Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Marcel112
Vandaag om 20:22:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
  

Auteur Topic: Nederlandse kabelhaspels  (gelezen 2723 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Nederlandse kabelhaspels
« Gepost op: 17 December 2023, 14:11:00 »




Ooit kocht ik een goedkope rongenwagen van Roco voor de haspels die erop zaten.
Ze kregen een zelfgemengde kleur, een wat afgezwakte variant van het historisch verantwoorde oranje dat de TKF vanaf 1930 op haar haspels gebruikt.

En om de haspels op willekeurig welke goederenwagen te kunnen vervoeren, kregen ze een houten draagraam. Leuk, dit soort lading!

Omdat de vroegste haspels van de TKF iets anders waren, hierbij de link naar een artikeltje:

https://brinkxl.nl/2009/06/authentieke-tkf-haspels-voor-mbs/


Wolter





« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 21:35:34 door Noordernet. Reden: Dubbele foto’s verwijderd. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2023, 20:05:09 »
Leuk gedaan Wolter  (y)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2023, 13:12:44 »
Leuk gedaan!
De kabelhaspels van de Twentse kabelfabriek hadden zijkanten die in de oranje menie waren gezet, bij de haspels van de Nederlandsche Kabelfabriek uit Delft waren de zijkanten grijs.
Op de haspels zat statiegeld, ik meen 150 gulden, dus die werden snel geretourneerd.
In de kabelfabrieken werden de zijkanten van haspels soms overnieuw in kleur gespoten, dan leek het nog heel wat.
De haspelplankjes die ter bescherming van de kabel op de haspel waren getimmerd, waren altijd van nieuw, ongeschaafd vuren.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 13:15:43 door Piet Groot »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2023, 14:26:06 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2023, 14:58:16 »
De haspelplankjes die ter bescherming van de kabel op de haspel waren getimmerd, waren altijd van nieuw, ongeschaafd vuren.
Ik heb tijdens mijn stage bij de Draka nog een dag van die plankjes staan spijkeren. Dus om het helemaal af te maken zou je nog de spijkers kunnen aangeven. 2 stuks per plankje per kant.
Volgens mij warden de haspels van Draka rood.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2023, 16:52:49 »
Dank allen!

Voor de volgende versie: de diagonale versteviging aanbrengen, plankjes weer als nieuw verven en de haspels een frisse kleur geven. En een paar etiketten op de zijkant.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2023, 18:56:23 »


Hallo,

Misschien een aardige illustratie van de kabelrollen.
Een opname in Zwolle in de jaren 80. De wagen is beladen in Delfzijl dat toen nog een kabelfabriek had die per spoor afvoerde. De wagen komt hier met een trein uit Onnen, maakt kop in Zwolle en gaat naar venlo en verder.

heb je al een manier om die plankjes rondom makkelijk aan te brengen?
Ik wil ze ok maken namelijk.

C-rails

  • Gast
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2023, 21:28:34 »
Fabriek in Delfzijl was NKF.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2023, 10:05:10 »
NKF had meer fabrieken; oorspronkelijk in Delft, later ook in Amsterdam, Waddinxveen en Delfzijl.

In Delfzijl werden telecom kabels gemaakt, die werden veelal verzonden op blank vurenhouten haspels of haspels van underlayment plaat; zonder de kenmerkende extra versteviging aan de buitenkant van de haspel.

Ik bedoel die houten verstevigingen met een veelhoekige binnenkant, van de haspels waarop zwaardere kabels werden gewikkeld.

Op de zijkant van de grijze haspels van de NKF midden- en hoogspanningskabels, was vaak een rood-wit-blauw vlaggetje geschilderd, de opschriften waren in zwart.

Op de mat oranje haspels van de TKF waren de opschriften in zwart, en werd op de zijkant een metalen label geniet waarop de lengte en de productiegegevens met viltstift van dat stuk kabel was vermeld.

Op elk haspel stond ook een zwarte pijl, dit om de afwikkel richting aan te geven.

« Laatst bewerkt op: 19 December 2023, 10:20:42 door Piet Groot »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2023, 10:21:52 »
Juist, we komen een mooi stuk verder met de puzzel. (y)

Op de foto van Jan D. staan - zo te zien- blank houten, of zeer schraal gegronde, haspels op de vierassige rongenwagen.



Iets dergelijks zag ik op 22 juni 1977 op rangeerstation Elst. Zo te zien dezelfde soort haspels op de goederenwagens. En zonder de schoren bij de kopschotten. Kennelijk veranderden de voorschriften wel eens, of werd er wel eens de hand mee gelicht. Volgens mijn aantekeningen staat loc 2406 links in beeld.

Bij nabouw zou ik trouwens geen losse plankjes plakken, maar een strip snijden met plankgroeven.


Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7785
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2023, 10:27:35 »
Hadden de haspels dezelfde buitenmaten en laadvermogen (als je daarvan kan spreken) als een laadkist? Ik zou mij ook nog kunnen voorstellen dat ze ook daarop werden vervoerd, met een hulpframe
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #11 Gepost op: 19 December 2023, 14:45:20 »
Juist, we komen een mooi stuk verder met de puzzel. (y)

Op de foto van Jan D. staan - zo te zien- blank houten, of zeer schraal gegronde, haspels op de vierassige rongenwagen.

Dit zijn zo te zien telecom kabels, Je ziet aan de constructie van de kabelhaspels dat het gewicht van de kabels niet groot is.


Iets dergelijks zag ik op 22 juni 1977 op rangeerstation Elst. Zo te zien dezelfde soort haspels op de goederenwagens. En zonder de schoren bij de kopschotten. Kennelijk veranderden de voorschriften wel eens, of werd er wel eens de hand mee gelicht. Volgens mijn aantekeningen staat loc 2406 links in beeld.

Dit lijken mij Duitse haspels met middenspanningskabels, het zou zomaar een levering van Kapal uit Berlijn aan Rotterdam of Groningen kunnen zijn.

Bij nabouw zou ik trouwens geen losse plankjes plakken, maar een strip snijden met plankgroeven.


Groet,

Wolter
« Laatst bewerkt op: 19 December 2023, 14:47:55 door Piet Groot »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #12 Gepost op: 19 December 2023, 19:37:58 »
Hallo,

Ik zie dat de haspels verschillende maten hadden en er geen relatie bestond tussen laadkisten of dergelijke.
Waarschijnlijk wel binnen het vrije ruimteprofiel. Wat gewicht betreft zal het wel meevallen, al wegen ze wel meer dan ik kan tillen.

groeten jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #13 Gepost op: 31 January 2024, 22:49:01 »
Hallo,

Maar weer aan de huisvlijt met dit item.
Ik had ongeveer 40 jaar geleden van een sigarenwinkelier cederhoutjes gekregen (daar steek je een sigaar mee aan)
Deze gezaagd en op de haspels geplakt (240 houtjes !!).
Volgens  voorschriften beladen op een Kbs.

groeten jandcargo




Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Nederlandse kabelhaspels
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2024, 22:51:40 »
Mooi en overtuigend gedaan!

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.