Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: Puntstuk polariseren?  (gelezen 924 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Puntstuk polariseren?
« Gepost op: 15 December 2023, 15:52:16 »
Nadat ik wat Youtube-filmpjes over onze hobby heb zitten kijken krijg ik van het algoritme allemaal dingen over "electrofrogs" en "insulfrogs" opgediend.

Bij veel online winkels wordt dit gewoon vertaald als "kikker" maar "frog" is in het Nederlands het puntstuk van een wissel. Bij DC of DCC-operatie komen op die plek de twee sporen met een verschillende polariteit bij elkaar, dus dan moet er wat gebeuren om kortsluiting te voorkomen.

De simpele methode is om dat puntstuk gewoon van plastic te maken. Bij mijn Minitrix-wissels is dat plastic puntstuk 15 mm. Dus over die anderhalve centimeter kunnen de wielen geen stroom oppikken. Dus: wat is de afstand tussen de twee assen van een draaistel? Bij grootspoor meestal rond de 2,5 meter voor treinen en wellicht iets minder voor metro's of trams. Op schaal N is dat 15,6 mm. Kom ik dus precies goed mee weg.

Maar... Hoe zit dat met daadwerkelijke locs? Mijn Fleischmann NS 1848 is zo'n 18 mm dus zou een draaistel in principe nooit zonder stroom komen te zitten. Maar mijn Fleischmann BR 111 diesel heeft een radstand van zo'n 12,5 mm. Daar zou een enkel draaistel dus wel in de problemen kunnen komen.

In praktijk valt de BR 111 inderdaad wel eens stil op een wissel als je er erg langzaam overheen gaat. In principe zou dit niet moeten want het andere draaistel pikt ook stroom op. Maar met de combinatie van de rubberen bandjes om twee van de acht wielen en niet 100% naadloos aansluiten van de spoorsegmenten is het allemaal toch niet perfect. En wellicht dat de uitsparing in de spoorstaaf voor de wisseltong bij wissels ook niet helpt.

Praktisch gezien valt dit allemaal reuze mee. Op dit moment ligt het spoor nog los op tafel dus als ik dat te zijner tijd netjes vastmaak aan een ondergrond zal dat zeker schelen en met een klein beetje redelijke snelheid gaat het 99% van de tijd sowieso goed.

Maar toch uiteindelijk mijn vraag: heeft het zin om te gaan voor geëlectificeerde puntstukken zodat ieder draaistel eigenlijk altijd stroom kan oppikken?

Wel meer gedoe, en nadeel ook dat je niet moet proberen wissels open te rijden want dan heb je gelijk kortsluiting...

Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.

Bij N-schaal is dat natuurlijk allemaal wat lastiger omdat alles zo klein is en een millimeter ofzo ruimte tussen rails met verschillende polariteit gelijk het equivalent van 2,4 meter grootspoor aan geïsoleerd spoor oplevert. Bij H0 en groter heb je hier meer speelruimte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2023, 16:07:04 »
Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.
Het gaat niet om DCC of DC, maar om 2-rail. Welke spanningsoort of digitalprotocol je gebruikt maakt niks uit.

Of je de puntstukken wilt polariseren, dat hangt er helemaal vanaf hoeveel moeite je er in wil steken.
Bij een wissel dat vanaf de fabriek een plastic puntstuk heeft wordt het een hele uitdaging, zeker in schaal N.

Zelf vind ik polariseren een noodzaak, vanwege de mogelijke problemen die je beschrijft.
Ik bouw mijn eigen wissels en die polariseer ik altijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2023, 21:03:20 »
ik vind een zwart plastic puntstuk niet mooi.

en omdat ik toch niks te doen heb probeer ik puntstukken te polariseren. na drie pogingen is het vaak wel goed.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2023, 23:00:05 »
Mark, vervang je kunststof puntstukken dan door geleidende puntstukken?
Kun je laten zien hoe je dat doet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2023, 13:48:46 »
Ik vind een kunststof puntstuk niet mooi. Ik heb daarom shinohara wissels, ook ivm rail hoogte en dwarsliggers.  Enige dat ik bij die wissels doe, is wisseltongen los van elkaar maken. Dit ivm mogelijke sluiting via achterkant van de wielen.

en mocht ik ooit een hartstuk maken, dan een met verhoogd puntstuk, om de strijkregel te laten vervallen. Zie je weleens op amerikaans rangeer terrein.

hier ben ik nog bezig met steentjes strooien. 


« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 13:51:13 door Mark D. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polariseren?
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2023, 14:28:27 »
Op die fiets. ik kreeg uit je vorige bericht de indruk dat je plastic puntstukken vervangt door metaal. Maar dat is niet zo, je vermijdt die plastic dingen gewoon.
Over dat trucje met verhoogd puntstuk heb ik wel eens gelezen. Daardoor zakken de wagens vanzelf naar de buitenkant van het wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.