Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32

Auteur Topic: zelfbouw diesel vijf (DE-5)  (gelezen 11126 keer)

Johnny Lobo

• Offline Offline
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2024, 19:42:13 »
Hallo Paul,

Ja klopt dat de zijwand er nog niet strak uit ziet, het moet nog geplamuurd Revell Plasto en daarna geschuurd, dan zou dat er beter uit moeten komen te zien. Hiermee wil ik nog wachten tot ik de evergreen platen voor de rolluiken heb, die komen eind van de week binnen, dan ga ik er weer mee verder.
Ik zal mij eens verdiepen in de methoden die je hieronder beschrijft.

Groet, Johnny

Johnny Lobo

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2024, 19:47:30 »
Jeroen,

Je hebt een timmermansoog..., scherp gezien, zo ver was ik nog niet gekomen, maar er zit idd een fout in van van 2 mm.
Ik ga kijken of en hoe ik dit ga oplossen, bedankt voor de input!
Groet, Johnny

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2024, 20:25:15 »
Measure twice, cut once.  :) wees niet bang om gewoon vier of vijf zijwanden te maken en de beste twee te selecteren. Kost een beetje tijd en wat plastic, maar so what.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2024, 21:17:52 »
Johnny,

Ik zou overwegen om een nieuwe zijwand te maken en dan met potlood en een blokhaakje alle maten van de tekening als verticale streepjes neer te zetten. Dan hou je overzicht waar wat weg moet. Ik zou zelf de zijwand maken losse blokjes raam met daar tussen plaatjes. Deze kan je dan op maat vijlen totdat je de maat op je tekening hebt bereikt. Verder een verstevigingsstripje aan brengen aan de bovenkant. Daarna pas de openingen maken voor de roldeuren. Dan hou je de sterkte er in. Ter inspiratie de CDk van de mat'40 ElD-2
Hier de kap op de binnen mal. De bagageruimte heb ik grotendeels uit een plaat Evergreen gemaakt. De roldeuren heb ik gemaakt uit Evergreen groefjes plaat.

Je ziet dat de zijwand is samengesteld uit losse delen en de versterking.  Ook zie je de binnenmal die ik gebruik om de zijwanden en het dak met elkaar te verlijmen.

Je bent lekker bezig  (y)
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Johnny Lobo

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2024, 21:09:08 »
de afgelopen week gestaag doorgeknutselt aan de MD, maar ben allereerst in het Utrechts archief op zoek gegaan naar duidelijke foto's, vooral het aanzicht van de motorruimte met de roosters onder de ramen, en er waren een paar zeer leuke maar ook duidelijke foto's te vinden, zie onder;

je kunt nu ook duidelijk zien, op de wanden die ik gemaakt heb, in vergelijking met de foto van de MD in aanbouw, dat ik de deuren te laag heb gepositioneerd, dit zal ik nog aanpassen.

Ook heb ik nu dus opgemerkt, zie een gedeelte van de tekening hieronder, dat de ramen gangzijde niet even ver uit elkaar staan, ik was even in de veronderstelling namelijlk dat dit door mij foutief was gemaakt, ik werk namelijk met de tekening die ik heb aagekocht bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers, waarin alle maten al naar 1/87 zijn omgerekend.

Verder vandaag bezig geweest met de motorisering. Deze moest eerst verlaagd ingebouwd, ik heb een paar vierkant messing 4 X 4mm kokerbalkjes gelijmd cq gesoldeerd tegen het doorzakken van de bodem, en de cardanassen gemaakt met messing buis, zie foto's hieronder

Het was voor mij even spannend of dit zo ging werken, maar een aantal test rondjes gereden zo, en dit ging prima (op het geratel van de iets te grote flenzen na, maar dit is voor later zorg), maar hij loopt mooi soepel, ook door de wisselstraten.
Nu de volgende uitdaging, namelijk er moet nog ongeveer 200 -/- 250 gram gewicht in, en dan ligt de cardan behoorlijk in de weg...

Op de planning staat nu ook om te beginnen met de ABk, en ik bestel hiervoor een Proses PTC-105-M Snijapparaat , dit lijkt mij erg handig aangezien ik veel moet aanpassen aan de Mastika wand-delen. Ik kan deze dan ook gebruiken voor het snijden van de roosters voor onder de ramen van de MD aan de motorzijde, en zal ik de draaistellen bestellen Erwin Frick, en ga ik op zoek naar dakventilatoren, die zouden er van Philotrain of Mastika zijn, dus dit wordt de eerstvolgende beurs in Assen ff struinen....
Groet, Johnny

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2024, 21:23:35 »
De zoon van de oprichter van Mastica heeft nog wat oude voorraad die hij verkoopt. Setjes voor de plan-E daken (met halve torpedos) zaten daar een tijdje geleden nog tussen. Hij had een webshop die inmiddels uit de lucht is, maar als je zijn mailadres kan krijgen dan kan je het wellicht gewoon bestellen

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2024, 22:00:55 »
Johnny,

Ik zou met dat lood rustig aan doen, de mD hoeft alleen zichzelf en vier rijtuigjes te trekken en geen stuk of vijfentwintig onderlossers  ;D
Je hebt nu al gezien dat de mD zichzelf prima over de baan voortbeweegt . Voeg het lood pas toe als je de DE-5 rijdend hebt. Mocht de adhesie onvoldoende zijn dan kan je plakjes toevoegen.
Een te zware mD geeft alleen maar extra slijtage.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2024, 22:08:11 »
En als je die plakjes gaat toevoegen kan dat mooi ónder je bak, tussen de schorten.

Rob
Tbinnebarretije…

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2024, 09:15:52 »
En: het is al vaker gezegd (maar misschien niet hier): tekeningen van de Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers zijn notoir onbetrouwbaar. In veel daarvan staan fouten. Ik zou de originele bouwtekeningen van de DE-V uit het Utrechts Archief vissen (ze zijn gewoon digitaal ontsloten). En elke bak op schaal uitprinten dan weet je het gewoon zeker. Tenzij er van tekening is afgeweken, maar dat is toch minder waarschijnlijk.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2024, 10:12:54 »

Even een relevant stukje uit de Werkspoor tekening geknipt. Ik zeg ze staan allemaal even ver uit elkaar  :)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2024, 10:27:47 »
Die indruk had ik niet, en bij nameten blijkt de afstand tussen het 3e en 4e raam (rechts) duidelijk groter dan tussen het 1e en 2e raam. Afstand tussen raam 1 (links) en 2 en raam 2 en 3 lijkt wel hetzelfde.
Scheelt 40 pixels op deze scan, dat zou neerkomen op zo'n 38 cm bij het grote voorbeeld...

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2024, 10:35:06 »
Dat kan. Tegelijkertijd zit er ook nog een vouw in de tekening tussen raam 2 en 3. Het blijft een interessante kwestie  :)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2024, 10:39:25 »
Nou ja, de tekening wordt uitgevouwen (en platgedrukt?) onder de scanner, dus de invloed zal minder groot zijn dan wanneer je een boek scant.
En op de afstand tussen raam 1 en 2 en raam 3 en 4 heeft de vouw geen invloed...

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2024, 10:42:25 »
Even ingezoomd op de tekening en het is precies zoals jij aangeeft: afstand tussen raam 1 en 2 en raam 2 en 3 zijn gelijk (3870mm) en tussen raam 3 en 4 is groter (4234mm)  :)

Als ik een DE-V zou bouwen dan sluit ik niet uit dat ik stiekem toch alle ramen op dezelfde afstand van elkaar zou zetten. Ik word diep ongelukkig van die net niet symmetrie  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 February 2024, 12:32:47 door Pauldg »

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2024, 17:13:31 »
Ach, als je weet dat het helemaal ECHT CONFORM DE TEKENING is wordt je daar toch alleen maar BLIJ van :D :D :D (y) (y) (y)
Tbinnebarretije…