Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 14:11:10
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50

Auteur Topic: Labvoeding 30 V; 5 A; hoe afregelen om met weerstandsdraad XPS/EPS te snijden?  (gelezen 4027 keer)

RetroJack

• Offline Offline
Re: Labvoeding 30 V; 5 A; hoe afregelen om met weerstandsdraad XPS/EPS te snijden?
« Reactie #15 Gepost op: 26 December 2023, 14:55:48 »
Voor een paar €'s kun je eventueel nog een PWM kopen.
Dan kan je labvoeding buiten dit gebeuren blijven.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

HuubvG

• Offline Offline
Re: Labvoeding 30 V; 5 A; hoe afregelen om met weerstandsdraad XPS/EPS te snijden?
« Reactie #16 Gepost op: 26 December 2023, 15:02:14 »
Wat moet ik dan met de labvoeding? Die had ik juist voor het snijden gekocht.

PWM regelaar heb ik, die gebruik ik om de treinen mooi te laten rijden. Waarmee zou de PWM regelaar van voeding voorzien moeten worden? Ik begrijp het niet denk ik.
Ik heb al een trein

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2023, 15:26:48 »
Ah, ok. Was zo even een idee. En ja; moet nog weer een voeding bij...

Voordeel van de labvoeding is dat hij de stroom aangeeft. Ik ben benieuwd naar je resultaten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2023, 15:50:36 »
Als je jezelf aanleert om naar de stroom te kijken waarbij je goed kunt snijden, dan krijg je een constant resultaat ongeacht de precieze lengte van de snijdraad. Ga je op spanning regelen, dan neemt de stroom af als de draad iets langer is en toe als de draad iets korter is. Het zal zeker werken maar het is minder voorspelbaar.

De temperatuur van de draad wordt bepaald door de stroom die door de draad loopt. Dat maakt de stroom tot de juiste variabele om te regelen. De spanning is dan een gevolg van de gewenste temperatuur c.q. stroom en de exacte lengte van de snijdraad. Aangezien de spanning alleen een gevolg is van de gewenste temperatuur c.q. stroom is de spanning vanuit technisch oogpunt niet de voor de hand liggende keuze om mee te regelen.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 December 2023, 15:56:57 »
spanning omhoog en vervolgens stroom beperken werkt op zich ook wel, vind het zelf alleen een rare aanpak.

Verder maakt het naar mijn smaak niet veel uit of je een "goede" of minder "goede" voeding hebt. De afgekoelde draad zal een iets andere weerstand hebben maar of dat veel uitmaakt. Ik zet zelf de spanning wat hoger indien ik een groter stuk moet snijden.
Bij een klein object zie ik dan de draad net iets rood worden, bij een groter stuk is hij feller rood. Het gebeurt me zelden dat de draad breekt
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2023, 16:06:20 »
spanning omhoog en vervolgens stroom beperken werkt op zich ook wel, vind het zelf alleen een rare aanpak

Dat is een kwestie van je manier van denken. Veel mensen zijn spanning regelen gewend. (Dat kun je ook "spanning beperken" noemen.)
Bijvoorbeeld LEDs stuur je niet aan met spanning maar met stroom. Dan moet je dus de stroom regelen. Vraag niet hoeveel Volt een LED "nodig heeft", want dat komt niet goed.

Als je door krijgt dat een snijdraad net als LEDs op stroom gestuurd wordt, dan ga je op stroom regelen en varieert de spanning. Dat is een andere manier van denken, maar voor de labvoeding maakt het niet uit of hij nou de spanning moet begrenzen of  de stroom.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2023, 08:51:28 »
Er wordt toch wel gesproken over een 'nominale' spanning voor LEDs? Ik zie vaak tussen 1,9 en 3,2 V. En dan de voorschakelweerstand die nodig is, ook weer om de stroom te begrenzen. Vroeger op de LTS elektro was er nog geen sprake van de huidige LEDs, al was de uitvinding al begin vorige eeuw gedaan. Eind vorige eeuw braken ze pas massaal door. Inderdaad een kwestie van manier van denken. Niet op school geleerd destijds, nu telt de leeftijd mee. Leren blijven we doen, maar hier gaat het wat stroever allemaal....

Nog even over het testen. Vanwege een logé was ik nog niet weer naar zolder geweest, maar vanmiddag heb ik (eindelijk...) even tijd.

Menno,
Citaat
Wat betreft de handleiding: ik ben het niet eens met de werkwijze het ding eerst aan te zetten en dan kort te sluiten.
Zowel voor I als voor U zijn 2 knoppen aanwezig, voor elk 1 van 2 voor fijnafstemming. Als zowel I als U = 0 dan kan ik toch gerust de polen koppelen? Ik zal in de klemmen een draadje klemmen en beide draadjes tegen elkaar houden. Ik verwacht geen vonk, maar voor de zekerheid dan maar.
Ik heb al een trein

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2023, 11:39:04 »
Wat betreft de nominale spanning van een LED:

De hoeveelheid licht die een LED geeft is nagenoeg onafhankelijk van de spanning over de LED. De hoeveelheid licht wordt bepaald door de stroom die door de LED loopt. Als je gaat meten zie je dat het verschil in spanning over een LED bij bijvoorbeeld 0,5mA niet of nauwelijks lager is dan bij 20mA. Daarom kun je een LED niet regelen met spanning, maar moet dat met stroom.

Om aan een schakeling met een LED te kunnen rekenen vermelden fabrikanten de spanning die typisch over de LED valt. Daarbij kunnen temperatuur en variaties in de productie nog kleine verschillen opleveren. Daarom wordt het woord "nominaal" bij de aangegeven spanning gebruikt.

De weerstand is dan ook niet om de stroom te begrenzen. De weerstand bepaalt namelijk niet de maximale waarde van de stroom; de weerstand bepaalt de exacte waarde van de stroom. Je gebruikt de weerstand om de stroom te regelen: kleinere weerstand -> grotere stroom, grotere weerstand -> kleinere stroom. Als je een vaste spanning hebt, is een weerstand de eenvoudigste manier van stroom regelen.

Zie ook https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wat_is_een_led

Als zowel I als U = 0 dan kan ik toch gerust de polen koppelen? Ik zal in de klemmen een draadje klemmen en beide draadjes tegen elkaar houden. Ik verwacht geen vonk, maar voor de zekerheid dan maar.

Dat kan. En het kan in principe ook wanneer de knoppen verder open gedraaid zijn. In principe, want een kwaliteitsvoeding kan er tegen maar of een Chinese el-cheapo voeding er ook tegen kan weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2023, 11:41:52 door Dirk J »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2023, 16:41:15 »
Citaat
of een Chinese el-cheapo voeding er ook tegen kan weet ik niet
Dat kon nog weleens meevallen. Er is wel veel negatief vooroordeel omtrent producten daarvandaan, vind ik.

Zojuist heb ik de voeding kunnen testen. Eerst nog een tutorial gevonden over een vergelijkbaar apparaat, maar dan met een andere naam erop.

Ik heb - mede - naar aanleiding van de video de voeding aangezet, alles op 0 gedraaid en de klemmen + en - op elkaar gezet. Geen vonk, er gebeurde precies wat te verwachten was.

Daarna getest met een los stuk weerstandsdraad. Ik weet nu hoe ik I en U kan regelen en als ik een langer stuk draad heb dan moet de spanning ook omhoog. Ik heb u wat stukken XPS gesneden, los uit de hand. Het gaat perfect, de voeding wordt niet warm. Binnenkort ga ik de snijinstallatie aansluiten en experimenteren met lange stukken snijden. Nu werd die niet warm, maar ik ga zien wat die doet als die tientallen minuten de draad warm moet houden om door een stuk van 2 m lengte te snijden.

Bedankt allen voor de hulp, ik weet nu wat ik aan het doen ben (en ook waarom de spanning omhoog moet bij een langere draad).  (y)
Ik heb al een trein

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2023, 17:58:38 »
wat die doet als die tientallen minuten de draad warm moet houden om door een stuk van 2 m lengte te snijden.
Dan heb je het inderdaad over een WARME draad en niet over een HETE.
Anderhalve meter in laten we zeggen 15 seconden gedaan (vanwege nauwkeurigheid, niet omdat het niet sneller kon), dan zijn die "tientallen minuten" wel heel erg overdreven.
Dan zou ik de draad toch wat heter stoken.

Harm

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2023, 19:45:20 »
Vorig jaar is er op circuitsonline een lange discussie over dit onderwerp geweest. Zelf stel ik de stroom in, voor XPS op ongeveer 0,9 A. Dan heb ik voor 25 cm draadlengte tussen de 10 en 12 V nodig.

Ik stook de draad niet gloeiend.

In het topic heb ik wat foto’s staan waar ik verschillende lengtes draad op de zelfde stroom instel, wat verschillende spanningen oplevert (post van 6 oktober 2022) https://www.circuitsonline.net/forum/view/159522/4

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 December 2023, 23:24:13 »
Dan heb je het inderdaad over een WARME draad en niet over een HETE.
Anderhalve meter in laten we zeggen 15 seconden gedaan (vanwege nauwkeurigheid, niet omdat het niet sneller kon), dan zijn die "tientallen minuten" wel heel erg overdreven.
Dan zou ik de draad toch wat heter stoken.

Met 'warm' bedoel ik uiteraard zo warm dat EPS smelt, voor XPS is meer warmte nodig. Ik heb het over 140 - 200°. 'Heet' is als de draad bijna gloeit; dan heb je nog 'gloeiend' en dan komt roodgloeiend, maar dan zit je tegen de 1000°.

Ik weet niet wat jij snijdt en hoe, ik zou weleens wat willen zien.

Met mijn langzame, constante lift en dunne snede krijg ik juist een heel strak en vlak oppervlak, ik zal eens een paar stukjes laten zien. Ik had de snijinstallatie zo bedacht dat die langzaam zou snijden, voor een veel snellere lift zou ik een andere aandrijving moeten bedenken.

Maar ik kan wel de snelheid en temperatuur nog iets verhogen, zal dan eens opmeten hoe lang 2 meter snijden duurt.

Vorig jaar is er op circuitsonline een lange discussie over dit onderwerp geweest. Zelf stel ik de stroom in, voor XPS op ongeveer 0,9 A. Dan heb ik voor 25 cm draadlengte tussen de 10 en 12 V nodig.

Ik stook de draad niet gloeiend.

In het topic heb ik wat foto’s staan waar ik verschillende lengtes draad op de zelfde stroom instel, wat verschillende spanningen oplevert (post van 6 oktober 2022) https://www.circuitsonline.net/forum/view/159522/4

Dit topic op Circuitsonline heb ik ook helemaal doorgelezen voordat ik dit draadje startte, inclusief jouw post met foto's (eerst gekanteld, in een latere post wel rechtop). Dit topic, maar ook onderwerpen in de modelvliegtuigbouw, waren aanleiding om naar een labvoeding uit te gaan kijken.

Ik zit ongeveer in dezelfde richting als jij met de instellingen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2023, 08:12:14 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2023, 00:04:19 »
Er wordt toch wel gesproken over een 'nominale' spanning voor LEDs? Ik zie vaak tussen 1,9 en 3,2 V.
Die nominale spanning is de spanning OVER de LED bij nominale stroom DOOR de LED, daarom wordt dat zo genoemd ;)
Menno,Zowel voor I als voor U zijn 2 knoppen aanwezig, voor elk 1 van 2 voor fijnafstemming. Als zowel I als U = 0 dan kan ik toch gerust de polen koppelen?
Klopt, maar ik ging dan ook van de handleiding uit, waar niet expliciet vermeld werd op z'n minst eerst de stroom-instelling naar 0 te draaien voor kort te sluiten. Op m'n werk heeft menig meetsnoer de nodige pitten van kortsluiten bij hogere stroom-instellingen (en soms gewoon per ongeluk sluiting maken). Die pitten krijgt de aansluitbus ook te verduren.
Met 'warm' bedoel ik uiteraard zo warm dat EPS smelt, voor XPS is meer warmte nodig. Ik heb het over 140 - 200°. 'Heet' is als de draad bijna gloeit; dan heb je nog 'gloeiend' en dan komt roodgloeiend, maar dan zit je tegen de 1000°.
Dat weet ik zo net nog niet. Ik heb ooit op m'n vorige werk een thermokoppel tegen de buigdraad voor PVC plaatwerk gehouden, nadat ik me er een keertje aan gebrand had en benieuwd was hoe heet dat was.
Die draad werd duidelijk roodgloeiend, maar warmer dan 178 graden kreeg ik m'n thermokoppel niet. Laat ik 40 graden afwijking door slecht thermisch contact (of zelfs plaatselijke temperatuurdaling dóór het thermokoppel) meerekenen en dan zit je op pakweg 220 graden.

Dat kon nog weleens meevallen. Er is wel veel negatief vooroordeel omtrent producten daarvandaan, vind ik.
En niet zonder reden: er zijn genoeg verhalen van 'laboratorium'voedingen die bij langdurig gebruik tegen de grenzen van hun spanning of stroombereik aan uiteindelijk de pijp aan maarten geven, omdat de transformator ondergedimensioneerd is, er slechte aansluitbussen gebruikt zijn of er iets anders aan de hand is (slechte ontstoring, veel rimpel op de uitgansspanning, geen beveiliging tegen spanning terug de ingang insturen (accu opladen...)).

Een laboratoriumvoeding van 54 euro is erg goedkoop, dat is gewoon een feit en dan is het niet verkeerd om de specificaties met een korrel zout te nemen om defect raken van de voeding te voorkomen.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2023, 12:45:26 »
Er zit garantie op. Voldoet die niet, dan kan die terug. Voor nu doet die alles wat ik wil. Maar eerst moet de boel verplaatst worden van de vliering naar een verdieping lager, vanwege onvoldoende ventilatie op zolder. Daarover meer in Ezelsteen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2023, 15:41:46 door HuubvG »
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 08 March 2024, 18:00:28 »
Het werkt als een tierelier. Ik heb nu door hoe het werkt en het werkt. Ik vind het dan ook grappig dat er allerlei oordelen geveld worden naar aanleiding van het noemen van de prijs. Er is helemaal niks mis mee.

Edit
Het topic ging over het afregelen van de labvoeding, ik ben eruit, dus de bijzaken zoals het snijden zelf, heb ik eruit gehaald, de video ook.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 10:12:41 door HuubvG. Reden: ingekort »
Ik heb al een trein