wisselstraat wordt pas vrijgegeven als de lok / trein op de stopmelder is aangekomen.

Voorwaarde voor deze "truc" is dat alles vlekkeloos werkt.

Het is geen truc maar een toepassing waar je al of niet voor kunt kiezen (maar dat was de vraag niet) en als een echte stopmelder niet vlekkeloos werkt door vuil spoor of vuile wielen staat een lok met draaiende wielen tegen het stootblok of rijdt een volgend blok in als spooktrein.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2023, 10:53:35 »
Volgens mij wil Bas juist geen stopmelder.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2023, 10:53:49 »
verkeerde besparing.Met koploper kan je gewoon volstaan met een terugmelder aan het einde van elk blok in je schaduwstation.Je kan de inritmelder gewoon gebruiken voor al je sporen.Zie maar in de handleiding gemeenschappelijke inritmelder.Voor die paar euro heb je snel brokken die je niet wil als er wat op elkaar inrijd of als er ergens wat is blijven hangen door ontkoppeling.Kan je ze in het spoor niet meer toevoegen dan simpel infraroodmelders gebruiken.
Greetings,salutations,groetjes,

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2023, 10:54:40 »
Ik heb om de door Klaas genoemde reden, in mijn opstelsporen altijd 2 melders. Inderdaad een aan het (bijna) einde en een direct achter het wissel. Deze laatste om te voorkomen dat een wissel schakelt voordat de laatste wielen deze hebben verlaten. Gezien de huidige prijs van een melder, geldt hier 'better safe than sorry'.  ;D
Wat betreft dit laatste, alle wagons van mij zijn 'bezetmelder proof'.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2023, 10:55:33 »
De achterliggende wisselstraat wordt pas vrijgegeven als de lok / trein op de stopmelder is aangekomen.
En waar zit die stopmelder?

Citaat
Het is geen truc maar een toepassing waar je al of niet voor kunt kiezen
In mijn ogen is het wel degelijk een truc, nl. om melders uit te sparen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2023, 11:01:39 »
Volgens mij wil Bas juist geen stopmelder.

Je begrijpt het denk ik nog niet, de stopmelder is juist een virtuele melder.

Klaas: ik ga niet met je in discussie want ik weet waar dat toe leidt. Ik beantwoord slechts een vraag van Bas, meer niet.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2023, 11:09:38 »
Ah ja, virtuele melder is het begrip.
Al jaren niet meer in de handleiding gekeken. Het werkt, met echte meldpunten, dat wel.  :)