spanning omhoog en vervolgens stroom beperken werkt op zich ook wel, vind het zelf alleen een rare aanpak
Wat betreft de handleiding: ik ben het niet eens met de werkwijze het ding eerst aan te zetten en dan kort te sluiten.
Als zowel I als U = 0 dan kan ik toch gerust de polen koppelen? Ik zal in de klemmen een draadje klemmen en beide draadjes tegen elkaar houden. Ik verwacht geen vonk, maar voor de zekerheid dan maar.
of een Chinese el-cheapo voeding er ook tegen kan weet ik niet
wat die doet als die tientallen minuten de draad warm moet houden om door een stuk van 2 m lengte te snijden.
Dan heb je het inderdaad over een WARME draad en niet over een HETE.Anderhalve meter in laten we zeggen 15 seconden gedaan (vanwege nauwkeurigheid, niet omdat het niet sneller kon), dan zijn die "tientallen minuten" wel heel erg overdreven.Dan zou ik de draad toch wat heter stoken.
Vorig jaar is er op circuitsonline een lange discussie over dit onderwerp geweest. Zelf stel ik de stroom in, voor XPS op ongeveer 0,9 A. Dan heb ik voor 25 cm draadlengte tussen de 10 en 12 V nodig.Ik stook de draad niet gloeiend.In het topic heb ik wat foto’s staan waar ik verschillende lengtes draad op de zelfde stroom instel, wat verschillende spanningen oplevert (post van 6 oktober 2022) https://www.circuitsonline.net/forum/view/159522/4
Er wordt toch wel gesproken over een 'nominale' spanning voor LEDs? Ik zie vaak tussen 1,9 en 3,2 V.
Menno,Zowel voor I als voor U zijn 2 knoppen aanwezig, voor elk 1 van 2 voor fijnafstemming. Als zowel I als U = 0 dan kan ik toch gerust de polen koppelen?
Met 'warm' bedoel ik uiteraard zo warm dat EPS smelt, voor XPS is meer warmte nodig. Ik heb het over 140 - 200°. 'Heet' is als de draad bijna gloeit; dan heb je nog 'gloeiend' en dan komt roodgloeiend, maar dan zit je tegen de 1000°.
Dat kon nog weleens meevallen. Er is wel veel negatief vooroordeel omtrent producten daarvandaan, vind ik.