Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels  (gelezen 2338 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2023, 19:17:51 »
Dat risico zou ik als exposant niet willen lopen.  Ik meen ook, dat het verhaal is ontstaan, doordat een baan, die niet snel aangepast kon worden, destijds in het VK op een tentoonstelling is geweigerd.  Met name vanwege veiligheidseisen / verzekeringskwestie. Een dergelijk verhaal kwam ook al uit Duitsland.  Broodje aap ???
Gelukkig hoef ik het huis niet uit, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere.  Stel je voor, dat er iets gebeurt en achteraf dekt de verzekering de schade niet.
In een ander item is ook al sprake van een steekvlam, dus .......  :police:

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2023, 21:37:05 »
Heb je wel eens meegemaakt dat daar op werd gecontroleerd?

Ja, Bij Eurospoor

mvg spock

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2023, 22:22:22 »
Dat risico zou ik als exposant niet willen lopen.  Ik meen ook, dat het verhaal is ontstaan, doordat een baan, die niet snel aangepast kon worden, destijds in het VK op een tentoonstelling is geweigerd.  Met name vanwege veiligheidseisen / verzekeringskwestie. Een dergelijk verhaal kwam ook al uit Duitsland.  Broodje aap ???
Gelukkig hoef ik het huis niet uit, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere.  Stel je voor, dat er iets gebeurt en achteraf dekt de verzekering de schade niet.
In een ander item is ook al sprake van een steekvlam, dus .......  :police:

Totaal geen relatie met trafo die onder plank gemonteerd is😉 Betrof een losse trafo.

Overigens, waarom heeft deze trafo (en andere) dan 4 schroefgaten?  ??? ??? Boven of onder plank maakt dan toch niet uit?

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2023, 22:37:48 »
Ik neem aan dat je op de steekvlam doelde ..
Maar losse trafo of een trafo ingebouwd in een apparaat zal niet uitmaken, als de organisatie dat verbiedt.

En al hadden ze 10 schroefgaten, dan zou dat alleen betekenen dat je ze nog minder snel zou kunnen verwijderen.  Dus bij een tentoonstelling wordt je dan niet toegelaten of verwijderd, tenzij je binnen een gestelde tijd wel in staat bent om de voeding om te bouwen.  En bij brand:  niet beginnen met losschroeven, maar de hele zaak direct naar buiten kieperen  ;D
Als je wilt voorkomen, dat een trafo gaat schuiven of ergens af kan vallen dan zet je hem vast.  Dat snap ik, ook met 4 schroefgaten.  Maar doe dat dan niet onder of aan de baan, maar op een plank die op de vloer ligt.  Dat is de strekking van het verhaal, en voor zover ik begrepen heb ook de bedoeling van de richtlijnen van de organisaties.

Nou geloof ik best, dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar veiligheidseisen zijn nou juist bedoeld om de vaart er helemaal uit te halen. En je weet zelf maar al te goed (eigenlijk hoop ik van niet) hoe veel thuissituaties er uit zien.  Doorlussen alom, stekkerdozen met snoer voor 3 A belast met 10A etc.  Dan snap ik organisaties (en verzekeringen) heel goed, dat ze rigoureus de zaak verbieden. Ook om discussies te voorkomen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #19 Gepost op: 17 December 2023, 10:44:01 »
Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.

mvg spock

Heb je daar een bron van?
Ik weet dat veel beurzen eisen stellen aan de gebruikte voedings kabels (geaard, geen haspels), en dat alleen goedgekeurd spul (CE) gebruikt mag worden, maar kan me niet herinneren ergens iets tegen te zijn gekomen dat voedingen niet vast aan de baan gemonteerd mogen zijn.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frits959

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #20 Gepost op: 17 December 2023, 11:02:36 »
Als ik het allemaal zo lees met brandgevaar , steekvlam etc. is de juiste manier om het veilig te houden, altijd iets zwaardere bedrading trafos etc aanschaffen. ( Ik ben opgeleid in Nederland in electrotechniek). In Hamburg bij MIWULA zit er om de 60 centimeter een rook melder. Als brandweerman heb ik al vaak brandjes zien onstaan door opgehoopte of opgerolde kabels, waar de temperatuur aardig kan oplopen door overbelasting. Ik heb zelf ook rookmelders onder mijn baan en alles gaat uit met een hoofdschakelaar bij de schuurdeur.
Hier in Australia zijn rookmelders al jaren verplicht in huizen, zelfs op iedere verdieping. Het scheelt al een hoop narigheid tegenwoordig.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #21 Gepost op: 17 December 2023, 13:05:40 »
..... en dat alleen goedgekeurd spul (CE) gebruikt mag worden,
Even de puntjes op de i: CE is geen keurmerk. Het is een verklaring van de fabrikant dat een apparaat voldoet aan de Europese eisen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2023, 13:07:09 »
Hier in Australia zijn rookmelders al jaren verplicht in huizen, zelfs op iedere verdieping. Het scheelt al een hoop narigheid tegenwoordig.
Is in Nederland sinds kort ook verplicht. Minstens 1 rookmelder per verdieping.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.