Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Montanbahn
Vandaag om 14:32:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 14:27:05
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:27:04
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
  

Auteur Topic: NS 1600 treinsamenstelling?  (gelezen 4495 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
NS 1600 treinsamenstelling?
« Gepost op: 26 December 2023, 10:25:08 »
Ik heb al heel wat afgezocht over treinsamenstelling met een 1600 maar kan er helaas weinig over vinden. (Of ik zoek gewoon niet goed  ::) )

Ik zou graag achter m'n 1600 (Roco 1631) wat ICR rijtuigen willen hangen. Liefst een zo kort mogelijke realistische stam aangezien mijn ruimte beperkt is. Ik heb plannen om eventueel wat rijtuigen te kopen van Exacttrain maar ik weet gewoon niet welke ik moet aanschaffen.

Graag krijg ik wat advies van medeforumleden die hier meer verstand van hebben. Suggesties meer dan welkom.

Alvast dank voor de eventuele reacties.

//Arthur

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2023, 10:35:03 »
Voorstel: A-B-B-BKD. Veel korter zal niet gaan als je realistisch wilt blijven.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2023, 10:38:35 »
Goedemorgen!

De 1600 reed tot ongeveer 2000 in de reizigersdienst. De 1631 is inzetbaar, als je het helemaal correct doet, tot 1998.
Toen reed ICR veelal op de lijn Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Maastricht/Heerlen. Er werd gerangeerd met rijtuigen om af te trappen en bij te plaatsen om zo te voldoen aan de gevraagde capaciteit. ICR vormde de basis en werd aangevuld met extra ICR/Plan W.

Als je dus een korte stam wilt, zou ik voor alleen ICR gaan en kies dan voor een stam B-A-BKD-B(-B).
A =  eerste klas, B = tweede klad, BKD = tweede klas met keuken en bagageruimte.

En een kleine persoonlijke voorkeur. De rijtuigen van PB Models en (misschien) ook wel Piko, zijn mooier dan de Exact-Trains.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2023, 17:21:37 door Martijn193 »

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2023, 10:44:15 »
Hi Daan,

Dankjewel voor je  uitgebreide reactie. Zijn de rijtuigen van PB Models al verkrijgbaar? Ging er van uit dat Exact-Train kwalitatief op een hoog niveau stond.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2023, 17:21:59 door Martijn193 »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2023, 11:02:12 »
Nee, PB Models nog niet. Exact-Train is ook niet slecht, maar ze kloppen niet. Verhoudingen kloppen niet.
Zie daarvoor een filmpje van Pijp-Lines Klik. Daar zit PB Models nog niet bij.

Hennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2023, 11:12:14 »
Je kunt beginnen met een zg. stam B-B-BKD-A en daar versterkingen A-B of A-B-B aan toevoegen, kan aan beide zijden van de stam. En denk eraan: alles is ooit voorgekomen.

Succes, Hennie

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2023, 12:09:54 »
En bij PB Models krijg je dan weer als extra binnenverlichting en sluitlichten erbij voor dezelfde prijs.
Mocht je wat goedkoper uit willen zijn dag zijn de rijtuigen van Piko een optie.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2023, 15:11:21 »
Den Haag - Venlo was 'toen' vaak slechts 4 ICR's lang:

Rotterdam Zuid, 11-03-1989 vlak voordat het verschuiven van de sporen begon om de tunnelbouw mogelijk te maken.
(scan van mijn dia).

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2023, 16:16:30 »
Dank voor jullie reacties. Mooie foto!

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2023, 22:06:37 »
Hoi Artman,

De ICR rijtuigen hebben ook gereden in combinatie met plan W, plan E of blauw gele ICR rijtuigen met een enkele Benelux ICR en zelfs een DDM rijtuig achter de loc en daarachter ICR.

Dus je kunt er alle kanten mee op. Ik heb zelf ook de ICR rijtuigen van PB Models besteld.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2023, 22:58:39 »
Na bestudering nu ook maar een order geplaatst bij PBmodels. Ben benieuwd wanneer ze geleverd gaan worden.

Je kunt er in ieder geval alle kanten mee op als ik de reacties zo lees.

Met vriendelijke groet,

Arthur

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2023, 16:01:12 »
Leuke foto. Kan me nog vaagjes uit mijn jeugd het mooie uitzicht over Rotterdam vanaf de hef herinneren...

Wat ik me hier afvraag: die trein komt dus binnen op Den Haag CS (toch?) en daar staat de loc vlak voor het stootblok geparkeerd. Omlopen kan dus niet. Betekent dit dat er een nieuwe loc aan de andere kant geplaatst werd?

(Ik ben nu bezig te bouwen aan een baan die uiteindelijk een kopstation moet hebben waar een 1848 met ICR-rijtuigen moet halteren, daar wil ik omlopen wel mogelijk maken.)

Nadat ik toen de benelux-trein tot HS ingekort was daar wel eens het omlopen van een loc heb gadegeslagen snap ik wel dat de HSL-intercity's gewoon een loc aan beide kanten hebben, scheelt een hoop gedoe.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
  • Spoor N
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2023, 16:39:29 »
Wat ik me hier afvraag: die trein komt dus binnen op Den Haag CS (toch?) en daar staat de loc vlak voor het stootblok geparkeerd. Omlopen kan dus niet. Betekent dit dat er een nieuwe loc aan de andere kant geplaatst werd?
Dat klopt, de eerste loc ging vervolgens richting het opstelterrein om de volgende trein over te nemen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • flickr fotopagina
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2023, 16:45:54 »
Op Den Haag Centraal kon wel degelijk omgelopen worden. Bij een een aantal sporen (i.i.g. 1/2 en 3/4) lagen vlak voor de stootjukken overloopwissels. Na het uitstappen van de reizigers drukte de lok de rijtuigen een stuk achteruit en koppelde los. Vervolgens reed de lok richting juk, werden de wissels omgelegd en via het nevenspoor richting spoor 25 of de Binckhorst gereden. Nadat de lok weer voor de rijtuigen stond werd de hele trein teruggeduwd naar het juk. Voorwaarde was dus wel altijd dat het nevenspoor vrij was. Zelfs bij de lange Bergland/Hotelplan vakantietreinen gebeurde dit wel eens, als er een lok tekort was.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: NS 1600 treinsamenstelling?
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2023, 16:46:30 »
Omloopmogelijkheid kost extra spoorlengte, en dat is niet altijd te verwezenlijken.
Daarom zijn er veel kopstations waar de praktijk van loc opsluiten en aan de andere kan een verse loc plaatsen veel toegepast. Een bekend voorbeeld is Zandvoort. In het buitenland ken ik het van München en Zürich.

In Vlissingen werd wel omgelopen. Daar hebben een tijdje getrokken treinen gereden. Daartoe werd tussen de sporen 1 en 2 een wisselverbinding gelegd. Die is intussen definitief verwijderd.

Voor inspiratie kun je op sporenplan.nl kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.